دراویش گنابادی آری، مردم نه!/ پاسخ دولت به این پرسش منطقی اجاره‌نشین‌ها چیست؟


دراویش گنابادی آری، مردم نه!/ پاسخ دولت به این پرسش منطقی اجاره‌نشین‌ها چیست؟

مشاور لیدر اصلاح طلبان با تأکید بر غیر قابل قبول بودن کارنامه اصلاح طلبان اینطور گفته است که جامعه رویکرد مثبتی نسبت به انتخابات ندارد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پاسخ دولت به این پرسش منطقی اجاره‌نشین‌ها چیست؟

دراویش گنابادی آری، مردم نه!/ پاسخ دولت به این پرسش منطقی اجاره‌نشین‌ها چیست؟

«علیرضا محجوب»، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است:

«نمی‌شود مردم با بحران مسکن- که هم مشکل اقتصادی و هم اجتماعی است- دست‌وپنجه نرم کنند، اما دولت قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا نکند.»[1]

*این یک سوال منطقیست و هرچند محجوب از جمله اصلاح طلبانی است که دولت فعلی را در دامان مردم گذاشتند و هم اکنون نیز به جای موضع پرسش! بایستی در موضع عذرخواهی باشد اما سوال او دارای حسن عقلانی است.

به راستی چرا دولت در بحث نظارت بر قیمتها، مالیات بر اجاره، مالیات بر خرید و فروش زمین و مسکن و مالیات بر خانه های خالی تعلل می ورزد و این رفتار عقلانی و منطقی که در تمام کشورهای دیگر دنیا وجود دارد؛ چرا از سوی دولت مشترک اصلاح طلبان و اعتدالیون انجام نمی شود؟!

ما پاسخ این سوال را نمی دانیم اما 2 احتمال در این زمینه وجود دارد:

نخست اینکه دولت و اصلاح طلبان، جامعه آرای خود را در میان قشر مرفّه می داند و از همین رو بنا به دلایل انتخاباتی و سیاسی قصد غمگین کردن آنها را ندارد.

و دوم اینکه دستی در کار است تا با ناراضی سازی عامدانه مردم، هیزمی برای «فتنه اقتصادی» (که جریان سیاسی خاص طی 10 سال گذشته به دنبال طراحی آن است) فراهم بیاورد...

گفته می شود قیمت مسکن طی 6 سال دولت آقای روحانی تا 300 درصد افزایش یافته است.

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز به تازگی در یادداشت های خود افشا کرده است که اساسا سرمایه گذاری، ساخت و تولید مسکن را کار بخش خصوصی می داند و هیچ دخالتی از سوی دولت در این زمینه قائل نبوده است![2]

***

دراویش گنابادی آری، مردم نه!

دراویش گنابادی آری، مردم نه!/ پاسخ دولت به این پرسش منطقی اجاره‌نشین‌ها چیست؟

روزنامه همشهری، در شماره یک شنبه گذشته خود، طی گزارشی سیاسی به بررسی کارنامه سیاسی و تقنینی فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس دهم پرداخته است.

همشهری در بخش پایانی این گزارش و در اشاره به "اقدامات فراکسیون امید برای پیگیری موضوعات روز و مطالبات مردم در قالب کمیته‌های وی‍ژه واختصاصی" به این فعالیت ها اشاره کرده است:

_کمیته رفع حصر
_کمیته رسیدگی به وضعیت دانشجویان بازداشتی بعد از دی‌ماه 96
_ کمیته وی‍ژه رسیدگی به مشکلات بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی
_ کمیته رسیدگی به موضوعات اقتصادی
_کمیته رسیدگی به اتفاقات مربوط به دراویش گنابادی[3]

*بدیهیست که اگر روزنامه همشهری در گزینه چهارم خود به مسئله موضوعات اقتصادی اشاره نمی کرد؛ عملا هیچ خبری از مفهوم «مردم» در رئوس فعالیت های اصلاح طلبان مجلس برای مطالبات مردم نبود. بماند که در همین تیتر موضوعات اقتصادی هم خبر خاصی از یک کارنامه مشخص برای ارزان سازی اقلام مورد نیاز مردم نیست.

جالب است که از 4 مورد دیگر و غیر از ماجرای جواسیس محیط زیستی، در هر سه مورد شاهد قتل و کشته شدن ده ها انسان بیگناه توسط عوامل فتنه، اغتشاشگران دیماه 96 و برخی دراویش گنابادی بودیم...

***

جامعه رویکرد مثبتی نسبت به انتخابات ندارد؛ «رفع حصر» کنید!

دراویش گنابادی آری، مردم نه!/ پاسخ دولت به این پرسش منطقی اجاره‌نشین‌ها چیست؟

«عبدا... ناصری»، فعال چپ و عضو شورای مشاوران لیدر اصلاح طلبان طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 نوشته است:

«با وجود اینکه 6 ماه دیگر انتخابات مجلس یازدهم را در پیش داریم، اما جامعه هیچ رویکرد مثبتی نسبت به انتخابات ندارد. لذا بسیار سخت بتوان به اقناع مردم برای مشارکت در انتخابات پرداخت...شاهد بالاترین میزان بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به بهبود روندها در جامعه هستیم!»

او در بخش دیگری از یادداشت خود نیز می گوید: تجربیات اخیر مثل عملکرد دولت آقای روحانی، فراکسیون امید، شورای شهر تهران و مدیریت شهری در مجموع نتوانسته رضایت مخاطبان اصلاحات را به‌دست آورد.

ناصری می افزاید: باید تاکید کرد که در 3 ماه و 6 ماه اوضاع اقتصادی نابسامان کشور درست نخواهد شد، اما برای انتخابات اسفندماه می‌توان با اعلام حرکتی در حوزه سیاست داخلی و در چارچوب حل مساله حصر و رفع ممنوع‌التصویری فضای جدیدی را شکل داد و تا حدودی جامعه را برای اسفندماه امیدوارتر کرد.[4]

*اظهارات ناصری در باب اینکه جامعه رویکرد مثبتی نسبت به انتخابات ندارد! دارای پایه علمی و حتی نظرسنجی نیست. بلکه یک شهود ساده نشان می دهد که مردم با رویت نتایج بد کارنامه اصلاح طلبان در مجلس و شورای شهر -که ناصری هم به آن اشاره کرده است- و نیازی که نسبت به افزایش سرعت حل مشکلات احساس می کنند؛ اتفاقا حتی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند تا چهره های جوان و خدمتگذار را به جای برخی پیرمردان ناکارآمد به مجلس و شورای شهر بفرستند.

ماجرای اصرار اصلاح طلبان بر بی اعتماد شدن و ناامیدی مردم نیز یک پروژه چند ساله است که هدفی خاص را دنبال می کند و هیچ نشان علمی یا عقلانی برای آن وجود ندارد.

این در حالی است که بر خلاف اصرار معاریف چپ، نه تنها نشانه های بی اعتمادی مردم مثل عدم رعایت قوانین موضوعه کشور، عدم شرکت در راهپیمایی های ملی و... در جامعه رویت نمی شود بلکه شاهد عکس این رخداد هستیم و منصه های اعتماد مردم به نظام اسلامی زیاد است.

بخش جالبتر ماجرا اما اصرار ناصری به این مقوله است که حال که مشکلات کشور حل نخواهد شد! پس حصر موسوی و ممنوع التصویری خاتمی را تمام کنید تا جامعه امیدوار شود و در انتخابات شرکت کند.

و قابل تأمل است که گویا آقای ناصری حواسشان نیست که وضع موجود از قبیل تحریم ها و گرانی ها را همین دو نفر بوده اند که در دامان مردم ایران گذاشته اند.

به دیگر سخن اینکه فک حصر و رفع ممنوع التصویری در حالی که آقایان هنوز توبه نکرده اند و هنوز مشغول تکرار اشتباهات سیاسی هستند؛ اتفاقا ممکن است موجب دلسردی مردم از نظام اسلامی و برگزاری کم رمق انتخابات اسفند ماه شود.

قبل از ناصری، حجتی کرمانی و حسین مرعشی نیز از مقوله «رفع حصر» با عنوان راهکار مشکلات اقتصادی نام برده بودند![5]

گفتنیست، تأکید نیروهای طیف چپ بر این راهکارهای غلط به روشنی نشان می دهد که بخش اعظم بحران نمایی ها و بزرگنمایی ها از مشکلات کشور که ساخته و پرداخته همین افراد است؛ واقعی نیست و کشور ایران اگرچه با مشکلاتی که دولت آقای روحانی پدید آورده مواجه است اما من حیث المجموع با هیچ بحران خاصی مواجه نیست و امید می رود که با رأی خوب مردم در انتخابات های آینده، روند حل مشکلات کشور تسریع شود.

***

1_ https://etemadonline.com/content/334290

2_ mshrgh.ir/986944

3_ http://newspaper.hamshahri.org/id/76037

4_ http://www.armanmeli.ir/fa/news/main/267960

5_ mshrgh.ir/870134

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر