هیچ مشکلی برای گازرسانی به شرکت توانیر نداریم


هیچ مشکلی برای گازرسانی به شرکت توانیر نداریم

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان گفت: پروژه گازرسانی به کل شهر بندرعباس به 9 فاز تقسیم شده و تلاش داریم تا پایان سال 1400 آن را به پایان برسانیم.

به گزارش ایسنا، فؤاد حمزوی در نشستی خبری اظهار کرد: گازرسانی به روستای هلر قشم، شهر درگهان قشم، روستاهای محمدآباد و نجات‌آباد، شهر دشتی، 2 فاز شهر بستک، ازجمله عملکرد 6 ماهه اول سال 98 شرکت گاز هرمزگان است.

وی افزود: مأموریت شرکت گاز هرمزگان در سه ردیف خلاصه می‌شود، ایجاد زیرساخت لازم برای جایگزینی گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک به‌جای سایر سوخت‌ها، تأمین مستمر و ایمن گاز طبیعی بخش‌های خانگی صنعتی و تجاری و هم‌چنین ترویج فرهنگ استفاده بهینه از گاز طبیعی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان تصریح کرد: در هفته دولت 5 پروژه گازرسانی در هرمزگان با هزینه 44 میلیارد تومان افتتاح کردیم و بزرگ‌ترین آن گازرسانی درگهان و هلر در قشم با اعتبار 22 میلیارد تومان بود، فاز 2 بستک با حدود 8 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار، شهر دشتی با حدود 7 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار، سه روستای نجات‌آباد، محمدآباد و مهرآوران و چند روستا در بخش حاجی‌آباد از پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت بود.

حمزوی عنوان کرد: امسال کلنگ زنی فاز 6 و 7 گازرسانی شهر بندرعباس با 60 میلیارد تومان بودجه اولیه را داریم و فاز 4 و 5 هم در حال اجرا هستند و تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند، این دو فاز مجموعاً 30 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پروژه گازرسانی به کل شهر بندرعباس به 9 فاز تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: فاز یک پروژه گازرسانی به گلشهر جنوبی تا خیابان سمدو با پوشش 5 هزار خانوار، فاز 2 گازرسانی به شهرک پیامبر اعظم با پوشش 12 هزار خانوار، فاز 3 گازرسانی به شهرک الهیه و شهرک نبوت با پوشش 5 هزار خانوار، فاز 4 گازرسانی به ضلع شمالی بلوار امام حسین تا کلانتری 17 با پوشش 15 هزار خانوار، فاز 5 شامل الهیه جنوبی تا شرق بلوار دانشگاه با حدود 15 هزار خانوار است.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان اضافه کرد: فاز 6 پروژه گازرسانی به بلوار دانشگاه تا خور نایبند با پوشش 18 هزار و 300 خانوار، فاز 7 گازرسانی به خور نایبند تا خور شهناز با پوشش 22 هزار و 500 خانوار، فاز 7 گازرسانی به شاه حسنی تا میدان یادبود و فاز 9 از میدان یادبود تا محله سورو خواهد بود و تا پایان سال 1400 کل شهر بندرعباس را گازدار خواهیم کرد.

حمزوی با اشاره به این‌که در حال حاضر دو هزار و 600 خانوار از 22 هزار و 500 خانوار شهر بندرعباس را تحت پوشش داریم، بیان کرد: گازرسانی به هر شهری تکمیل شود فرصتی 3 ماهه برای اشتراک گیری به افراد داده می‌شود و پس‌ازآن سهمیه سوخت مایع قطع شده و ملزم به گازکشی خواهند شد.

وی اظهار کرد: اصل هزینه‌ای که گازکشی برای مردم دارد برای هر اشتراک شامل حدود دو تا سه میلیون تومان هزینه‌های داخلی ساختمان و 212 هزار تومان اشتراک‌پذیری و نصب کنتور است و در نظر داریم مشوقی در قالب تخصیص وام‌های کم‌بهره در اختیار مشترکین قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان با بیان این‌که هزینه لوله‌کشی و اشتراک گاز تابع زیربنای هر منزل است، افزود: در مسئله گازرسانی نباید تنها دید اقتصادی داشته باشیم، گاز به هر منطقه برود منبع توسعه و رفاه اجتماعی است.

حمزوی در تشریح مزایای گاز لوله‌کشی نسبت به کپسول تصریح کرد: فشار گاز کپسول بسیار بیشتر از گاز لوله‌کشی است و ایمنی بسیار کمتری دارد و با لوله‌کشی خطرات بسیار محدودتر می‌شود؛ کپسول به‌مرور خراب می‌شود و لوله‌کشی استمرار دارد، در بحث‌های زیست‌محیطی نیز گاز، سوخت پاک‌تری نسبت به سوخت‌های دیگر است.

وی با اشاره به اینکه وقتی فرهنگ استفاده و راحتی کار با گاز لوله‌کشی در بین مردم مرسوم شود مردم خود برای اشتراک گیری اقدام خواهند کرد، عنوان کرد: درست است یک سرمایه‌گذاری در ابتدای کار صورت می‌گیرد اما قبض‌های گازی که دریافت می‌شود بسیار پایین است و به‌اندازه یک کپسول هم نیست و در بلندمدت توجیه‌پذیری اقتصادی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان اضافه کرد: ایجاد هر زیرساختی در هر شهری مشکلاتی برای مردم به همراه دارد به‌خصوص حفاری در شهرهای پرتراکم مثل بندرعباس، سعی ما این است که تراشه‌هایی که صبح باز می‌شود تا شب بسته شود، گاز صنعت خطرناکی است و باید تست‌های لازم انجام شود و زمان‌بر است.

حمزوی ادامه داد: کار بعد از تست تحویل شهرداری داده می‌شود، چون کار عمرانی را شرکت گاز شروع می‌کند مردم فکر می‌کنند پایان کار نیز به عهده این شرکت است و این در حالی است که ترمیم آسفالت‌ها تحویل سازمان عمران شهرداری به‌عنوان پیمانکار داده می‌شود؛ ما گاهی پول ترمیم منطقه حفاری‌شده را زودتر پرداخت می‌کنیم اما متأسفانه کار انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بودجه بند قاف از محل ما به تفاوت صادرات سوخت مایع و هزینه سوخت گاز، برای کل کشور در نظر گرفته شده بود که به‌جز برای سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان این بودجه برای کل کشور تمام شده است، ما نیز فرصت محدودی برای تخصیص این بودجه داریم و به همین سبب کل فازها را تجمیع کردیم که تا سال هزار و 400 پروژه گازرسانی به شهر بندرعباس پایان پذیرد و بتوانیم این بودجه را جذب کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان اضافه کرد: وقتی20 درصد شهر بندرعباس ظرف 8 سال گازرسانی شده و 80 درصد باقیمانده قرار است ظرف دو سال گازرسانی شود کار سرعت بالایی خواهد داشت، شهرداری به ما قول داده که اکیپ‌های ترمیم آسفالت خود را هم‌زمان با ما پیش برد تا میزان نارضایتی مردم به حداقل برسد.

حمزوی با اشاره به اینکه شهر حاجی‌آباد 98 درصد گازرسانی و 94 درصد استقبال داشته و به‌عنوان شهر سبز استان هرمزگان مطرح است، بیان کرد: متأسفانه در یک سال گذشته 69 درصد تورم در بخش تولید داشته‌ایم و با توجه به روند افزایش تورم اگر مردم امسال اشتراک بگیرند بهتر از سال آینده است.

وی اظهار کرد: هم‌چنین یک‌فاز 10 برای گازرسانی بافت فرسوده شهر بندرعباس در نظر گرفته‌ایم که متأسفانه تا زمانی که پروژه‌های بهسازی این مناطق توسط شهرداری و مسکن شهرسازی به پایان نرسند ما نمی‌توانیم ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان افزود: شرکت گاز استان هرمزگان تعامل خوبی با شهرداری دارد و امیدواریم که سرعت ترمیم آسفالت‌ها و بازسازی معابر توسط شهرداری به‌اندازه سرعت پیشرفت گازرسانی ما باشد و اگر این اتفاق نیفتاد اعلام آمادگی می‌کنیم که خود پیمان این کار را به عهده بگیریم.

حمزوی با تأکید بر این‌که شرکت گاز استان هرمزگان برای گازرسانی به شرکت توانیر مشکلی ندارد و به‌اندازه کافی گاز داریم، تصریح کرد: در گذشته محدودیتی برای تأمین گاز صنایع غرب بندرعباس داشتتیم که در سال 95 این مسئله برطرف شد؛ ما در طول سال سوخت موردنیاز شرکت توانیر را تأمین می‌کنیم اما اگر موازنه تولید و مصرف سوخت کشور در برخی فصول منفی شود مجبور می‌شویم مصرف صنایع را کاهش دهیم و به سمت سوخت دوم ببریم.

وی با بیان این‌که 60 درصد مصرف گاز مایع استان هرمزگان نیروگاهی است، عنوان کرد: لازم است مردم بدانند شرکت گاز استان هرمزگان مسئول توزیع کپسول گاز نیست.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان خاطرنشان کرد: سهم گاز در سبد انرژی استان هرمزگان بر اساس محاسبات حدود 60 درصد است که در سال گذشته 55 درصد بوده و حسب پروژه‌های افتتاح شده به 60 درصد رسیده است؛ لازم به ذکر است نرم سهم گاز در کشور نزدیک 65 تا 70 درصد است و حدود 5 درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.

حمزوی اضافه کرد: شرکت گاز هرمزگان در سال 97 حدود 6 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب و در سال 96 حدود 6 میلیارد و 780 میلیون مترمکعب گاز فروخته است و پیش‌بینی داریم برای سال 98 به فروش 6 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب برسیم.

وی با اشاره به این‌که شرکت گاز استان هرمزگان بعد از بوشهر سودده ترین شرکت گاز در کشور است، بیان کرد: درآمدهای شرکت گاز استان هرمزگان به‌حساب خزانه واریز می‌شود و به ازای هر مترمکعب 13 تومان به استان باز می‌گردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت