صنم پاشا: به آثار متعهد بودیم


صنم پاشا: به آثار متعهد بودیم

صنم پاشا آهنگساز رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی، درباره جزییات ساخت موسیقی این رویداد و نحوه سازبندی کارها صحبت کرد. نوشته صنم پاشا: به آثار متعهد بودیم اولین بار در موسیقی ایرانیان. پدیدار شد.

صنم پاشا: به آثار متعهد بودیمصنم پاشا: به آثار متعهد بودیمصنم پاشا آهنگساز رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی، درباره جزییات ساخت موسیقی این رویداد و نحوه سازبندی کارها صحبت کرد.

صنم پاشا آهنگساز رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی درباره نحوه ساخت موسیقی برای ۱۰ نمایشنامه‌ای که در این رویداد خوانده می‌شود به خبرنگار مهر گفت: با وجودی که در این رپرتوار ۱۰ اثر نمایشی، نمایشنامه‌خوانی و هر شب یک اثر مجزا خوانده می‌شود، اما در نهایت این پروژه یک کار واحد است بنابراین از ویژگی‌های یکسانی برای آهنگسازی آن استفاده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر نمایشنامه در هر شب و تفاوت حس و حال و فضای آثار، برای هر اجرا موسیقی با رنگ‌بندی خاص و متفاوتی ساخته شده است اما اگر هرکدام از موسیقی‌های این ۱۰ اثر را در کنار هم قرار دهید انگار در حال گوش دادن به آهنگ‌های یک آلبوم موسیقی واحد هستید.

پاشا با اشاره به اینکه برای هر ۱۰ اثر این رپرتوار آهنگسازی شده است، بیان کرد: در متن برخی از نمایشنامه‌ها به موسیقی خاصی اشاره شده است به عنوان نمونه در «لبخند باشکوه آقای گیل» عنوان شده که والس شماره ۷ شوپن نواخته شود که ما هم در اجرا همین مساله را رعایت کردیم چون یکی از مهمترین اهداف روح‌الله جعفری کارگردان این مجموعه، متعهد و وفادار بودن به نمایشنامه‌ها است از همین رو در بخش‌هایی از متون که به طور مشخص به تم خاصی از موسیقی یا یک آهنگ ویژه اشاره شده است ما نیز در اجرا از همان‌ها استفاده کرده‌ایم که البته تغییرات دراماتیکی نیز در آن‌ها داده شده است.

این آهنگساز با اشاره به اینکه در تمام اجراها موسیقی زنده جریان دارد، یادآور شد: در همه ۱۰ اجرای این رپرتوار نوازنده‌ها به صورت زنده مشغول نواختن موسیقی هستند و در ۲ نمایشنامه «قصه‌ طلسم حریر و ماهیگیر» پرهام عزیزی و محمدرضا عبدالله زاده و «شاپرک خانم» آوا و نوا حسینی نیز به عنوان همخوان در کنار گروه موسیقی حضور دارند.

وی در پایان با اشاره به سازبندی که در ساخت موسیقی این آثار به کار رفته، توضیح داد: با توجه به ویژگی‌های هر نمایشنامه، سازبندی متفاوتی را شاهد هستیم به عنوان نمونه در نمایشنامه ای که ویژگی‌های تئاتر قهوه خانه ای را با خود دارد، سازبندی شکل سنتی دارد اما در برخی از کارها که مدرن تر هستند نیز از گیتار الکتریک و درامز استفاده شده است که می‌تواند به نوعی ساختارشکنی محسوب شود چون استفاده از ساز خارجی در یک نمایش ایرانی را شاهد هستیم در حالی که برای اینکه مفهوم به‌روزتری را به مخاطب منتقل کنیم از سازهای مدرن استفاده شده است. نکته دیگر نیز این است که در همه آثار پیانو به عنوان ساز اصلی و در واقع امضای شخصی کارهای من حضور دارد.

رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده‌ شهر معمولان استان لرستان به کارگردانی روح‌الله جعفری از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه‌ سنگلج در حال برگزار است.

در این رپرتوار، آثاری چون «تاجماه» (فریده فرجام)، «بلبل سرگشته» (علی نصیریان)، «قصه‌ طلسم حریر و ماهیگیر» (علی حاتمی)، «سگی در خرمن‌جا» (نصرت‌الله نویدی)، «حالت چطوره مش‌رحیم؟» (اسماعیل خلج)، «گلدونه‌خانم» (اسماعیل خلج)، «گمشدگان» (بهرام بیضایی)، «آسیدکاظم» (محمود استادمحمد)، «شاپرک‌خانم» (بیژن مفید)، «لبخند باشکوه آقای گیل» (اکبر رادی) نمایشنامه‌خوانی می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟