برآبادی: بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند


برآبادی: بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند

محمود برآبادی، در نشست معرفی نامزدهای جایزه‌ آستریدلیندگرن سال 2020 گفت: ما باید نویسندگان جدیدی را در عرصه جهانی مطرح کنیم و از تکرار افرادی که قبلا مطرح شده‌اند حتی اگر شانس برنده شدن بیشتری داشته باشند، خودداری کنیم.

برآبادی: بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند برآبادی: بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی نامزدهای جایزه‌ آستریدلیندگرن سال ۲۰۲۰ با حضور محمود برآبادی؛ نائب‌رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، جعفر توزنده‌جانی؛ دبیر انجمن، ریحانه جعفری، سرپرست کمیته‌ روابط بین‌الملل و جمعی از نویسندگان و مترجمان دوشنبه ۱۱شهریور 1398 در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند
نائب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در این مراسم محمدرضا شمس را به عنوان نویسنده و مهدی حجوانی را به عنوان مروج کتابخوانی به عنوان نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ معرفی کرد و گفت: ما باید نویسندگان جدیدی را در عرصه جهانی مطرح کنیم و از تکرار افرادی که قبلا مطرح شده‌اند حتی اگر شانس برنده شدن بیشتری داشته باشند، خودداری کنیم. چون مطرح کردن یک نویسنده، سبب شناخته شدن موقعیت ادبی آن‌ها در جامعه می‌شود. نویسندگان زیادی پتانسل مطرح شدن در جوایز جهانی را دارند فقط باید از سوی نهادهای مربوطه شناسایی و معرفی شوند و برایشان پرونده ادبی تشکیل شود.

تلاش‌های قابل تحسین شمس در زمینه بازنمایی فرهنگ ایرانی
محمود برآبادی، در ادامه به دلایل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای انتخاب محمدرضا شمس به عنوان نامزد جایزه آسترید لیندگرن اشاره کرد و گفت: شمس بیش از 40 سال به طور مستمر برای کودکان و نوجوانان قصه نوشته است. و علاوه بر قصه در تئاتر کودک، فیلمنامه و نمایش و بازیگری برای کودکان هم فعالیت کرده و تلاش‌های قابل تحسینی در زمینه گردآوری، بازآفرینی و امروزی کردن افسانه‌ها و بازنمایی فرهنگ ایرانی داشته است.

وی افزود: شمس در سبک‌های مختلف قصه‌نویسی کار کرده و به سبک ویژه خود که درهم‌آمیزی خیال و واقعیت است، دست یافته. روانی نثر، شیرینی روایت، خیال‌انگیزی و خلق ماجراهای شگفت و غیرقابل پیش‌بینی از ویژگی‌های آثار شمس است. او در داستان‌هایش دردها و رنج‌های کودکان و نوجوانان را نشان داده و آثارش مروج ارزش‌های فرهنگی ایرانی مانند صلح، دوستی و توجه به طبیعت بوده است.

مهم‌ترین فعالیت حجوانی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی، تاسیس گروه داوری لاک‌پشت پرنده است
برآبادی، در ادامه به دلایل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای انتخاب مهدی حجوانی به عنوان نامزد جایزه آسترید لیندگرن اشاره کرد و گفت: حجوانی در عرصه‌های مختلفی فعالیت داشته است اما ما بیشتر به فعالیت‌هایی که در زمینه ترویج کتابخوانی انجام داده توجه کرده‌ایم.

نائب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، افزود: براین اساس او به مدت چند سال پژوهشنامه ادبیات کودک را به تعداد 52 شماره منتشر کرده است که شامل مقالات و اخباری در زمینه ترویج کتاب‌خوانی به همراه مطالب دیگر بود. او به مدت 8 سال سردبیر کتاب‌ماه کودک و نوجوان بود که انتشار آن از نخستین شماره فعالیت چشمگیری بود که جز با همت افرادی مانند حجوانی امکان‌پذیر نبود و جریانی راه انداختند که منجر به توجه بهتر و بیشتر به ادبیات کودک و نوجوان، نقد و بررسی آثار این حوزه و معرفی چهره‌هایی در زمینه نقد ادبیات کودک شد.

وی در ادامه بیان کرد: حجوانی سرویراستار چند انتشارات مهم است و فعالیت‌هایی در زمینه ترویج کتاب‌های آن‌ها انجام داده است. او عضو هیات علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و علامه طباطبایی است و از اعضای هیات علمی و هیات تحریریه فصلنامه تخصصی ادبیات کودک دانشگاه شیراز است.

به گفته برآبادی، مهم‌ترین فعالیت حجوانی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی، تاسیس گروه داوری لاک‌پشت پرنده است که تا به‌حال چند شماره مجله لاک‌پشت پرنده هم منتشر شده است. به دنبال گروه داوری لاک‌پشت پرنده، گروه داوری گوزن زرد هم که پدر و مادرها داوری آن را برعهده دارند، ایجاد شد و درحال فعالیت است.
برآبادی: بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند

جعفر توزنده‌جانی نیز در این مراسم بیان کرد: ما هر ساله نامزدهایی را برای جایزه آسترید لیندگرن اعلام می‌کنیم. امسال پیشرفت‌هایی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و کمیته روابط‌بین‌الملل را فعال کرده‌ایم و ریحانه جعفری به صورت جدی در این کمیته فعالیت می‌کند.

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، درباره روند انتخاب نامزدها در جایزه آسترید لیندگرن از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: انجمن در تاریخ 29 فروردین 1396 آیین‌نامه‌ای تصویب کرد در زمینه انتخاب نامزدها و براساس معیارهای موردنظر هر ساله 2 نفر معرفی شد. براین اساس سال اول فرهاد حسن‌زاده به‌عنوان نویسنده و هوشنگ مرادی کرمانی به‌عنوان مروج کتابخوانی معرفی شدند و سال گذشته نیز جمشید خانیان به‌عنوان نویسنده و علی‌اصغر سیدآبادی به‌عنوان مروج کتابخوانی معرفی شدند. امسال هم 2 نفر را یکی به‌عنوان نویسنده و یکی به‌عنوان مروج کتابخوانی معرفی کردیم.

آیین‌نامه معرفی نویسنده از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
وی در ادامه به آیین‌نامه معرفی نویسنده از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به جایزه آسترید لیندگرن اشاره کرد و گفت: به منظور انتخاب و معرفی نویسنده به جایزه آسترید لیندگرن که امکان آن برای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان فراهم شده است، آیین‌نامه زیر تدوین شده و در جلسه 29/1/96 هیات مدیره انجمن به تصویب رسید.

1ـ کمیته‌ای باعنوان «انتخاب اولیه» تشکیل می‌شود که اطلاعات نویسنده را جمع‌آوری و در اختیار کمیته «انتخاب نهایی» می‌گذارد. اطلاعات افراد از طریق فراخوانی که در سایت انجمن درج شده گردآوری می‌شود.

2ـ ترکیب کمیته نهایی «انتخاب» عبارتند از: 5 نفر اعضای هیات مدیره و 6 نفر خارج از هیات مدیره

3ـ کمیته نهایی کاندیدای انجمن برای جایزه آسترید لیندگرن را معرفی و به هیأت مدیره اعلام می‌دارد.

ملاک‌های معرفی نویسندگان به جایزه آسترید لیندگرن:
1ـ آثار چاپ شده به فارسی/ هر کتاب 1 و جمعا 10 امتیاز
2ـ ترجمه آثار به زبان‌های دیگر/ هر کتاب 5 و جمعا 10 امتیاز
3ـ سابقه فعالیت مستمر در ادبیات کودک / هر 5سال یک امتیاز / 5 امتیاز
4ـ دریافت جوایز ادبی و هنری داخلی هر جایزه 2 و جمعا 10 امتیاز
5ـ دریافت جوایز بین‌المللی یا راه‌یابی به فهرست‌های معتبر خارجی هر جایزه 5 و جمعا 10 امتیاز
6ـ انتشار کتاب و مقالات و نوشتمن پایان‌نامه درباره نویسنده و آثارش (نقد آثار نویسنده)/ 5 امتیاز
7ـ برگزاری مراسم نکوداشت در داخل و خارج ایران / 5 امتیاز
8ـ سوابق تدریس در کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزشی و دانشگاه/ 5 امتیاز
9ـ فعالیت قابل توجه در نهادهای فرهنگی و ادبی مرتبط با حوزه کاری/ 5 امتیاز
10ـ سابقه فعالیت و جریان سازی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان/ 5 امتیاز
11ـ فعالیت در زمینه ترویج کتاب‌خوانی/ 5 امتیاز
12ـ فعالیت‌های مرتبط با سردبیری نشریات کودک و داوری یا دبیری جشنواره‌های ادبی/ 5 امتیاز
13ـ اقتباس سینمایی یا نمایشی و ... از آثار نویسنده / 5 امتیاز
14ـ توجه به فرهنگ بومی در آثار نویسنده/ 5 امتیاز
15ـ توجه به ارزش‌های جهان شمول و انسانی مانند: صلح، دوستی، محیط‌زیست و ... در اثار نویسنده/ 10 امتیاز
16ـ امتیاز ویژه کمیته انتخاب/ 20 امتیاز
جمع امتیاز: 120 آمتیاز

​توزنده‌جانی اظهار امیدواری کرد: روزی ادبیات کودک و نوجوان ایران بصورت جدی در دنیا مطرح شود. ما داریم قدم‌های اولیه را برمی‌داریم واقعا باید روی نویسندگان‌مان سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از کشورهایی که برنده می‌شوند روی نویسندگان‌شان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
برآبادی: بپرهیزیم از تکرار افرادی که نامزد جوایز جهانی بوده‌اند

ریحانه جعفری، مسئول کمیته روابط بین‌الملل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نیز در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره جایزه آسترید لیندگرن پرداخت و گفت: این جایزه از جایزه‌های معتبر بین‌المللی و گران‌ترین جایزه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که در سال 2002 بعد از مرگ آسترید لیندگرن به برترین کتاب‌های کودک و نوجوان دنیا اهدا می‌شود و مبلغ آن 5میلیون کرون سوئد است.

وی درباره اهداف جایزه آلما توضیح داد: تقویت و افزایش علاقه به خواندن در کودکان و نوجوانان، کمک به ارتقای سطح ادبیات و حقوق کودکان و نوجوانان، ترویج ادبیات ناب کودک و نوجوان، قراردادن ادبیات کودک و نوجوان در کانون توجه، قدردانی از شخصیت والای آسترید لیندگرن و شناخت نهادهایی که به نوعی به ادبیات کودک و نوجوان توجه دارند از جمله اهداف برگزاری این جایزه است.

این مترجم افزود: جایزه آسترید لیندگرن به نویسندگان، تصویرگران، قصه‌گویان و مروجان کتابخوانی صرفنظر از زبان و ملیت و به افرادی که در قید حیات هستند تعلق می‌گیرد. نهادهایی که از سوی جایزه آلما مشخص شده‌اند به‌عنوان نماینده این جایزه در کشورهای مختلف می‌توانند هرساله 4 کاندیدا شامل 2 نفر نویسنده و مروج در کشور و 2 نفر نویسنده و مروج در کشور غیرخودی به این دبیرخانه این جایزه معرفی کنند.

جعفری گفت: اطلاعات باید به صورت زبان انگلیسی یا سوئدی نوشته شود و تا پانزدهم ماه می هر سال یعنی 25 اردیبهشت‌ماه به امضای نهاد مربوط به جایزه آلما برسد. نتایج فروردین‌ماه سال بعد در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، اعلام می‌شود و جوایز در ماه می همان سال در استکهلم سوئد به نفر برگزیده اهدا می‌شود.

به گفته وی، از سال 2003 تا 2016 به تعداد 16 بار این جایزه به برگزیدگانی از کشورهای مختلف مانند هلند، امریکا، انگلیس، برزیل، آرژانتین، سوئد، فلسطین و بلژیک اهدا شده است.

جعفری درباره معیارهای انتخاب نامزدهای این جایزه گفت: از جمله معیارهای مهم می‌توان به کیفیت اثر یعنی وجود تفکر هنری در اثر، احترام به ارزش‌های دموکراتیک، حقوق بشر و نگاه انسانی در اثر، ارزشگذاری به آثار والایی که آسترید لیندگرن به آن‌ها پایبند بوده اشاره کرد.

وی افزود: هیأت داوران جایزه آسترید لیندگرن شامل کارشناسان برجسته ادبیات سوئد، شامل 12 نفر که 6 نفر از آن‌ها خانم است برای یک دوره چهارساله از سوی شورای ملی سوئد در امور فرهنگی انتخاب می‌شود.

جعفری درباره چگونگی اعطای نمایندگی جایزه آسترید لیندگرن به انجمن نویسندگان کودک گفت: حدود 3 سال پیش زمانی که فریدون عموزاده خلیلی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت رفت با مدیر جایزه آلما دیدار و گفت‌وگو کرد و شرایط انجمن را توضیح داد و خواستار دریافت مجوز معرفی نامزد برای این جایزه شد. سپس ما اطلاعات تکمیلی را ایمیل کردیم و توانستیم مجوز معرفی نامزد به این جایزه را دریافت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان