تهیه طرح احیای باریجه در 13 هزار هکتار از رویشگاه‌های شیروان


تهیه طرح احیای باریجه در 13 هزار هکتار از رویشگاه‌های شیروان

بجنورد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: طرح احیا و بهره برداری گیاه دارویی باریجه در 13 هزار هکتار از رویشگاه‌های این شهرستان خراسان شمالی تهیه شد.

مصطفی سیامکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رویشگاه‌های این گونه گیاهی بیشتر در مراتع و عرصه‌های طبیعی روستاهای چاهک، قلعه زو، بیگان، عبدآباد و زوارم است.

وی افزود: متوسط تعداد بوته های قابل بهره برداری ۴۸۴ بوته در هر هکتار و میزان محصول تولیدی به ازای هر بوته باریجه ۱۵ گرم برآورد شده است که متوسط تولید در هر هکتار ۶ کیلو و ۵۰۰ گرم و مناسب ترین زمان برای بهره برداری باریجه اوایل تیر تا اواخر مردادماه است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: هر چند در دهه ۸۰ رویشگاه های باریچه در شهرستان بسیار گسترده بود اما، در سال های اخیر به علت برداشت زیاد و خشکسالی، رویشگاه ها به مناطق سخت گذر و ارتفاعات استان محدود شده است.

به گفته سیامکی، رویشگاه باریجه بیشتر در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و در حواشی دره هایی با شیب تند و سنگلاخی است.

باریجه از گیاهان دارویی در خراسان شمالی است که مصارف صنعتی و دارویی بسیار بالایی دارد.

باریجه با نام علمی (Ferula gummosa) از مهم ترین محصولات مرتعی ایران است. این گیاه با داشتن ارزش‌ دارویی و صنعتی فراوان، در بسیاری از نقاط استان خراسان شمالی یافت می‌شود.

شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار گستره دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرها است.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا