باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندران


باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندران

باداب سورت؛ چشمه‌هایی پلکانی رنگارنگ که چیزی جز زیبایی و شگفتی را در دل خود جای نداده اند، گوشه‌ای از طبیعت بی مانند شمال کشورمان می‌باشد و چهره‌ای متفاوت از خطه سرسبز ایران را به نمایش می‌گذارد. چشمه‌هایی رنگی و پلکانی که در کنار جلوه ظاهری بی نظیر، به منبعی با ارزش از آب‌های معدنی تبدیل شده است، بهانه‌ی سفر به ساری و روستای اروست می‌باشند.

باداب سورت؛ چشمه‌هایی پلکانی رنگارنگ که چیزی جز زیبایی و شگفتی را در دل خود جای نداده اند، گوشه‌ای از طبیعت بی مانند شمال کشورملن می‌باشد و چهره‌ای متفاوت از خطه سرسبز ایران را به نمایش می‌گذارد. چشمه‌هایی رنگی و پلکانی که در کنار جلوه ظاهری بی نظیر، به منبعی با ارزش از آب‌های معدنی تبدیل شده است، بهانه‌ی سفر به ساری و روستای اروست می‌باشند. کوله بار سفر را به مرور زیبایی‌های چشمه‌های باداب سورت برمیداریم، با ما همراه باشید.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانمعرفی چشمه‌های باداب سورت
همیشه با دیدن سازه‌های پلکانی و چند طبقه به یاد معماری و هنر و علم مهندسی انسان خواهیم افتاد، اما در گوشه و کنار دنیا سازه‌هایی کاملا طبیعی را مشاهده می‌کنیم که تنها حاصل ابر و باد و مه و خورشید و فلک می‌باشند! چشمه‌های پلکانی رنگارنگ باداب سورت از نمونه‌های بسیار با ارزش و زیبا در بین جاذبه‌های طبیعی می‌باشند که گذر زمان و حرکت آب و تابش خورشید در نهایت این منطقه را پلکانی کرده است. این چشمه‌های زیبا و خارق العاده که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و در روستای اروست از بخش چهاردانگه ساری واقع شده است، امروز به عنوان یکی از مناطق توریستی شمال ایران به شمار میرود.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانعلاوه بر داشتن بافت بسیار زیبا و هنرمندانه، این چشمه‌ها از نظر موقعیت جغرافیایی نیز دارای اهمیت بالایی هستند. به طوریکه اگر به سمت شمال آن‌ها حرکت کنید در نهایت به تپه‌های پر از درختان سوزنی شکل می‌رسید و می‌توانید جنگل نوردی را به برنامه سفرتان اضافه کنید. در سمت شرق نیز جنگل‌های انبوه قرار گرفته و سرسبزی خاصی را به منطقه بخشیده اند. در جنوب آن دره و در غرب زمین‌های کشاورزی به چشم میخورند.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندراناز شگفتی‌های این منطقه می‌توان به رنگارنگ بودن آن اشاره کرد. وجود مواد معدنی و رسوباتی که هر یک به رنگ خاصی هستند، باعث شکل گیری پله‌های رنگارنگ به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز، سفید و نارنجی شده اند. اگر کمی با علم زمین شناسی آشنایی داشته باشید، بدون شک می‌دانید که قرمز به معنای رسوب آهن، سبز رسوبات مس، زرد نشان گوگرد و آهک و سفیدی منطقه نشان از نمک دارند. ترکیب این مواد در کنار هم در نهایت باعث شکل گیری پله‌هایی به رنگ‌های مختلف و دیدنی شده اند.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانشکل گیری چشمه‌های باداب سورت
همان طور که قبلا اشاره کردیم، این چشمه‌ها و ساختار پلکانی شان در اثر گذر زمان شکل گرفته اند. از آنجا که آب این منطقه دارای مواد معدنی و املاح بسیار زیادی می‌باشد، در نتیجه به محض خروج از دل زمین بر اثر گرمای خورشید تبخیر شده و در نهایت و در طی هزاران سال به چهره‌ی امروزی تبدیل شده اند.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانچشمه های شور و ترش باداب سورت
برخلاف امروز که تنها حدود ۱۰۰۰ متر مربع از این منطقه سرشار از آب‌های معدنی می‌باشد، در گذشته‌های دور حدود ۳۰۰۰۰ متر مربع از این منطقه متعلق به سطح پوشیده از آب آن بوده است. شاید برایتان جالب باشد که تمام آب این منطقه از دو چشمه تامین میشود. یک چشمه آب شور و دیگری به داشتن آب ترش و نارنجی رنگ شهرت دارد. آب‌های شور این چشمه در حوضچه‌ای به عمق ۱۵ متر میریزد و بخاطر داشتن نمک فراوان در هیچ فصلی از سال یخ نمیزند.
آب‌های شور باداب سورت در حال حاضر و بخاطر داشتن خواص درمانی بالا به مکانی برای رفع مشکلات رماتیسم و کمر درد و پا درد تبدیل شده است.
یکی دیگر از چشمه‌های باداب سورت بخاطر نوع مواد معدنی دارای مزه ترش و رنگ نارنجی می‌باشد. این چشمه‌ها علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری، مکانی برای لجن درمانی به شمار می‌روند. با ورود به این منطقه لایه‌های سیاه رنگ در لبه‌های چشمه را خواهید دید که به سیاه تی شهرت دارند.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندراننمونه‌های جهانی مشابه با باداب سورت
باداب سورت به دلایل مختلف از قبیل ساختار پلکانی و داشتن مواد معدنی بسیار غنی در تمام دنیا شهرت دارد. اما نمونه‌های تقریبا مشابه با این جاذبه طبیعی را می‌توانید در اقصی نقاط دنیا نیز مشاهده کنید. به عنوان مثال اگر تجربه سفر به آنتالیا را داشته باشید، نام پاموک کاله به گوشتان رسیده و چه بسا آن‌ها را از نزدیک دیده باشید. پاموک کاله چشمه‌هایی پلکانی مشابه با باداب سورت می‌باشند که برخلاف این چشمه‌ها به رنگ سفید هستند. نوع مواد معدنی و آهک فراوان در این آب‌ها باعث شده است تا پاموک کاله به رنگ سفید دیده شود.
از دیگر چشمه‌های پلکانی مشهور در دنیا می‌توان به بایشوایتای در چین، هیرو ال آگورا در مکزیک، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در ایالت متحده آمریکا و ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند اشاره کرد. چشمه‌های باداب سورت علاوه بر داشتن تنوع بسیار بالا از نظر مواد معدنی، بخاطر داشتن عمق زیاد نیز در رتبه دوم جهانی قرار گرفته است.

باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانثبت ملی چشمه‌های باداب سورت

شکل گیری چشمه‌های باداب سورت نیاز به گذر زمان چند هزار ساله دارد و بدون شک آنچه امروز می‌بینیم می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی و طبیعی کشورمان به شمار رود. به همین خاطر در سال ۱۳۸۷ این چشمه‌های زیبا و رنگارنگ به عنوان آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید. البته با وجود ثبت این منطقه به عنوان اثر ملی هنوز هم ناملایمتی‌های زیادی را در چشمه‌ها شاهد هستیم که منجر به خرابی آن‌ها می‌گردد.
باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانحفاظت از چشمه‌های باداب سورت
علاوه بر خشکسالی‌های اخیر که به شدت بر کاهش سطح آب چشمه‌های پلکانی و رنگارنگ باداب سورت تاثیر گذاشته اند، نوع رفتار انسان نیز باعث تخریب بخش‌های زیادی از منطقه شده است. به همین خاطر در کنار ثبت آن در لیست آثار ملی و طبیعی، حد و مرز منطقه مشخص شده و قوانین خاصی در آن وضع شده است. به عنوان مثال:
ورود وسایل نقلیه به منطقه پلکانی ممنون و با متخلفین برخورد خواهد شد. تمام گردشگرانی که به این منطقه وارد می‌شوند باید کفش مناسب و بدون آج بپوشند. سطوح بیرونی چشمه‌ها بسیار حساس بوده و ممکن است تخریب شوند. امکان روشن کردن آتش در اطراف چشمه و راه اندازی کمپین‌های شبانه وجود ندارد. تنها از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب امکان بازدید از این منطقه وجود دارد. باداب سورت چشمه‌های هفت رنگ مازندرانبهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت
در حالت کلی می‌توان گفت زیبایی چشمه‌های باداب سورت در هر روز از سال دیدنی و بی مانند است؛ اما بهترین صحنه و چشم انداز این منطقه را در لحظه غروب آفتاب می‌توانید مشاهده کنید. بسیاری از عکاسان و طبیعت گردان بازدید از باداب سورت را به غروب موکول می‌کنند.
اگر بخواهیم بهترین فصل بازدید از باداب سورت را انتخاب کنیم کار کمی سختی است، چون این منطقه در هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. چشمه‌های غرق در آب اردیبهشت ماه، آبتنی در روز‌های گرم تابستان و استفاده از املاح معدنی چشمه‌ها و چشمه‌های سرخ رنگ در پاییز و زمستان چیزی نیست که بتوان براحتی از آن گذشت. به عبارت دیگر، در هر روز از سال که دلتان منظره‌ای باور نکردنی و رویایی خواست، کافیست کوله بارتان را به سمت ساری، بخش چهاردانگه و روستای اروست بردارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان