به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی؛ یک گروه جهادی علاوه بر اینکه اقدامات عمرانی و فرهنگی انجام می‌دهد از طریق ارتباط با خیرین و مراکز ترک اعتیاد و روانشناسی اقدام به ترک اعتیاد سرپرستان خانوار می‌کند و در عین حال هزینه‌های معیشت خانوار آنها را نیز می‌پردازد. از سوی دیگر برگزاری کلاس‌های امید به زندگی این گروه جهادی برای افرادی که از نظر خودشان برای جامعه مفید نیستند و همچنین پرداخت هزینه تحصیل کودکان کار و خانواده‌های فقیر از دیگر اقداماتی است که گروه جهادی سلمان فارسی انجام می‌دهد.

میلاد بویینی، مسئول گروه جهادی سلمان فارسی است که از نوجوانی دغدغه خدمت به مردم و مفید بودن برای جامعه را داشته است. وی اکنون ۲۹ سال دارد و از ۲۰ سالگی با فعالیت‌های بسیج سازندگی آشنا شده است.

بویینی می‌گوید: کسی که به عنوان بسیجی در جامعه شناخته می‌شود باید بتواند در همه زمینه‌ها کمک حال محرومان باشد اما متاسفانه این روحیه در برخی مسئولان مشاهده نمی‌شود اما ما سعی کردیم با بهره‌گیری از همین روحیه کمک حال محرومان و افراد بی‌بضاعت باشیم. اینکه بخواهیم فعالیت خود را به ۲۰ روز در سال خلاصه کنیم و برویم برای سال بعد، نمی‌توانیم محرومیت را از بین ببریم به همین دلیل یک پایگاه ثابت ایجاد کردیم تا بتوانیم علاوه بر اینکه برنامه‌ریزی انجام دهیم اقدام به جذب افراد مختلف کنیم تا محرومیت به صورت ریشه‌ای حل شود.

پیگیری‌های وی برای فعالیت در گروه‌های مختلف تا جایی ادامه می‌یابد که در سال ۱۳۹۰ به همراه یک گروه جهادی عازم چهارمحال بختیاری می‌شود. آن‌قدر این سفر برای او لذت‌بخش بود که خودش تلاش کرد تا یک گروه جهادی را به ثبت برساند و در اولین سفرهای خود چهارمحال بختیاری را انتخاب می‌کند و بعد از آن عازم کرمانشاه می‌شود.

آشنایی با فعالیت‌های گروه جهادی سلمان فارسی

رفت و آمدهای زیاد این گروه جهادی آن‌قدر به مناطق محروم زیاد می‌شود که افراد زیادی درخواست همراهی می‌دهند. در این زمان بویینی تصمیم می‌گیرد با توجه به ظرفیت نیروی انسانی که در این گروه جهادی وجود دارد یک پایگاه ثابت در یکی از مناطق محروم و حاشیه‌ای استان البرز به نام سهرابیه ایجاد کند.

حضور ثابت گروه جهادی سلمان فارسی در منطقه سهرابیه کرج دستاوردهای مثبتی به دنبال داشت. ساخت نماد دو شهید گمنام منطقه سهرابیه که سال ۱۳۹۶ در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در این منطقه به خاک سپرده شده‌اند یکی از اقدامات گروه سلمان فارسی است. همچنین تعمیر دو منزل مسکونی برای خانواده‌های بی‌بضاعت از دیگر کارهایی است که این گروه در دست اجرا دارد.

بویینی مسئول گروه جهادی سلمان فارسی تصریح می‌کند: این گروه جهادی از سال ۱۳۹۰ به طور رسمی کار خود را با ۳۵ عضو جهادگر آغاز کرد و در اولین اردوهای خود شهر چهارمحال بختیاری را انتخاب کردیم. به این دلیل که قبل از به ثبت رساندن این گروه جهادی چندین بار به آن منطقه همراه یک گروه جهادی دیگر رفته بودم و تقریباً با منطقه و نیازهای آنها آشنا بودم.

وی می‌افزاید: حدود ۵ سالی است که در منطقه سهرابیه کرج مستقر هستیم و حضور ما در این منطقه دلایلی خاص داشت. سهرابیه به دلیل اینکه نزدیک زندان قزل‌حصار قرار دارد با مشکلات زیادی روبه‌رو بود و بی‌توجهی برخی مسئولان به این معضلات افزوده بود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای این منطقه کاری دائمی انجام دهیم تا بتوانیم مشکلات آن را رفع کنیم. فقر، اعتیاد، ناامیدی نسبت به آینده و فضای نامناسب شهری از دیگر موارد مشکل‌زای این منطقه به محسوب می‌شود.

آشنایی با فعالیت‌های گروه جهادی سلمان فارسی

ناامنی را برطرف کردیم

بویینی به اقدامات گروه جهادی سلمان فارسی اشاره می‌کند و می‌گوید: در ابتدا به شناسایی منطقه پرداختیم و متوجه شدیم که ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و بزرگترین مسئله آن گستردگی آسیب‌های اجتماعی است. وجود کارتن‌خواب‌های زیاد و پرخطر این منطقه را ناامن کرده بود و با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی اقدام به جمع‌آوری آنها کردیم که مردم این منطقه بهترین اقدام این گروه جهادی را همین موضوع می‌دانند.

این فعال جهادی در ادامه به توضیح چگونگی کمک به معتادان می‌پردازد و می‌افزاید: طی شناسایی‌هایی که از منطقه داشتیم ۷۵ سرپرست خانوار را شناسایی کردیم که معتاد بودند و با بهره‌گیری از مشاوران اجتماعی ابتدا آنها را آماده اعزام به کمپ‌های ترک اعتیاد کردیم و پس از آن سرپرستی خانوارهای آنها را بر عهده گرفتیم تا فرد معتاد، دغدغه خانواده‌اش را نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: کمپ‌های ترک اعتیادی که ما با آنها همکاری داریم تخفیف‌های ویژه می‌دهند و در بسیاری از موارد با معرفی گروه جهادی از ۶۰ درصد درآمد خود صرف‌نظر می‌کنند. برای اینکه افراد تمایل به ترک اعتیاد پیدا کنند با خیرین زیادی ارتباط برقرار کردیم و هزینه‌های معیشت خانوارها و همچنین مابقی هزینه‌های کمپ ترک اعتیاد توسط این عزیزان پرداخت می‌شود. این در حالی است که ۲۷ واحد فروش مواد مخدر با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی پلمب شدند و رفته رفته سعی کردیم با اعزام روانشناس به این منطقه با معتادان جلسات آموزشی برگزار کنند تا آنها را متقاعد به ترک کنند. از سوی دیگر همایش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس برگزار می‌کنیم تا بتوانیم نقش مثبتی در آینده نوجوانان داشته باشیم.

مدیر گروه جهادی اظهار می‌کند: متوجه شدیم که این منطقه حدود ۳ ماه است آب آشامیدنی ندارد و قسمتی که آب دارد آبش گل‌آلود است. از مسئولان مربوطه در این زمینه مطالبه‌گری کردیم و با توجه به اینکه چاه آب اینجا شخصی اداره می‌شد دخالت دستگاه‌ها کمی سخت بود و بعد از پیگیری‌های انجام شده بخشی از مشکلات آب این منطقه حل شده است.

وی افزود: یک زن سرپرست خانوار دارای یک دختر ۱۳ ساله دارای منزل نبود که با پیگیری‌های لازم منزلی کوچک توسط یکی از خیرین برای آنها خریداری شد.

بویینی تصریح می‌کند: طی دو سال گذشته هفته‌ای سه روز کارهای عمرانی را پیگیری می‌کنیم و تاکنون خانه شش محروم تعمیر و بازسازی شده است.

این مسئول گروه جهادی به طرح شهید رجایی اشاره دارد و می‌گوید: یکی از مواردی که در مناطق فقیرنشین وجود دارد خوش‌بین نبودن به آینده است و به طور معمول جوانان، پس از دیپلم دیگر به ادامه تحصیل نمی‌پردازند. دلیل و برهانشان هم این است که پدرشان بیکار است و اگر بخواهند تحصیل کنند باید هزینه‌هایی را بپردازند و از سوی دیگر عنوان می‌کردند که اگر امروز سر کار بروند می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند تا فردا. اقدامی که گروه جهادی سلمان فارسی در این زمینه انجام داد اجرای طرح شهید رجایی بود و سعی کردیم نوجوانان و جوانان را با مشاغل مختلف آشنا کنیم، به طوری که از پزشکان، مهندسان، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاه و هر شغلی که در جامعه وجود دارد بهره گرفتیم تا برای این افراد سخنرانی و کلاس انگیزشی برگزار کنند.

این مقام مسئول در گروه جهادی ادامه می‌دهد: افرادی که قصد دارند مسیرشان را تغییر دهند با حمایت گروه جهادی سلمان فارسی بورسیه تحصیلی می‌شوند تا بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.

او می‌افزاید: خدمات پزشکی از دیگر مواردی است که برای منطقه سهرابیه انجام می‌شود و تقریباً هر ماه چند پزشک در تخصص‌های مختلف به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم علاوه بر حمایت‌های مالی به خانواده‌های کم‌برخوردار و محروم از نظر پزشکی، آموزشی و فرهنگی نیز کمک‌های ویژه داشته باشیم.

آموزش طب اسلامی

بویینی به ارائه آموزش‌های طب اسلامی، خدمات پزشکی و ساخت سوله اشتغال‌زایی اشاره و تصریح کرد: گروه‌های تخصصی به حاشیه شهر درباره طرح اشتغال‌زایی اعزام می‌شوند تا توانمندسازی و اشتغال‌زایی را با شناسایی ظرفیت‌های منطقه و آموزش‌های لازم به ثمر برسانند.

وی می‌گوید: ۳ گروه جهادی تخصصی تجمیع شده و ۱۳ منطقه حاشیه‌نشین، آلوده، ضعیف و کم‌برخوردار البرز را تحت پوشش قرار خواهند داد تا با برگزاری کلاس‌های اقتصاد مقاومتی زمینه‌ساز ایجاد اشتغال شوند.

وی به اعزام یک گروه جهادی به سهرابیه فردیس، حصارک پائین و مالک اشتر اشاره دارد و تصریح می‌کند: آسیب‌هایی همانند مواد مخدر، طلاق، توانمندسازی خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست، شهرسازی و بهداشت ظاهر مناطق و ... دنبال می‌شود.

۱۲۰ عضو

مدیر گروه جهادی سلمان فارسی می‌گوید: این گروه جهادی حدود ۱۲۰ نفر عضو دارد اما در هر مأموریت همه این افراد همراه ما نیستند و با توجه به نیاز و اقدامی که قرار است انجام شود اعزام صورت می‌گیرد. برای اینکه بتوانیم از ظرفیت و توانایی مردمی در گروه جهادی بهره ببریم درخواست عضوگیری در همان پایگاه ثابتی که در منطقه سهرابیه واقع است می‌دهیم و افراد زیادی مراجعه می‌کنند تا با روحیه بسیجی خود بتوانند در حل مشکلات جامعه نقشی را ایفا کنند. ما از ظرفیت و توانایی همه افراد بهره می‌بریم تا مروج و مشوق روحیه جهادگری و مطالبه گری باشیم.

بویینی در مورد فعالیت بانوان جهادگر توضیح می‌دهد: یک پایگاه خواهران هم با ما فعالیت دارند که در صورت نیاز از آنها درخواست می‌کنیم تا همراه ما باشند. در برخی موارد خصوصاً مسائل خانوادگی و فرهنگی برای خانوارها از بانوان کمک می‌گیریم تا موضوعات فرهنگی، بهداشتی و مواردی از این قبیل در خانواده‌ها رعایت شود. آموزش سبک زندگی توسط بانوان جهادگر به صورت متمرکز برای خانواده‌های حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار استان البرز انجام می‌شود تا بتوانیم در تربیت فرزندان آنها نقشی داشته باشیم.