توسعه روستاهای گچساران با بهبود زیرساخت‌های ارتباطی


توسعه روستاهای گچساران با بهبود زیرساخت‌های ارتباطی

گچساران - ایرنا - با ارائه خدمات برجسته در زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق، گاز، زیباسازی سیمای روستایی و طرح‌های کشاورزی در شهرستان گچساران معروف به بام نفتی در سال‌های اخیر، حالا قطار توسعه این خطه در تقویت زیرساخت‌های ارتباطی چون اینترنت و اجرای طرح‌های بزرگ جاده‌سازی شامل احداث تونل، جاده‌های چهار خطه و جاده‌های اصلی در حال تداوم است.

در حالی که تا چند سال پیش دغدغه اصلی اهالی مناطق روستایی گچساران آب آشامیدنی، تامین آب زمین های کشاورزی و امکانات رفاهی اولیه چون گاز بود اما حالا تعدادی از روستاها دارای اینترنت پرسرعت هستند و مسئولان با تلاش برای تکمیل احداث تونل دیل و جاده دوگنبدان به باباکلان و ساخت چهارخطه بابامیدان،گچساران به بهبهان در حال تقویت این زیرساخت های مهم هستند.

این طرح ها پس از بهره برداری ضمن ایجاد شرایط تردد آسان برای مسافران مسیر استان های جنوبی زمینه رفاه و دسترسی به مرکز شهر را برای اهالی مناطق روستایی فراهم خواهد کرد.

۲۳ درصد جمعیت شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند.

هم اکنون ۶۰ کیلومتر بزرگراه، ۲۱۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۶۷ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان وجود دارد.

در حالی که در سال های دور روستاهای گچساران با وجود کمبود امکانات پررونق بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه شهر مردم به شهر مهاجرت کردند تا جایی که این شهرستان دارای کمترین جمعیت روستایی در استان شد.

اما در سال های اخیر با توسعه روستاهای گچساران مهاجرت معکوس رونق گرفته است به طوری که سفره سبز تولیدات برخی محصولات کشاورزی افزون بر تامین نیاز شهرستان به استان های مجاور نیز صادر می شود.

دیدگاه اهالی روستاها

یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر در گچساران می گوید: نزدیکی به شهر،وجود زمین های حاصلخیز در کنار امکاناتی مانند روشنایی معابر،پارک محله ای،جاده دسترسی مناسب،اینترنت پرسرعت که در سال های اخیر ایجاد شده باعث بازگشت تعداد زیادی از شهرنشینان به این روستا شده است.

ابراهیم طالبی اضافه کرد: یکی از محصولات بسیار مرغوب روستای امامزاده جعفر سبزی های معطر تازه است که افزون بر نیاز مردم منطقه به استان های مجاور نیز صادر می شود.

او ادامه داد: بازگشت مردم به روستاها به ویژه در دهستان امامزاده جعفر به قدری زیاد است است که برخی روستاها دارای بافت جدید مسکونی است که از سوی مهاجران شهری احداث شده است.

یکی از ساکنان دهستان بویراحمد گرمسیری می گوید: در حالی که در گذشته مردم برای تامین آب آشامیدنی و سوخت از چهارپایان استفاده می کردند و این کار دردسر زیادی برای مردم داشت هم اکنون زیرساخت های خوبی در این روستاها ایجاد شده است.

صادق کرمی عنوان کرد: ایجاد جاده های بین مزارع،باغستان ها، کانال آب کشاورزی در کنار زیرساخت هایی مانند اینترنت و موبایل حالا زمینه را برای بازگشت مهاجران شهری به روستا فراهم کرده است.

او با اشاره به ایجاد یک پل زیبای چوبی برای دسترسی بهتر مردم روستای دیل احداث شده گفت:این طرح ضمن فراهم کردن زمینه رفاه مردم سیمای روستا را نیز دگرگون کرده است.

نیازهای ثانویه مطالبه روستاهای گچساران

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی می گوید: با انجام خدمات خوب برای توسعه زیرساخت های روستایی در گچساران حالا نیازهای ثانویه مطالبه مردم شده و بیشتر روستائیان خواستار فراهم شدن زیرساخت های اینترنت هستند.

غلامرضا تاجگردون معتقد است که برخی روستاهای این شهرستان جذاب تر از شهر هستند.

او اضافه کرد: وقتی روستا سیمای زیبا، امکاناتی مانند آب،برق،گاز،معابر زیبا و زیرساخت های خوب برای کشاورزی و دامپروری داشته باشد قطعا زندگی در آن دلنشین و مردم هم سکونت در این مناطق را به زندگی شلوغ و با آلودگی های زیست محیطی شهری ترجیح می دهند.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رونق زندگی روستایی از زیرساخت های اصلی توسعه پایدار و از شاخصه های خودکفایی کشور است.

توسعه زیرساخت های مخابرات در روستاها

سرپرست مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه طرح تغییر تکنولوژی برای افزایش خدمات اینترنت در روستاهای دیل، پادوک و خیرآباد ده ناصر در شهرستان گچساران امسال اجرا شد.

سید محمد هادی امیری اظهار داشت: با اجرا شدن این طرح ها اینترنت روستاهای مذکور و چند روستای اطراف که به سایت BTS خیرآباد ناصر دسترسی دارند از ۲G به ۴G ارتقا یافت.

وی بیان کرد: برای اجرای هر یک از این طرح ها پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

۴۰ روستا در مناطق مختلف این شهرستان ها به خدمات اینترنت پرسرعت شامل «ADSL» و «۳G» دسترسی دارند.

از این تعداد ۱۸ روستا ADSL پرسرعت و ۱۹ روستا به شبکه اینترنت "۳G"متصل هستند.

روستاهای خیرآباد جلیل، پادوک، دیل، آرو، مارین، سعادت آباد، آبچیرک، دژسلیمان، پشه کان، امامزاده جعفر، ماهور باشت، تلخاب شیرین، نازمکان، بوستان، چم بلبل، بیدک، چهارراه گشین و آبدگاه از جمله این روستاها هستند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۴ طرح در زمینه زیر ساخت‌های مخابراتی در مناطق مختلف گچساران هزینه شد.

جواد غلام پور با اشاره به اینکه این طرح ها در هفته دولت بهره برداری شد افزود: از این میزان اعتبارات هزینه شده ۳۴میلیارد ریال دولتی و ۶۶ میلیارد ریال بخش خصوصی بوده است.

وی بیان کرد:این طرح ها در روستاهای امام زاده جعفر، ده خلیفه، خیرآباد سفلی ، خیرآباد، ناصر آباد، پادوک، دوگنبدان، دیل، آب انجیر، اسپر، آب توت، بنه پیر، جهاد اباد، هشت پیمان، جاده دوگنبدان و نورآباد اجرا شد.

غلام پور گفت: شبکه اینترنت پرسرعت نسل چهارم ( ۴G) در روستاهای پادوک و دیل با اعتباری بیش از ۱۶ میلیارد ریال اجرا شد.

وی ادامه داد: همچنین توسعه پهنای باند و افزایش اینترنت خانگی روستای دیل به ظرفیت یکهزار شماره، توسعه پهنای باند و راه اندازی اینترنت خانگی در روستای کمبل، توسعه پهنای باند و افزایش اینترنت خانگی روستای خیرآباد جلیل و روستای پادوک با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال در روستاهای این شهرستان صورت گرفته است.

غلام پور اظهار داشت: طرح ارتقای، ایستگاه تلفن همراه GSm_Wll به نسل ۲ارتباطی شرکت ارتباطات سیار در روستاهای آب انجیر، اسپر ، آب توت، بنه پیر، جهاد آباد و هشت پیمان با اعتبار ۳۵میلیارد ریال اجرا شد.

وی افزود: همچنین طرح ارتقای سه ایستگاه تلفن همراه از نسل دوم به نسل های ۳و۴ارتباطی-شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در محور دوگنبدان-بهبهان و جاده دوگنبدان به نورآباد با اعتبارات ۲۱میلیارد ریال اجرا شد.

گچساران دارای مقام نخست زیرساخت های توسعه روستایی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد شهرستان گچساران در بیشتر زیرساخت های روستایی مقام نخست استان را دارند.

حسین کلانتری اظهار داشت: این شهرستان براساس آمار موجود در زمینه های اجرای طرح های هادی در روستاها، انتقال آب کشاورزی، گازرسانی،برق رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را دارند.

وی بیان کرد: در زمینه آب روستایی نیز این شهرستان ها رتبه دوم استان را در اختیار دارند.

توسعه در روستاها به روایت آمار

فرماندار گچساران گفت: هم اکنون ۸۰درصد روستاهای این شهرستان از آب سالم پایدار بهره مند هستند.

علی خوان پایه با اشاره به اینکه این شهرستان نخستین نقطه کهگیلویه و بویراحمد است که جشن سبز گازرسانی در آن انجام شده افزود: از ۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار گچساران ۵۴ روستا از نعمت گاز خانگی بهره مند هستند.

وی تعداد روستاهای بهره مند از گاز در گچساران را ۶۳ مورد ذکر کرد.

اقدام های انجام شده در هفته دولت امسال

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفته دولت امسال ۵۲ طرح عمرانی و اقتصادی با اعتباری افزون بر ۸۹۵ میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال در گچساران افتتاح یا عملیات اجرایی آنها شروع شد.

حسین کلانتری اظهار داشت: این طرح ها در بخش های زیرساخت های مخابراتی،آب، بهداشت، مسکن، کشاورزی و زیرساخت های مناطق شهری و روستایی عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد طرح ۴۴ طرح با اعتباری بیش از ۶۹۵ میلیارد ریال بهره برداری شده است.

کلانتری ابراز کرد: اجرای ۱۲۰ هکتار سیستم تحت فشار منطقه چرزو و دیل با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال، اجرای شبکه های فرعی ۳ و۴ آبیاری نوین اراضی دشت لیشتر با ۱۶۳ میلیارد ریال اعتبار، آبرسانی آب شرب به روستاهای آبریگون و گناوه با ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار، سه سالن چند منظوره با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال، چمن مصنوعی روستاهای پاکوه و شهید افراز با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از از جمله پروژه های عمرانی افتتاحی در این شهرستان است.

وی اظهار داشت: با افتتاح این تعداد طرح اقتصادی ،زمینه اشتغال پایدار برای ۲۰۰ نفر فراهم شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پرورش گوساله پروار بندی ۱۵۰ راسی با اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی پنج نفر به بهره برداری رسید.

کلانتری تعداد پروژه هایی که عملیات اجرایی آنها آغاز شده را هشت مورد اعلام کرد و گفت: ۲۰۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز برای این طرح های جدید تخصیص یافته است.

وی گفت: بهسازی راههای روستایی پاکوه، سرابننیز، پشه کان، آبگندی، بی بی حکیمه، دیل، آب توت، انجیر سیاه با اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد ریال، احداث فاز دوم بلوار اندیشه با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار، ، چمن مصنوعی آب گرمو با پنج میلیاردو ۱۰۰اعتبار از مهمترین طرح های است که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

کلانتری ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی طرح های اقتصادی گاوداری شیری ۵۰ راسی، پرورش شتر مرغ ۵۰۰ قطعه ای و طرح پرورش بز اصلاح نژادی ۲۰۰ راسی با اعتباری بیش از ۸۴ میلیارد ریال آغاز شد که با تکمیل و بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال ۲۳ نفر فراهم خواهد شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: در زمینه زیرساخت های جاده ای طرح آبریگون با عرض۱۷ متر در هفته دولت امسال بهره برداری شد که با اجرای این طرح بیش از ۳۰ پیچ تند و خطرناک حذف شده است.

وی ادامه داد:در سال‌های اخیر ۱۱ هزار هکتار از زمین‌های دیم گچساران به آبی تبدیل شده است که این طرح ها زمینه اشتغال و افزایش درآمد روستائیان را فراهم کرده است.

چشم انداز آینده توسعه روستاها

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت احداث جاده های استاندارد در مناطق روستایی گفت: سه طرح بزرگ چهارخطه بابامیدان، گچساران به بهبهان، ساخت تونل دیل و جاده باباکلان در این شهرستان در حال اجراست باعث اتصال همه روستاهای دهستان های چهارگانه گچساران به مرکز شهر دوگنبدان می شود.

غلامرضا تاجگردون اضافه کرد:۲ قطعه از جاده چهار خطه جاده گچساران به شهرستان بهبهان در استان خوزستان و دوگنبدان به باشت تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به تصویب اعتبارات خوب برای این طرح در سال جاری ابراز امیدواری کرد: قطعه کوچک باشت به بابامیدان نیز در سال ۱۳۹۹ افتتاح شود.

وی تونل یکهزار و ۲۶۰ متری دیل را از دیگر طرح‌های بزرگ حوزه جاده‌ای این شهرستان عنوان کرد و افزود: این طرح با روند خوبی در حال اجراست.

تاجگردون تصریح کرد: مرحله نخست ساخت تونل دیل امسال تکمیل می‌شود.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری و شهر دوگنبدان با جاده‌ای استاندارد به شهرستان چرام و جاده پاتاوه دهدشت متصل خواهد شد.

تاجگردون ابراز داشت: ساخت جاده اصلی گچساران به بنادر جنوبی در چندین قطعه از دیگر پروژه‌های بزرگ راهسازی گچساران است که زمینه رونق بیشتر گردشگری در بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: این طرح با ۵۷ کیلومتر طول با مشخصات جاده اصلی در حال اجراست.

افزایش بودجه عمرانی روستاها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات عمرانی این بنیاد در بخش عمران روستایی نسبت به سال ۸۹ ، ۴۰ برابر افزایش داشته است.

غلامرضا امیدوار افزود: ۱۲۰ میلیارد ریال امسال برای اجرای زیرساخت های روستایی شهرستان گچساران اختصاص یافت که نسبت به سال ۸۹ افزایش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: اعتبارات این شهرستان قبل از دولت تدبیر و امید سه میلیارد ریال بوده که هم اکنون به ۱۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

امیدوار اظهار داشت: این میزان اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری برای اجرای ۵۶طرح عمران روستایی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: طرح هادی تاکنون در بیش از ۵۷ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان گچساران اجرا شده است.

امیدوار ابراز داشت: سنگ فرش معابر، احداث جدول، کانال هدایت سیلاب، دفع آب‌های سطحی و ایجاد فضای سبز در قالب طرح‌ هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان انجام شده است.

امیدوار تصریح کرد: سنگ فرش معابر، احداث جدول، ساخت پارک و طرح‌های گردشگری از مهمترین طرح‌های در دست اجرا در روستاهای این شهرستان است.

وی بیان کرد: ۶۱ طرح در زمینه زیر ساخت‌های رفاهی روستایی با اعتبار ۳۱۰ میلیارد ریال و هشت طرح عمرانی در مناطق کمتر توسعه شهر دوگنبدان با اعتباری بیش از ۵۳ میلیارد ریال از سال گذشته تاکنون در گچساران اجرا شد.

امیدوار ابراز کرد: عملیات اجرایی هفت طرح ورزشی با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال در مناطق کم برخوردار گچساران از محل اعتبارات نفت در سال گذشته آغاز شد.

وی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای ساخت بیش از پنج زمین چمن مصنوعی در روستاهای محمد آباد، سادات، دژسلیمان، ده خلیفه و ماهور باشت و ۲ سالن ورزشی در روستاهای این شهرستان اختصاص یافت.

امیدوار ادامه داد: از این تعداد طرح‌ها تاکنون پنج زمین چمن مصنوعی با اعتباری بیش از ۲۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: چمن مصنوعی روستای ده خلیفه در زمینی بطول یکهزارو ۳۰۰ مترمربع و اعتباری بیش از چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط