علت محبوبیت فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1500 شانه چیست؟


علت محبوبیت فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1500 شانه چیست؟

شاید اهمیت این سوال زمانی مشخص شود که برای خرید فرش ماشینی راهی بازار شده باشید، در آن زمان اولین نکته‌ای که جلب‌ توجه می‌کند، تفاوت میان قیمت فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه است که خریدار را وادار می‌کند تا نگاهی اجمالی به ویژگی‌های هر کدام داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مرداس، ما در این اینجا به تفضیل ویژگی‌های هر یک و تفاوت‌هایشان را برایتان شرح می‌دهیم تا اگر قصد خرید فرش ماشینی را دارید مانند یک کارشناس به آن‌ها نگاه کنید!

نوع بافت انواع فرش ماشینی کلاسیک چیست؟

اولین نکته، موضوع کیفیت فرش است. طبیعتاً ازآنجایی‌ که فرش‌های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه جز ریزبافت‌ترین و گران‌ترین نوع فرش ماشینی کلاسیک هستند، هر فردی می‌خواهد بداند در برابر چه چیزی هزینه بیشتر پرداخت می‌کند و اصولاً چرا فرش ۱۵۰۰ شانه نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه افزایش قیمت ۴۰ درصدی دارد؟ آیا این گران‌تر بودن ارزش پرداخت و خرید را دارد؟

غالبا تمام فرش‌های ماشینی کلاسیک با نخ‌های اکرولیک بافته می‌شوند. این نخ بهترین نوع نخ برای تولید فرش ماشینی است که در نمونه‌های مرغوب و درجه یک، مانند فرش ۱۰۰۰ شانه، فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه به‌صورت هیت ست شده به کار می‌رود. نخ‌های هیت ست شده به دلیل فرآیندی که به کمک حرارت روی آن‌ها صورت می‌گیرد از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردارند. این فرآیند کمک می‌کند تا پرزدهی نخ‌ها از بین برود و طبیعتاً فرش بافته شده نیز پرزدهی نداشته باشد.

در بافت فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه از نخ تاپس نیز استفاده می‌شود، این نخ از خانواده نخ‌های اکرولیک محسوب می‌شود تنها با این تفاوت که از نظر جنس نرمی و لطافت و از نظر ظاهری نیز شفافیت و درخشش بیشتری دارد. البته تشخیص این موضوع در هنگام خرید فرش کار ساده‌ای نیست، در این زمینه باید به فروشنده فرش اعتماد کنید.

آیا ظرافت زیاد فرش صرفا مزیت محسوب می‌شود؟

علت محبوبیت فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1500 شانه چیست؟

با وجود این که شانه و ‌تراکم بالای این فرش‌ها باعث استحکام و دوام بیشتر آن‌ها شده است اما این موضوع در فرش ۱۵۰۰ شانه می‌تواند به یک ایراد نیز تبدیل شود چون به دلیل ظرافت و ریزبافتی بسیار بالا، نازک‌تر از فرش‌های دیگر است به همین دلیل خرید فرش ۱۵۰۰ شانه برای افرادی که به دنبال فرشی برای نشستن و استراحت کردن هستند، توصیه نمی‌شود.

از طرفی فرش ۱۵۰۰ شانه ضخامتی حدود ۵ میلی‌متر و فرش ۱۲۰۰ شانه ضخامتی ۷ میلی‌متری دارد که این موضوع در وزن آن‌ها نیز اثر گذاشته است به‌طوری‌ که وزن فرش ۱۲ متری ۱۲۰۰ شانه حدوداً ۴۰ کیلوگرم است درحالی‌ که فرش ۱۵۰۰ شانه با همین ابعاد وزنی معادل ۳۴ کیلوگرم دارد. این ویژگی‌ها باعث شده تا این فرش در برابر بعضی عوامل بیرونی از جمله فشار اشیا سنگین مانند قرار گرفته مستقیم پایه مبلمان آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است از فرش ۱۵۰۰ شانه بیشتر برای کاربردهایی تزئینی و دکوراتیو نسبت به فضاهایی با رفت‌وآمد بیشتر استفاده شود.

فرش ۱۵۰۰ شانه در ظرافت حرف اول را می‌زند!

شانه و ‌تراکم بالا یکی دیگر از ویژگی‌های فرش ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه است که باعث ایجاد بافت فشرده آن‌ها شده و در نتیجه نقش فرش با زیبایی و ظرافت بیشتری دیده می‌شود به‌طوری‌ که به آن‌ها فرش دستباف گونه نیز می‌گویند. این ظرافت و زیبایی باعث شده تا از آن‌ها در بافت تابلو فرش نیز استفاده شود؛ البته فرش ۱۵۰۰ شانه به‌عنوان ریزبافت‌ترین فرش ماشینی جهان حدوداً ۳۰ درصد ظرافت بیشتری دارد اما هر دو ازنظر نقشه و رنگ‌بندی کاملاً به‌روز و متنوع هستند.

کدام فرش به دیگری برتری دارد؟

به‌طورکلی در مقایسه این دو فرش باید اول از هر چیزی به فضای مورد استفاده توجه داشت چون هر کدام با توجه به مزیت و یا کاستی‌هایشان برای فضایی خاص مناسب‌تر هستند. به‌طور مثال فرش ۱۵۰۰ شانه به دلیل نرمی بسیار، ظرافت بالا، نقشه زیبا، عدم پرزدهی، ضخامت کم و ... از انتخاب‌های ایده‌آل برای فضاهایی لوکس و خاص است و طبیعتاً ویژگی مانند ضخامت کم که در زیبایی فرش امتیاز مثبت محسوب می‌شود در دوام، آسیب‌پذیری و راحتی آن ممکن است عیب فرش به شمار رود.

علت محبوبیت فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1500 شانه چیست؟

این موارد در کنار قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه که حدود ۴۰ درصد از فرش ۱۵۰۰ شانه پایین‌تر است، میزان استقبال مردم را به این فرش بیشتر کرده است؛ اما با این‌حال اگر به دنبال ظریف‌ترین و ریزبافت‌ترین فرش ماشینی هستید چاره‌ای جز انتخاب فرش ۱۵۰۰ شانه ندارید.

قیمت؛ اصلی‌ترین فاکتور در خرید فرش ماشینی

بدون تعارف قیمت فرش از اصلی‌ترین معیارها در خرید فرش محسوب می‌شود. فرش ماشینی خصوصا فرش کاشان که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است با کاهش قیمت نسبی مواجه شده است بنابراین می‌توان گفت در این بازه زمانی قیمت فرش کاشان و سایر فرش‌های ماشینی نسبت به گذشته تعدیل پیدا کرده است اما همچنان فرش ۱۵۰۰ شانه به دلیل کیفیت بسیار عالی، گران محسوب می‌شود و بعد از آن نیز فرش ۱۲۰۰ شانه با کیفیت عالی قیمتی متوسط به بالا دارد.

تنها لازم است یادآوری کنیم که با خرید اینترنتی، قیمت فرش کاشان و به‌طورکلی فرش‌های دیگر کمتر بوده در حالی‌ که همچنان کیفیت بالا و اصالت واقعی دارند چرا که فروشگاه اینترنتی فرش به دلایل زیادی از جمله هزینه‌های کمتر حاشیه سود کمتری نیز دارند. در نهایت می‌توان گفت تمام ویژگی‌های فرش در کنار یکدیگر و البته اولویت‌های شما بهترین معیار سنجش برای انتخاب فرش مناسب است.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس