چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟


چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟ یکی دیگر از دغدغه های فکری والدین، در خصوص دیر دندان درآوردن نوزاد یکی از دغدغه های فکری والدین میباشد که آیا این موضوع با توجه به سن نوزاد طبیعی است یا خیر. تاخیر در دندان درآوردن کودکان عوامل متعددی دارد که ما در این بخش از فراناز قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم. *دندان درآوردن...

چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟

چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟

یکی دیگر از دغدغه های فکری والدین، در خصوص دیر دندان درآوردن نوزاد یکی از دغدغه های فکری والدین میباشد که آیا این موضوع با توجه به سن نوزاد طبیعی است یا خیر.

تاخیر در دندان درآوردن کودکان عوامل متعددی دارد که ما در این بخش از فراناز قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم.

*دندان درآوردن نوزادان*

نخستین دندان کودک شما به احتمال زیاد تا ماه سوم یا ماه چهارم زندگی او ظاهر نمی شود. رشد دندان پیش از آن را دندان دراوردن زود هنگام می نامند و زمانی مسأله ی دیر دندان دراوردن مطرح می شود که بچه تا ۱۳ ماهگی دندان در نیاورد. در بیش تر موارد، دیر دندان درآوردن نوزاد نگران کننده نیست. در حالی که این مسئله به عوامل مختلفی وابسته است، اغلب هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد، و کودک امکان دارد تا ۱۸ ماهگی هم دندان درنیاورد.

چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟

*علل دیر دندان درآوردن کودکان*

-ارث و ژنتیک:

یکی از علل دیر دندان درآوردن کودکان معمولاً ارثی است. نوزادان استعداد دیر دندان دراوردن ژنتیکی دارند که امکان دارد از هر دو طرف از خانواده به ارث برسد. بدین ترتیب، درصورتی که شما یا همسرتان دیر دندان در آورده باشید، ممکن است علت دیر دندان دراوردن فرزندتان هم همین مشکل باشد.

-کم کار بودن تیروئید:

یکی دیگر از علل دیر دندان درآوردن کودکانمیتواند بخاطر کم کار بودن تیروئید نوزادتان باشد. تیروئید کم کار مشکلات زیادی را برای کودکان بوجود می آورند. علایم کم کاری تیروئید عبارتند از: خستگی، ضعف، سردرد و سفتی در مفاصل. بالاخص در نوزادان، کم کاری تیروئید میتواند به تأخیر در راه رفتن، تأخیر در صحبت کردن ، اضافه وزن و دیر دندادن دراوردن شود.

-تغذیه نا مناسب:

تغذیه نامطلوب همچنین میتواند سبب دیر دندان درآوردن شود. در این مورد، دیر دندان درآوردن تنها یکی از بسیاری از نشانه های سو تغذیه در کودک است. کمبود ویتامین و یا مواد معدنی، به خصوص ویتامین D و کلسیم، منجر به دیر دندان دراوردن میشود . نوزادانی که به دلیل تغذیه نامناسب دیر دندان در می آورند ضعیف تر، کوچکتر و کم وزن هستند. این مسأله امکان دارد بخاطر تغذیه ناکافی با شیر مادر و مکمل کم از شیرخشک باشد. کودکان احتیاج به ویتامین های A، C و D و همچنین کلسیم و فسفر دارند.

-کمبود ویتامین D:

ویتامین D به بدن کمک می کند تا از کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های قدرتمند استفاده کند. منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است ولی با استفاده مکمل ها نیز میشود بخشی از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد. در نوزادان زودرس، کمبود ویتامین D می تواند بطور طبیعی رخ دهد.

چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟چرا برخی نوزادان دیر شروع به دندان در آوردن میکنند؟

*بهترین زمان دندان دراوردن نوزادان*

-لثه های کودکان از حدود 3 ماهگی شروع به خارشمیکند و آب دهانشان می ریزد که این ریزش بزاق میتواند به علت ریفلاکس بیولوژیک هم باشد. معمولاً نخستین دندان کودکان در 7 ماهگی در می‌اید ولی این فرآیند امکان دارد از 4 ماهگی تا 13 ماهگی هم طول بکشد. فاکتور های ژنتیکی در دندان درآوردن کودکان بسیار مهم هستند.

-بسیاری از مردم معتقد هستند درصورتی که دندان های کودک دیر در بیایند بهتر است و سیاه نمی شوند. احتمالا علت اعتقاد مردم این باشد که قطره آهن دیرتر با دندان های کودک تماس پیدا میکند و میزان سیاه شدن آن ها را کاهش میدهد. در صورتی که سیاه شدن دندان بستگی به جنس آن دارد و دیر یا زود درآوردن دندان ربطی به سیاه شدن آن ندارد

-چه زمانی نیاز است برای دیر دندان دراوردن نوزاد به پزشک مراجعه کرد:
درصورتی که کودک شما ۱۳ ماهه است و هنوز دندان در نیاورده است و شما تأخیر در دندان درآوردن را در خانواده ندیده اید، باید به پزشک مراجعه نمائید.

-متخصص کودکان میتواند تعیین کند مشکل تأخیر در دندان دراوردن به علت تغذیه نامطلوب، کم کاری تیروئید و یا عوامل دیگر است. درصورتی که در ۱۸ ماهگی هنوز نوزاد دندان در نیاورده باشد باید به به یک دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی