نیروهای ترکیه در صورت وجود راه حل سیاسی از سوریه خارج می شوند


نیروهای ترکیه در صورت وجود راه حل سیاسی از سوریه خارج می شوند

تهران - ایرنا - مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: در صورت دست یافتن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، آنکارا نیروهای نظامی خود را از خاک این کشور خارج می کند.

به گزارش شبکه خبری "العربیه"، وی در سخنان روز جمعه در میان خبرنگاران در نروژ ادعا کرد که دولت سوریه هم اکنون به راه حل سیاسی برای حل بحران این کشور اطمینان ندارد.

وی افزود که تداوم حملات نظامی در استان "ادلب" موجب شروع موج جدیدی از آوارگی اهالی این استان و مهاجرت آنها به سمت اروپا خواهد شد.

چاووش اوغلو تصریح کرد که روسیه به ترکیه اطمینان داده که نیروهای سوریه به نقطه های مراقبت تحت کنترل آنکارا در ادلب حمله نخواهند کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، توافق آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه را محکوم کرد و آن را تجاوز آشکار علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورش دانست و گفت: چنین توافقی با قانون بین‌المللی و مبانی منشور سازمان ملل مغایرت دارد.

نماینده سوریه به حضور گروه های تروریستی مانند "جبهه النصره"، "داعش" و غیره در کشورش اشاره کرد و گفت: کشورهای حامی این گروه‌ها نمی توانند آنها را به عنوان معارضان مسلح میانه‌رو معرفی کنند و با این گونه‌ تلاش ها مانع دفاع سوریه از شهروندان خود و مقابله با تروریسم شوند.

بر اساس توافق آستانه و سوچی بین آنکارا و مسکو قرار بود ترکیه با استقرار ۱۲ برج دیدبانی بر برقراری آتش بس و تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین از سوی عناصر مسلح تکفیری و تروریستی در این مناطق از مهر ماه سال ۱۳۹۷ نظارت داشته باشد، ولی عملا تروریست ها با نادیده گرفتن توافق مزبور از تحویل سلاح های خود، خودداری کردند.

استان ادلب با ۱۱ درصد از ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع سوریه در شمال غربی ترین منطقه این کشور و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود .

از زمان لغو آتش ‌بس (۱۴ مرداد ماه) در دو استان حماه و ادلب که به خاطر اقدامات تروریست‌ها و گروه‌های مورد حمایت ترکیه صورت گرفت، تا کنون ارتش سوریه موفق شده تا کنترل ۳۰ منطقه را در جریان عملیات نظامی، آزاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج