عملیات گازرسانی به روستاهای پیشکوه فریدونشهر آغاز شد


عملیات گازرسانی به روستاهای پیشکوه فریدونشهر آغاز شد

اصفهان- ایرنا-  طرح گازرسانی به هفت روستای پیشکوه موگویی فریدونشهر واقع در غرب استان اصفهان روز یکشنبه در روستای مزرعه سیب این شهرستان آغاز شده است.

در این طرح به هفت روستای زرد فهره، سکان، اسلام آباد موگویی، مزرعه سیب، مزرعه میر، راچه و کرچان از توابع شهرستان فریدونشهر با شبکه ای به مسافت ۴۰ کیلومتر و با اعتبار افزون بر ۶۰ میلیارد ریال گاز رسانی می شود.

مشاور وزیر نفت، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی ، مدیرکل گاز استان اصفهان و شماری از مسوولان منطقه ای پس از طی فراز و فرودها و مسیر پر پیچ و خم فریدونشهر به سمت روستای خوش منظر" مزرعه سیب"، با حضور در بین مردمانی مهمان نواز و اصیل، طرح گازرسانی به پیشکوه فریدونشهر را کلید زدند تا پس از سال ها انتظار سرانجام کورسوی امید سرمای استخوان سوز زمستان های این خطه را گرما ببخشد.

عملیات گازرسانی به روستاهای پیشکوه فریدونشهر آغاز شد

کلنگ زنی گاز رسانی به پیشکوه فریدونشهر در حالی امروز انجام شد که مطالبه آن از ابتدای سال ۱۳۹۶ توسط اکبر ترکی، نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی، کلید خورد و سپس در تیرماه ۱۳۹۶ دستور معاون اول رئیس جمهور و اردیبهشت سال ۱۳۹۷ دستور وزیر نفت را دریافت کرد و سرانجام تفاهم نامه آن نزدیک به یک سال پیش منعقد شد.

منطقه پیش کوه فریدونشهر در مجموع متشکل از ۲۲ روستا است که بر اساس این طرح در فاز اول به هفت روستا از خوشه اسلام آباد و در گام دوم به پنج روستا گاز رسانی خواهد شد. به گفته مسوولان، این طرح از ظرفیت مازاد خط لوله شرکت گاز استان لرستان از روستای فرسش برای مناطق محروم فریدونشهر فراهم شده است.

مشاور وزیر نفت در حاشیه کلنگ زنی این طرح در جمع شماری از مردم پیشکوه فریدونشهر در مسجد جامع روستای اسلام آباد اظهار داشت: بر اساس رایزنی های صورت گرفته با مدیران استانی، مقرر شده است اجرای این طرح گازرسانی از مهرماه سال جاری آغاز شود و چنانچه شرایط آب و هوا و اقلیم مشکلی ایجاد نکند امیدواریم بتوانیم در هفته دولت سال آینده و یا پیش از آغاز دهه فجر این طرح را به اتمام برسانیم.

به گفته وی گاز رسانی، ساخت جاده یا تامین امکانات ارتباطی، کمترین خدمتی است که دولتمردان می توانند برای ملت انجام دهند و در این خصوص هیچ منتی بر مردم نیست .

محمود آستانه به برنامه ریزی های متعدد دولت ها برای سامان دادن به روستاها در مقاطع مختلف اشاره و بیان کرد: برغم همه تلاش ها نبود توازن جمعیتی شهر و روستاهای کشور مشکل بزرگی است که همچنان به قوت خود باقی است.

وی با بیان این که رشد جمعیت شهرهای ایران نگران کننده است ، افزود: استمرار این مساله موجب هدر رفت ظرفیت های مختلف در بخش تولید خواهد شد که این موضوع مشکلات اساسی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

آستانه ادامه داد: باید با توسعه امکانات رفاهی، زیرساخت ها و ایجاد فرصت های شغلی در روستاهای محروم به فراگیر شدن مهاجرت معکوس کمک کرد تا به چشم انداز مطلوب برسیم.

به گفته وی، همه مسوولان در دفاع از حق مردم و خدمت به آنها باید پر تلاش و صریح ظاهر شوند همچنانکه پیگیرهای مجدانه و مکرر نماینده مردم فریدونشهر در مجلس، در به ثمر رسیدن گاز رسانی به مناطق محروم موثر بوده است.

سپس نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در آیین کلنگ زنی طرح گازرسانی به مناطق محروم پیشکوه فریدونشهر اظهار داشت: گاز رسانی به مناطق محروم یکی از برکات و نعمات انقلاب اسلامی است.

اکبر ترکی با بیان اینکه در ابتدا مقاومت ها و مخالفت هایی نسبت به این موضوع وجود داشت، افزود: برخی بهانه ها نظیر هزینه بالا، شرایط اقلیم منطقه، خالی بودن روستاها از سکنه، راه های صعب العبور و نبود دسترسی دلایلی بود که اخذ موافقت با اجرای این طرح را به تعویق انداخت اما با همراهی مردم و تعامل و مساعدت مدیران این حساسیت ها کنار رفت.

وی افزود: هر کدام از روستاهای محروم کشور و هر یک از سیاه چادرها پادگان هایی هستند که از خاک میهن دفاع می کنند و سنگر تولید انواع فرآورده ها هستند، و ارزش افزوده بالایی برای کشور دارند این در حالی است که خود در محرومیت بسر می برند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

ترکی از ابلاغ تشکیل بخشداری های پیشکوه و پشتکوه فریدونشهر خبر داد و افزود: انتظار داریم اکنون که مسوولان و نزدیکان وزیر نفت اوج محرومیت این مناطق را از نزدیک لمس نمودند در توسعه این طرح به سمت روستاهای پشتکوه فریدونشهر نیز مساعدت نموده تا مردم پر تلاش و نجیب این بخش نیز از نعمت گاز برخوردار شوند.

ترکی خاطر نشان کرد: مردم شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت هشت ماه از سال به دلیل برودت هوا و دمای زیر صفر مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی هستند این در حالی است که گازبهای پنج ماه از سال مطابق با نرخ فصل سرما برای این مناطق محاسبه می شود که این مساله هزینه گزاف قبوض گاز را بر مردم تحمیل می کند.

این نماینده به مطالبه مردم مناطق سردسیر غرب استان مبنی بر احتساب مهر و فروردین به عنوان ماه های سرد سال و اعمال تخفیف تعرفه قبوض گاز اشاره و بیان کرد: بر اساس گزارش های هواشناسی ماه های مهر و فروردین نیز جزو ماه های سرد سال در این مناطق هستند بنابراین از مسوولان وزارت نفت تقاضا داریم مساعدت لازم را انجام دهند تا این دو ماه از سال نیز از تخفیفات تعرفه ای فصول سرما لحاظ شوند.

وی با اشاره به تصویب اختصاص ۴ میلیون قیر به روستاها توسط دولت، اظهار داشت: اگر این قیر در اختیار دهیاری ها قرار بگیرد، بدون شک شاهد تکمیل طرح هادی در روستاها خواهیم بود و از آنجایی که نزدیک فصل سرما هستیم خواستاریم که این قیر هر چه زودتر در اختیار شهرستان ها قرار بگیرد.

عملیات گازرسانی به روستاهای پیشکوه فریدونشهر آغاز شد

به گفته فرماندار فریدونشهر نزدیک به ۶۰ روستای فریدونشهر از نعمت گاز محروم هستند.

ناصر اسدی در این آیین با بیان این مطلب افزود: مردم روستاهای فریدونشهر به دلیل راه های صعب العبور، سرمای سخت و طولانی با مشکلات بسیاری رو به رو هستند به طوری که برای نمونه در دهستان پشتکوه مجبور به ذخیره سازی آرد و گاز هستیم.

وی با بیان اینکه دولت رویکرد مثبتی به روستاها و توسعه کیفی آنها در بخش های مختلف دارد، افزود: امیدواریم طرح گازرسانی به پیشکوه فریدونشهر به زودی تکمیل شود و پس از آن گازرسانی به سایر روستاها نیز آغاز شود.

به گزارش ایرنا، شماری از مقامات کشوری و مسوولان استانی روز یکشنبه برای کلنگ زنی طرح گاز رسانی به هفت روستای پیشکوه موگویی فریدونشهر واقع در غرب استان اصفهان به این شهرستان سفر کردند.

منطقه پیشکوه و پشتکوه فریدون‌شهر از مناطق کوهستانی و سردسیر غرب استان اصفهان است که به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه زاگرس و صعب العبور بودن تاکنون از نعمت گاز بی بهره بوده‌اند.

شهرستان فریدونشهر با مساحت ۲۲۳۵ کیلومتر مربع در ۵۰ درجه و ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول جغرافیایی و ۳۲ درجه و ۵۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض جغرافیایی قرار دارد. ارتفاع این شهرستان از سطح دریا ۲۵۹۰ متر بوده و بام ایران لقب گرفته است. این شهرستان دارای پنج دهستان با نام برف­انبار، چشمه­لنگان، عشایری قلعه­سرخ، پیشکوه موگویی و پشتکوه موگویی، دو شهر با نام برف­انبار و فریدونشهر و حدود ۸۵ روستاست. این شهرستان در همسایگی استان­های لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد. در مرزبندی داخل استان نیز با شهرستان­های فریدن، چادگان و بویین و میاندشت همسایه است.

فریدونشهر با ارتفاع متوسط بیش از ۲۵۹۰ متریکی از مرتفع‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان محسوب می‌شود که دارای متوسط دمای سالانه ۱۱.۰۷ درجه سانتی گراد است.

شهرستان های فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

۹۸۶۱/ ۶۰۲۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس