ظریف درباره برجام و جزئیات سفرهای مهم این روزهایش به نمایندگان مجلس چه گفت؟


ظریف درباره برجام و جزئیات سفرهای مهم این روزهایش به نمایندگان مجلس چه گفت؟

مهر نوشت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تشریح نشست این کمیسیون گفت: وزیر امور خارجه در این جلسه گزارشی از دستاوردهای سفر اخیر خود به 8 کشور آسیایی و اروپایی و دیدار با سران این کشورها ارائه کرد.

سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به نشست عصر امروز(یکشنبه، ۱۰ شهریورماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صورت گرفت، گفت: ظریف در این جلسه با اشاره به هدف جمهوری اسلامی ایران برای به انزوا کشاندن بیشتر آمریکایی ها و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران گفت که در سفر به کشورهای قطر، کویت، سوئد، نروژ، فنلاند، فرانسه، چین و مالزی پیام جمهوری اسلامی ایران و رویکرد غیرمنطقی و یکجانبه گرایانه آمریکا به گوش مسئولان و مقامات مختلف این کشورها رسید.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنا به گفته وزیر امور خارجه کشورمان سفرهای اخیر نمایش اقتدار ایران بود و زمینه های همکاری دوجانبه محور گفتگوها قرار گرفت، به ویژه سفر به چین که با توجه به روابط راهبردی دو کشور و نگرش جدید در روابط دوجانبه، از اهمیت بالایی برخوردار بود همچنین روابط ما با مالزی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و سفر اخیر به این کشور به منظور احیای روابط گذشته و بهبود مناسبات دوجانبه صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سفرهای وزیر خارجه به کشورهای اروپایی و ژاپن بیان داشت: ظریف هدف از سفر به کشورهای غربی و ژاپن را بحث جدی برای همکاری های دوجانبه و چند جانبه اعلام کرد و تأکید داشت ما این موضوع را تبیین کردیم که منطقه خواهان آرامش و پرهیز از تنش است، همچنین تبیین مواضع و استراتژی جمهوری اسلامی در اجرای تعهدات برجامی نیز از دیگر اهداف این سفرها بود.

نقوی حسینی ادامه داد: از این رو در دو سفر به فرانسه اعلام کردیم در چارچوب ماده ۳۶ برجام اقدام به کاهش تعهدات کرده و تا غربی ها به تعهدات برجامی خود عمل نکنند این مسیر ادامه خواهد یافت چرا که غربی ها باید ۱۱ اقدام را انجام دهند و ایران این موضوع را تضمین کرده که ما به همان میزان که اروپایی ها به برجام متعهد باشند به این پیمان متعهد خواهیم ماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: امکان فروش نفت از سوی جمهوری اسلامی، دسترسی ایران به پول حاصل از فروش نفت و امکان هزینه کرد آن یکی دیگر از مباحث مهم گفتگوهای وزیر خارجه بوده است که در جلسه امروز کمیسیون به آن اشاره شد.

وی افزود: همچنین وزیر خارجه اعلام کرد اگر غربی ها تا پیش از نیمه شهریور اقدامات عملی را آغاز کنند، گام سوم کاهش تعهدات برداشته نخواهد شد اما اگر غیر از این باشد جمهوری اسلامی ایران از حق خود برای کاهش تعهدات برجامی استفاده می کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با تأکید بر باز بودن مسیر مذاکره با جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: ظریف در جلسه امروز تأکید کرد یکی از نتایج دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران انزوای بیشتر آمریکا است و بزرگ ترین شکست آمریکا و اسرائیل در برجام عدم موفقیت آنها در ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی است و امروز شاهدیم اجماع امنیتی علیه ایران فرو ریخته است.

27219

کد خبر 1295457

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس