هر شکایتی نباید در دادسرا مطرح شود


دادستان تهران: هر شکایتی نباید در دادسرا مطرح شود و از دستگیری‌های بی ضابطه و غیرضروری نیز باید خودداری کرد

هر شکایتی نباید در دادسرا مطرح شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی در مراسم معارفه سرپرست جدید دادسرای ناحیه ۵ (صادقیه) با اشاره به این که مجموعه دادسرا در خط مقدم دستگاه قضایی است، افزود: بخش عمده ارزیابی مردم از قوه قضاییه به کنش‌ها و رفتار‌های ما در سیستم دادسرا مرتبط است و ما باید پاسخگوی درخواست‌های مردم بر اساس شرع و قانون باشیم.
القاصی خطاب به قضات دادسرا با بیان اینکه ما در معرض امتحان و آزمایش الهی هستیم، گفت: برخورد ما در مواجهه با اصحاب پرونده باید یکسان باشد و رفتار ما با صاحبان جاه و مقام باید همان رفتاری باشد که نسبت به مردم عادی داریم و در این مرحله است که انسانیت و خداگرایی خود را ثابت می‌کنیم.
دادستان تهران اطاله دادرسی را از مشکلات دستگاه قضایی خواند و افزود: این به معنای تضییع حقوق مردم است و ما باید در رسیدگی سریع این پرونده‌ها عزم جدی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هر شکایت و مطلبی نباید در دادسرا مطرح شود، گفت: درصد بالایی از شکایت‌های مطروحه در دادسرا مربوط به توهین و افترا است و بعد از مدتی که عصبانیت شاکی فروکش کرد؛ رضایت می‌دهد و منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب می‌شود که این پرونده‌ها طبق بخشنامه جدید ریاست محترم قوه قضاییه باید به سمت شورای حل اختلاف هدایت شود تا تمرکز قاضی بیشتر بر روی پرونده‌های مهم و تخصصی باشد.
آقای القاصی با اشاره به نقش خطیر ضابطان در مأموریت‌های قضایی و ضرورت حمایت و پشتیبانی از آن‌ها افزود: ضابط باید تحت تعلیم قاضی باشد و قضات باید در مواجهه با ضابطان رویکرد کنترلی و نظارتی داشته باشند و عملکرد آن‌ها را به دقت رصد کنند.
وی در ادامه، بازرسی دادستان‌ها از کلانتری‌ها و برگزاری جلسه‌های مکرر با سرکلانتران و پلیس تخصصی را در رفع مشکلات و هماهنگی فیمابین دادسرا و نیروی انتظامی مؤثر خواند.
دادستان تهران کنترل و بازدید از وضع زندان‌ها را از دیگر وظایف دادستان‌ها عنوان کرد و گفت: پرونده‌هایی که متهم آن‌ها در بازداشت به سر می‌برد بسیار حساس و مهم هستند و باید بدون فوت وقت تعیین تکلیف شوند.
وی رسیدگی فوری به پرونده‌های اجرای احکام را ضروری دانست و افزود: قضات باید نسبت به پرونده‌های اجرای احکام ورود جدی داشته باشند و گروه‌های ویژه‌ای با هماهنگی کلانتری‌ها برای جلب و دستگیری متهمان اختصاص یابد.
آقای القاصی مهر در بخشی از سخنان خود به پرونده‌های جرائم خاص در حوزه امنیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: در برخورد با کسانی که باعث سلب آرامش در یک منطقه می‌شوند، هیچ خط قرمزی نداریم و قضات باید نسبت به رسیدگی و برخورد در جرائمی نظیر شرب خمر، چاقوکشی و کیف قاپی قاطع و سختگیر باشند.
وی پیگیری حقوق عامه را از وظایف مدعی العموم دانست و گفت: در جایی که شاکی خصوص وجود ندارد ما باید نقش ناظر و رصد کننده را داشته باشیم و در خصوص حقوق عامه بخصوص تصرف اراضی ملی نباید منتظر شکایت سازمان‌های مربوطه باشیم. چه بسا فساد در همین سازمان‌ها اتفاق افتاده است و ما باید در پیگیری و احقاق حقوق عامه کوشا باشیم.
دادستان تهران در این جلسه ضمن معرفی غلامحسین چمن سرا به عنوان سرپرست جدید دادسرای ناحیه ۵ (صادقیه) از زحمات و تلاش‌های علیرضا کارگر تقدیر و تشکر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن