بررسی تفاوت بین تلویزیون LED و LCD چیست؟


بررسی تفاوت بین تلویزیون LED و LCD چیست؟

تلویزیون‌های LED و LCD هر دو تلویزیون‌های بسیار کارامد و پرطرفداری هستند. اگر بخواهیم به تفاوت بین تلویزیون LED و LCD بپردازیم می‌توانیم به منبع تامین نور، زاویه دید، مصرف انرژی و قیمت آن‌ها اشاره کنیم.

بررسی تفاوت بین تلویزیون LED و LCD چیست؟

ستاره | سرویس تکنولوژی - LED و LCD هر دو صفحه نمایشگرهایی هستند که دارای فناوری‌های مخصوص به خود هستند؛ این نمایشگرها کیفیت تصاویر و مصرف انرژی متفاوتی دارند. در ابتدا تلویزیون‌های LCD به بازار آمدند و استقبال بسیار زیادی هم از آن‌ها شد، اما در سال‌های اخیر، با ورود تلویزیون‌های LED، این محبوبیت و توجه به سمت تلویزیون‌های LED معطوف شد. در این مطلب قصد داریم تا ابتدا به بررسی تلویزیون‌های LED و LCD و سپس تفاوت بین تلویزیون LED و LCD بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

تلویزیون LCD تلویزیون LED تفاوت بین تلویزیون LED و LCD

تلویزیون LCD

تلویزیون LCD یک تلویزیون صفحه تخت است که از فناوری نمایشگر کریستال مایع استفاده می‌کند؛ LCD مخفف Liquid crystal display یا همان نمایشگر کریستال مایع است. این تلویزیون دارای دو لایه شیشه بوده که به صورت قطبی شده و به هم چسبیده‌اند و کریستال مایع در یکی از لایه‌ها نگهداری می‌شوند.
کریستال مایع، نوری از خود منتشر نمی‌کند، بلکه با استفاده از انعکاس نور، تصاویر را شکل داده و سپس آن‌ها را روی صفحه نمایش به نمایش در می‌آورد. نور تلویزیون LCD نیز از سری لامپ‌های فلورسنت در پشت صفحه نمایش می‌آید. میلیون‌ها شاتر در یک شبکه مرتب و باز و بسته می‌شوند تا مقدار نوری که برای ایجاد تصاویر لازم نیست را به دام بیاندازند. سپس هر شاتر با یک فیلتر رنگی جفت می‌شود که یک ریزپیکسل را تولید کند. ریزپیکسل‌ها آنقدر کوچک هستند که وقتی با هم ترکیب می‌شوند، یک پیکسل را ایجاد می‌کنند. (در حد یک نقطه از رنگ روی صفحه!)
در انتها با کمک لامپ‌های فلوئورسنت، تصاویری که توسط کریستال‌های مایع ایجاد شده‌اند، برای بیننده قابل‌رویت می‌شوند.
بررسی تفاوت بین تلویزیون LED و LCD چیست؟

تلویزیون LCD کیفیت تصویر بالایی را تولید می‌کند و می‌توانند بسیار نازک ساخته شود؛ این امر باعث می‌شود فضای کمتری اشغال شده و کاربر بتواند تلویزیون LCD را در هر مکانی قرار دهد. این امر باعث جذابیت تلویزیون‌های LCD برای خرید می‌شود.

تلویزیون LED

تلویزیون LED بسیار شبیه به تلویزیون LCD است و صفحه مسطحی داشته که از فناوری نمایش کریستال مایع استفاده می‌کند؛ تنها تفاوت بین آن‌ها منبع نور آن‌هاست، که پشت صفحه است. همچنین تلویزیون LED از LED (دیود‌های منتشرکننده نور) استفاده می‌کند؛ به عبارت بهتر تلویزیون‌های ال‌ای دی، در واقع تلویزیون‌های LCD با سیستم نور پس زمینه جدید هستند.
دو نوع نور پس‌زمینه LED وجود دارد؛ از یکی به عنوان نورپردازی لبه (Edge) یاد می‌شود و دیگری نورپردازی کامل (Full-Array) نامیده می‌شود. با نورپردازی لبه، سری دیود‌ها در امتداد لبه بیرونی صفحه تنظیم شده و هنگامی که تلویزیون روشن می‌شود نور روی صفحه توزیع می‌شود. در نورپردازی کامل، چندین سطر از دیود‌ها در پشت سطح کل صفحه وجود دارد که کنترل بیشتری بر روشنایی دارند، زیرا این دیود‌ها می‌توانند به طور مستقل روشن و خاموش شوند.
بررسی تفاوت بین تلویزیون LED و LCD چیست؟

تفاوت بین تلویزیون LED و LCD

منبع نوری

مهم‌ترین و بارزترین تفاوت بین تلویزیون LED و LCD این است که تلویزیون‌های ال سی دی از لامپ‌های فلوئورسنت به عنوان منبع نور استفاده می‌کنند، در صورتی که تامین نور تلویزیون‌های ال‌ای دی توسط دیود‌های منتشرکننده نور انجام می‌گیرد.

سرعت پخش تصاویر

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو تلویزیون، در پخش تصاویر با حرکت سریع است. در ال سی دی مشکل زمان پاسخ‌دهی وجود دارد؛ یعنی برای اینکه LCD بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند، کمی تاخیر وجود دارد. این مسئله باعث می‌شود به هنگام پخش تصاویر با سرعت حرکت بالا، سایه‌ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. اما در LED به این مشکل برخورد نمی‌کنیم.

زاویه دید

زاویه دید یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو تلویزیون است. زاویه دید در تلویزیون‌ LED بهتر از تلویزیون‌ LCD است. در تلویزیون ال ای دی تصاویر از جهات مختلف (بالا، پایین، چپ و راست)، بهتر دیده می‌شوند؛ در واقع دیودهای منتشرکننده نور موجود در تلویزیون‌های LED، دلیل زاویه دید بهتر در این تلویزیون‌هاست.

قیمت

تلویزیون ال‌ای دی در مقایسه با تلویزیون ال سی دی گرانتر است؛ چراکه به عنوان جدیدترین نسخه تلویزیون‌های هوشمند شناخته می‌شود.

مصرف انرژی

در تلویزیون‌های ال‌ ای‌ دی، دیود‌های منتشرکننده نور تعادل بیشتری در اشباع رنگ داشته و از انرژی کمتری استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

تلوزیون LED تا حدود زیادی شبیه به تلوزیون LCD عمل می‌کند و این دو تلوزیون در مواردی مانند مصرف انرژی و زاویه دید و ... دارای تفاوت هستند. اما اگر در حال تصمیم‌گیری برای خرید تلویزیون جدیدی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از انتخاب، با تلویزیون 4k و هر آنچه که باید در مورد تلویزیون‌ منحنی بدانید نیز در ستاره آشنا شوید.

نظر شما در مورد این تلویزیون‌ها چیست؟ چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

برگرفته از : differencebetween

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403