معرفی غذا‌های خنک برای آخرین روز‌های تابستان


معرفی غذا‌های خنک برای آخرین روز‌های تابستان

این مطلب با ما همراه باشید با آموزش سه نوع غذای تابستانی پرخاصیت.

معرفی غذا‌های خنک برای آخرین روز‌های تابستان
در تابستان بدن به دلیل فعالیت و جنبش زیاد، بسیاری از املاح را از طریق تعریق از دست می‌دهد که در صورت توجه نکردن به این موضوع با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. تغذیه در این فصل بسیار مهم است و باید غذا‌های مناسب فصل بیشتر از غذا‌های معمول تهیه و مصرف شود که در این صورت می‌توانیم این فصل پر حرارت را باسلامت طی کرده و پشت سر بگذاریم. در این مطلب با ما همراه باشید با آموزش سه نوع غذای تابستانی پرخاصیت.

دیماج
معرفی غذا‌های خنک برای آخرین روز‌های تابستان

مواد لازم:

پنیر تبریز: ۲۰۰ گرم / کره: ۱۰۰ گرم / سبزی خوردن: ۱۰۰ گرم / گردو: ۵۰ گرم
نان خشک: ۴ عدد / آب: یک لیوان/ ماست چکیده برای تزیین: به میزان لازم

ابتدا نان‌های خشک را خرد کرده و در کاسه بزرگی می‌ریزیم. یک لیوان آب را کم‌کم به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم. سپس پنیر را هم خرد کرده و به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم.

کره را آب کرده، گردو را خرد کرده، سبزی خوردن را شسته و ساطوری خرد کرده و همه آن‌ها را به مواد دیماج اضافه کرده و با دست خوب ورز می‌دهیم سپس در ظرف را با دمکنی گذاشته و حدود دو ساعت به آن استراحت می‌دهیم. بعد از آن کمی از مواد را برداشته و با دست شکل می‌دهیم.

اگر مواد از هم جدا شد و انسجام نداشت کمی به آن آب و کره اضافه کرده و دوباره ورز می‌دهیم. بعد از آماده شدن دیماج آن را در ظرف مناسبی چیده و با ماست چکیده و سبزی خوردن تزیین کرده و سرو می‌کنیم. این میان وعده در تابستان به عنوان صبحانه یا عصرانه در تبریز و قزوین طرفداران زیادی دارد.

آبدوغ خیار
معرفی غذا‌های خنک برای آخرین روز‌های تابستان

مواد لازم:

ماست چکیده: ۲۰۰ گرم / دوغ: نیم کیلو / آب: نصف لیوان / خیار متوسط: ۲ عدد / سبزی معطر (نعنا، پونه، ریحان و...): ۱۰۰ گرم / کشمش: ۱۰۰ گرم/ گردو: ۱۰۰ گرم / نان خشک: به میزان لازم / گل‌محمدی خشک: به میزان لازم

ماست را در کاسه بزرگی ریخته و دوغ را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. اگر غلیظ بود کمی آب به آن اضافه می‌کنیم. خیار‌ها را هم شسته، پوست کنده و خرد کرده یا رنده رشت می‌کنیم و سبزی‌های معطر را شسته، ساطوری خرد کرده و با کمی نمک به مواد اضافه می‌کنیم. کشمش را شسته و همراه گردوی خرد شده به آبدوغ خیار اضافه کرده و مواد را خوب هم می‌زنیم. درصورت تمایل چند تکه یخ هم اضافه می‌کنیم تا خنک شود سپس آبدوغ خیار را درظرف مناسبی ریخته و با گل محمدی تزیین کرده و بانان‌های خشک خرد شده سرو می‌کنیم. این غذای ساده و سالم براحتی هضم شده و به دلیل طبع خنکی که دارد عطش، خستگی و رخوت ناشی از گرما را کاهش می‌دهد.

سوپ سرد
معرفی غذا‌های خنک برای آخرین روز‌های تابستان

​​​​​​​مواد لازم:

ماست: نیم کیلو / آب: ۴ لیوان / خیار متوسط: ۲ عدد / بلغور پخته: ۵ قاشق غذاخوری / ذرت پخته: ۵ قاشق غذاخوری / شوید: ۱۰۰ گرم / جعفری: ۱۰۰ گرم / تربچه نقلی: ۱۰ عدد / نمک: به میزان لازم

ماست را در ظرف بزرگی ریخته و آب سرد را کم کم به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم. خیار‌ها را شسته، پوستش را کنده و خرد یا رنده درشت کرده و به ماست اضافه می‌کنیم.

بلغور را قبل از پخت خیس کرده و سپس می‌پزیم. ذرت را هم پخته و با بلغور به مواد اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. جعفری و شوید را شسته، ساطوری خرد کرده و به سوپ اضافه می‌کنیم و بعد از کمی هم زدن نمک آن را اندازه می‌کنیم. سپس تربچه‌ها را شسته و اگر ریز است درسته و اگر درشت باشد آن‌ها را خرد کرده و به سوپ اضافه کرده و هم می‌زنیم. در این مرحله سوپ آماده است. آن را درظرف مناسبی ریخته و سرو می‌کنیم. این سوپ خوشمزه تابستانی کاملا با حال و هوای این روز‌ها همخوانی داشته و نیاز‌های بدن به خیلی از مواد را برطرف می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران