«سیمای امام حسین(ع)»


«سیمای امام حسین(ع)»

قشم - ایرنا- کتاب «سیمای امام حسین(ع) در ادبیات کودک و نوجوان» اثر میترا مشرقی مقدم به بررسی میزان و شیوه انعکاس زندگی آن حضرت، به ویژه واقعه عاشورا در آثار منظوم و منثور کودک و نوجوان می‌پردازد.

این کتاب در سه بخش تدوین شده‌است که در فصل اول به مبانی نظری تحقیق از جمله ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات کودک و آموزه‌های دینی و ضرورت آغاز تربیت دینی از دوران کودکی پرداخته شده‌است.

مولف در بخش دوم تاثیر عاشورایی و حسینی(ع) را در ادبیات کودک و نوجوان مورد بررسی قرار می‌دهد و در بخش سوم نیز نمونه‌هایی از اشعار عاشورایی کودک و نوجوان را از نظر بلاغت تحلیل می‌کند.

مشرقی مقدم در این کتاب عنوان می‌کند که حادثه عاشورا، سایر حوادث زندگی امام حسین(ع) را تحت الشعاع قرار داده‌است و شاعران بیشتر از نویسندگان به این ماجرا پرداخته اند؛ زیرا فضای عاطفی شعر از فضای واقع‌گرایانه نثر، برای این موضوع مناسب‌تر است.

وی هچنین بیان می‌کند که سیمای امام حسین(ع) در آثار عاشورایی محوریت دارد و اگرچه مکان حادثه عاشورا با جزئیات در آثار منظوم و منثور معرفی شده، اما به زمان آن کمتر پرداخته شده است.

وی در تحلیل بلاغی اشعار نیز به این نتیجه می‌رسد که «وفادارای خاندان و یاران آن حضرت»، «تشنگی»، «ایثار»، «مظلومیت» و در عین حال «سربلندی» و «آزادگی» عناصری هستند که سیمای امام حسین(ع) و حادثه کربلا را از همه حوادث دیگر متمایز می‌کند.

این کتاب ۲۱۴ صفحه دارد و در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات «امیرصدرا»ی قشم در یکهزار جلد منتشر شد و به بهای ۲۱۰ هزار ریال در اختیار عموم قرار گرفت.

برشی از کتاب

...انسان‌ها از سن چهار سالگی که سن چراها نامیده می‌شود پرسش‌ها و کنجکاوی‌های بی‌پایان خویش را آغاز می‌کنند...کودکان در پرسش‌های خود درباره مبدا و مقصد زندگی احساس شدیدی نسبت به مسائل اصول دین و معنویت دارند...مسائل مجرد و ذهنی دین به خصوص صفات خدا برای کودک ۶ ساله امری ریشه‌دار و جا افتاده نیست و اصولا دوره پایان ۶ سالگی و آغاز ۹ سالگی (پنج تا ۹ سال) «دوره مذهب خیال‌پردازی شده» است. چرا که ادراک عقلی محدود کودک در این دوره باعث غلبه شدید و محسوس «تخیل» و «احساسات» بر وی می‌شود...

...علی‌اکبر با آنکه تشنه بود، ۱۲۰ نفر را کشت، آنگاه نزد پدر بازگشت. دوباره به میدان آمد و آنقدر جنگید تا کشته‌ها به ۲۰۰ نفر رسید...حضرت علی اکبر(ع) نخستین شهید از بنی هاشم در روز عاشورا بوده‌است. در مورد سن شریف وی به هنگام شهادت، اختلاف است. برخی می گویند ۱۸ ساله، برخی دیگر می‌گویند ۱۹ ساله و عده‌ای هم می‌گویند ۲۵ ساله بوده است...

...قیصر امین پور در شعر «ظهر روز دهم» از تشبیه، استعاره، حس آمیزی، کنایه، مجاز و دیگر عناصر بدیعی شعر بهره برده‌است. وی با به کار بردن این عناصر توانسته‌است به بهترین شکل ممکن، صحنه‌ها و رویدادهای روز عاشورا و واقعه کربلا را در ذهن خواننده‌ی نوجوان و مخاطب بازسازی کند...

۷۵۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان