با این روند تعزیه از بین می‌رود


یک تعزیه‌خوان معتقد است: در حال حاضر تعداد تعزیه‌خوانان ما خیلی کم است و کسانی هم که این هنر را می‌آموزند جایی را برای اجرا ندارند و اگر با همین روند پیش رود ما تا چهار، پنج سال آینده شاهد از بین رفتن هنر تعزیه خواهیم بود. ]]>

یک تعزیه‌خوان مطرح کرد

با این روند "تعزیه" از بین می‌رود
یک تعزیه‌خوان معتقد است: در حال حاضر تعداد تعزیه‌خوانان ما خیلی کم است و کسانی هم که این هنر را می‌آموزند جایی را برای اجرا ندارند و اگر با همین روند پیش رود ما تا چهار، پنج سال آینده شاهد از بین رفتن هنر تعزیه خواهیم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
با این روند "تعزیه" از بین می‌رود
مرتضی صفاریان تعزیه‌خوان پیشکسوتی که از سن شش‌سالگی تعزیه می‌خواند از سه سال گذشته تاکنون در ایام محرم در شهر سبزوار تعزیه‌خوانی می‌کند. او امسال هم دهه محرم در این شهر تعزیه‌خوانی می‌کند.

صفاریان در گفت‌وگویی با ایسنا، در این‌باره گفت: در دهه محرم هر تعزیه‌خوانی با گروهی به یک شهرستان دعوت می‌شود و خیلی کم پیش می‌آید که این اتفاق در تهران بیفتد. من هم سه سالی است که ایام محرم در سبزوار تعزیه‌خوانی می‌کنم و قول داده‌ام تا پایان عمرم در دهه محرم در این شهر تعزیه بخوانم. این روزها به دلیل این‌که مانند دوران جوانی نفس ندارم، بیشتر تعزیه‌گردانی می‌کنم.

این هنرمند بیان کرد: هر سال در جشنواره آیینی سنتی مقابل تئاترشهر تعزیه اجرا می‌کردیم. امسال هم پنج گروه بودیم که به کاشان دعوت شدیم و درآن‌جا تعزیه‌خوانی کردیم. گروه ما نیز تعزیه «فغفور و اسکندر» را اجرا کرد. باید هر سال تعزیه‌های جدیدی اجرا کنیم چرا که ما 366 مجلس داریم و فقط 10 تای آن‌ها برای دهه محرم است. ما تعزیه شاد داریم و یا تعزیه مختار، حضرت یوسف و... . تعزیه‌های ما فقط محدود به دهه محرم نیست و می‌توان در ایام جشنواره‌ها این تعزیه‌ها را اجرا کرد.

صفاریان در ادامه تصریح کرد: همان‌طور که آقای نصیریان به اختصاص محلی برای اجرای نمایش‌های آیینی تاکید کردند، من هم به لزوم داشتن چنین مکان‌های تاکید می‌کنم و حتی در سال‌های گذشته از وزارت ارشاد خواستیم در چهار نقطه تهران جایی را برای اجرای تعزیه و دیگر نمایش‌های آیینی داشته باشیم.

تعزیه در شهرستان‌ها به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد اما در تهران هنوز جایی برای اجرای آن وجود ندارد.


او افزود: در حال حاضر تعداد تعزیه‌خوانان ما خیلی کم است و کسانی هم که این هنر را می‌آموزند جایی را برای اجرا ندارند و اگر با همین روند پیش رود ما تا چهار، پنج سال آینده شاهد از بین رفتن هنر تعزیه خواهیم بود. این در حالی است که تعزیه همیشه مورد استقبال مردم است و ما در کلاس‌هایی که برای آموزش تعزیه برگزار می‌کنیم، شاگردانی از گوشه و کنار ایران داریم.

این تعزیه‌خوان درباره وضعیت تعزیه در یک دهه‌ای که به ثبت جهانی رسیده است، بیان کرد: تعزیه در شهرستان‌ها به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد اما در تهران هنوز جایی برای اجرای آن وجود ندارد. برای مثال در میدان امام حسین اگر چادری برپا کنند بسیار جای خوبی است که هفته‌ای یک بار در آن تعزیه اجرا شود.

او در پایان گفت: من از دولت و مسئولین می‌خواهم که جایی برای اجرای تعزیه در طول سال در نظر گیرند. همچنین از استادان این هنر می‌خواهم که برای تحقق این هدف به وزارت ارشاد بروند و این خواسته‌شان را مطرح کنند. تعزیه می‌تواند از کودکی، مفهوم ظلم و ستم را به کودکان بیاموزد.منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فیلم و سریال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!