نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک


نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک نگهداری از جوجه اردک از علاه مندی های کودکان و گاهی بزرگسالان است که باید روش ها و نکاتی را برای نگهداری از انها بکار بست. ما درر این بخش ار سایت حرف تازه برای شما از نگهداری و محل […]

نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک

نگهداری از جوجه اردک از علاه مندی های کودکان و گاهی بزرگسالان است که باید روش ها و نکاتی را برای نگهداری از انها بکار بست. ما درر این بخش ار سایت حرف تازه برای شما از نگهداری و محل زندگی و دمای محیط و لیست کامل غذا و درمان خانگی سرماخوردگی و همه نکاتی را که باید در نگهداری از این جوجه را بلد باشید ذکر کردیم

نحوه نگه داری از جوجه اردک در آپارتمان

محل زندگی آنها باید به طور منظم تمیز شود و آب آنها هر روز تعویض شود.

انتخاب لانه مناسب برای جوجه اردک‌ها در آپارتمان، اولین نکته‌ای است که والدین با آن درگیر هستند. برای تهیه لانه می‌توانید از قفس مرغ استفاده کنید یا اینکه از یک کارتون مقوایی محکم یا جعبه چوبی برای ساخت لانه استفاده کنید. اندازه مناسب لانه  ۳۵ در ۳۵ سانتیمتر با ارتفاع بلند است. البته به طور قطع هر چه لانه بزرگتر انتخاب شود، جوجه‌ها فضای بیشتری برای حرکت و بازی خواهند داشت. از جعبه‌های دارای سوراخ زیاد استفاده نکنید تا بتوانید به راحتی گرمای لازم برای نگهداری را تامین کنید.
لانه را به خوبی عایق‌بندی کنید و کف آن را با خرده‌های چوب، کاغذ سفید، خز نرم یا علوفه خشک بپوشانید. از روزنامه و کاغذ‌هایی که دارای جوهر چاپ است، در لانه استفاده نکنید، زیرا با نوک زدن جوجه اردک به آن‌ها، مواد سمی وارد بدن او می‌شود.

اردک‌ها علاقه زیادی به آب دارند و حتی دوست دارند غذای خودشان را داخل آب بخورند، پس پیشنهاد می‌کنیم غذای آن‌ها را خیس کرده و در داخل لانه بگذارید.

از دادن هسته میوه‌ها، بذر گیاهان، باقی مانده غذا‌های چرب و نمک‌دار و تنقلاتی مانند بیسکوییت، چیپس، پفک، شکلات و … به جوجه اردک پرهیز کنید.

نگهداری طیور در آپارتمان تقریبا امکان پذیر نیست و معمولا نگهداری از پرنده های زینتی کوچک ( نگهداری طوطی، فنچ، مرغ عشق، قناری و…) در این مکان ها امکان پذیر است.

نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک

تشخیص جنسیت جوجه اردک

معمولا تشخیص نر و ماده بودن کار سختی است و بعضی ها با تجربه و تخصص از قسمت مقعد پرنده می توانند این کار را انجام دهند که آن هم با کمی خطا همراه است. برای تشخیص جنسیت اردک بهترین زمان حدود ۲۰ روزگی یا همان اصطلاحا صغیری است که با گرفتن بال پرنده اگر صدای اردک بلند بود ماده و اگر خیلی ضعیف بود نر است.

پوشک جوجه اردک

اخیرا پوشکی برای ماکیان طراحی شده است. افرادی که خیلی د
چندین اردک بخرید.این پرنده ها  بهترین گزینه برای خرید به عنوان حیوان خانگی هستند زیرا آنها باید به تدریج بیاموزند که کجا غذا بخورند، کجا استراحت کنند و کجا دفع کنند. حتما باید بیش از یکی خریداری کنید زیرا اردک ها حیواناتی اجتماعی هستند و در این حالت احساس امنیت و شادی بیشتری می کنند و در صورتی که در دسته های چندتایی نگهداری شوند حتی در صورت بیمار شدن شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

نکات مهم در خریدن جوجه اردک

همواره برای خرید به سراغ مزارع بروید و توجه داشته باشید که جوجه اردکها می باید سرحال، گوش به زنگ، دارای چشمانی براق، پف کرده، تمیز و دارای توانایی زیادی در فرار کردن و دویدن باشند.

نحوه نگه داری از جوجه اردک در آپارتمان

محل زندگی آنها باید به طور منظم تمیز شود و آب آنها هر روز تعویض شود.

انتخاب لانه مناسب برای جوجه اردک‌ها در آپارتمان، اولین نکته‌ای است که والدین با آن درگیر هستند. برای تهیه لانه می‌توانید از قفس مرغ استفاده کنید یا اینکه از یک کارتون مقوایی محکم یا جعبه چوبی برای ساخت لانه استفاده کنید. اندازه مناسب لانه جوجه اردک ۳۵ در ۳۵ سانتیمتر با ارتفاع بلند است. البته به طور قطع هر چه لانه بزرگتر انتخاب شود، جوجه‌ها فضای بیشتری برای حرکت و بازی خواهند داشت. از جعبه‌های دارای سوراخ زیاد استفاده نکنید تا بتوانید به راحتی گرمای لازم برای نگهداری از جوجه اردک را تامین کنید.
لانه را به خوبی عایق‌بندی کنید و کف آن را با خرده‌های چوب، کاغذ سفید، خز نرم یا علوفه خشک بپوشانید. از روزنامه و کاغذ‌هایی که دارای جوهر چاپ است، در لانه استفاده نکنید، زیرا با نوک زدن جوجه اردک به آن‌ها، مواد سمی وارد بدن او می‌شود.

اردک‌ها علاقه زیادی به آب دارند و حتی دوست دارند غذای خودشان را داخل آب بخورند، پس پیشنهاد می‌کنیم غذای آن‌ها را خیس کرده و در داخل لانه بگذارید.

از دادن هسته میوه‌ها، بذر گیاهان، باقی مانده غذا‌های چرب و نمک‌دار و تنقلاتی مانند بیسکوییت، چیپس، پفک، شکلات و … به جوجه اردک پرهیز کنید

نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک

آب دادن به جوجه اردک

همواره ظرف تمیزی را برای قرار دادن آب در لانه آماده داشته باشید و در طول روز آب را تعویض کنید.

زمان شنا دادن

اردک‌ها عاشق آب، شنا کردن و بازی کردن در آب هستند. تشت پلاستیکی تمیزی را برای شنا کردن جوجه‌ها در نظر بگیرید. مراقب باشید تا زمانی که جوجه‌ها خیلی کوچک هستند امکان غرق شدن آن‌ها در آب وجود دارد، پس عمق تشت را کم در نظر بگیرید یا کف آن را با سنگریزه پر کنید.
از تنها گذاشتن جوجه اردک‌ها در هنگام شنا خودداری کنید، زیرا آن‌ها از خطرات احتمالی آگاه نیستند و امکان غرق شدن و خفگی وجود دارد.

دمای مناسب برای نگهداری

بهترین دما برای پرورش جوجه اردک دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است. زمانی که جوجه‌های اردک بزرگتر شوند دامنه تحمل دمایی آن‌ها بیشتر شده و دمای صفر تا ۳۰ درجه را نیز تحمل می‌کنند.

جوجه اردکم نره یا ماده؟

یکی از سوالات مهم نحوه تشخیص جنسیت جوجه اردک است. اگرچه این کار نیاز به تخصص کافی دارد، ولی ما چند ترفند برای تشخیص جنسیت این پرنده را آموزش می‌دهیم که می‌تواند به شما کمک کند:

۱- رنگ جوجه اردک: وجود رنگ‌های درخشان در ناحیه سر یا بال‌ها نشان دهنده اردک نر و رنگ‌های ساده و مات معمولا نشانه ماده بودن جوجه اردک است.

۲- شکل دم: دم جوجه اردک ماده صاف و کشیده است؛ در حالی که دم جوجه اردک نر، حالت تاب خورده دارد.

۳- صدای جوجه اردک: بعد از یک ماهگی با شنیدن صدای جوجه اردک می‌توانید ماده یا نر بودن آن را تشخیص دهید. صدای جوجه اردک نر، ضعیف و آرام و صدای جوجه اردک ماده بلند و رساست.

نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک

تشخیص جنسیت جوجه اردک به روش کلوآک:

در این روش جوجه اردک را به صورت سر و ته با یک دست بگیرید و با دست دیگر دو انگشت شست و اشاره را در میان پا‌های جوجه اردک بگذاردید، سپس کلوآک (محل یا محفظه‌ای که مجاری ادراری، تناسلی و گوارشی پرنده به آن ختم می‌شود) را با انگشت شست و اشاره فشار دهید تا مدفوع از داخل آن خارج شود. بعد انگشت اشاره را داخل کلوآک کنید و آن را بچرخانید؛ اگر در داخل کلوآک زائیده‌ای به اندازه ۳-۲ میلیمتر تشخیص دادید، جوجه نر است و اگر جوجه فاقد این زائده بود، ماده است.
یک روش دیگر تشخیص جنسیت جوجه اردک روش نای است که نیاز به تخصص و مهارت دارد و انجام آن توسط افراد مبتدی باعث آسیب به پرنده خواهد شد.

بیماری‌ های جوجه اردک

اردک‌ها پرندگان قوی و مقاومی هستند و در صورت نگهداری صحیح، کمتر از سایر پرندگان دچار بیماری می‌شوند.
استفاده از واکسن نیوکاسل در هفته اول و ۱۵ روزگی و تکرار آن در یک ماهگی به سالم ماندن پرنده کمک می‌کند. همچنین برای پیشگیری از سرماخوردگی اردک‌ها، در دو ماه اول بعد از شنا و آب بازی کردن جوجه، پر‌ها را با حوله تمیز خشک کنید.
برای پیشگیری از مبتلا شدن پرنده به وبای پرندگان، همواره بستر پرنده را خشک و تمیز نگه دارید و جوجه اردک‌ها را دور از دیگر پرندگان و حیوانات خانگی مانند گربه نگهداری کنید.
نکته ۶: یه نکته جالب درباره نگهداری از جوجه اردک در منزل که به تمیزی محل نگهداری این پرنده کمک می‌کند، استفاده از پوشک مخصوص اردک است. به تازگی پوشک‌هایی برای ماکیان طراحی شده است و افرادی که تمایل به نگهداری از این پرنده‌ها در منزل دارند، می‌توانند از این پوشک استفاده کنند تا منزلشان کثیف نشود.

تعیین سن جوجه اردکها

برای نگهداری از جوجه اردک تشخیص سن ضروری است. طول عمر این پرنده بین ۲ تا ۲۰ سال متغیر است و به عوامل مختلفی از جمله محل پرورش آن بستگی دارد. در شرایط مناسب، یک اردک وحشی می‌تواند تا ۲۰ سال زندگی کند، ولی اردک‌های پرورشی و در محیط آپارتمان حداکثر ۱۰ سال زندگی خواهند کرد. اردک‌هایی که در محیط بسته زندگی می‌کنند، طول عمری بین ۲ تا ۱۲ سال خواهند داشت.
اردک‌ها تا سن دو ماهگی قادر به شنا کردن نیستند و بعد از آن می‌توانند شنا کنند.

نگه داری اردک ها در زمستان

اردک ها می توانند سرما را تحمل کنند اما باد برای آن ها مناسب نیست. اردک ها را دور از وزش باد نگه دارید.

آغل یا آلونک اردک ها را در زمستان به طور کامل نپوشانید. و پنجره یا دریچه ای مناسب برای تهویه ی هوای آغل قرار بدهید.

اردک شنا کردن را حتی در روزهای سرد زمستان دوست دارد در روزهای گرم فصل زمستان به اردک اجازه شنا کردن بدهید.

نحوه نگهداری از جوجه اردک در خانه + لیست غذا و درمان سرماخوردگی جوجه اردک

لیست غذای جوجه اردک

نکته ی مهم در غذا دادن به اردک ها این است که از دادن مواد دارویی به آنها جدا خودداری کنید. در حالی که دادن اینگونه داروها به مرغ و خروس در بعضی موارد حتی توصیه می شود. البته این برای حیوانات مزرعه توصیه می شود، اما نه برای حیوان خانگی!

آنها باید رژیم غذایی مرکب از مواد جامد به علاوه سبزیجات و میوه های خرد شده در دسترس داشته باشند که انرژی موردنیاز آنها را کاملا تامین کند.

پایه غذای اردک می تواند از غلات باشد (گندم، برج، جو و ذرت) که به صورت خام، بوداده و پخته می توان استفاده شوند ولی بهترین حالت جوانه زده آنهاست.

در کنار آن باید از میوه و سبزیجات مختلف بهره برد و پروتئن های حیوانی به میزان کمتر می تواند در جیره حیوان قرار گیرند

آن‌ها در پنج ماهگی قادر به پرواز خواهند بوداردک‌ها پرندگانی همه‌چیز‌خوارند، با این وجود غذاهای مناسب برای جوجه اردک عبارتند از:

پس‌مانده غذای خودتان مانند خرده نان یا خرده برنج
هویج رنده شده
خیار رنده شده
پودر ذرت
پوره تخم مرغ یا تخم اردک
میوه‌هایی مثل انگور قرمز، پرتقال، گوجه و کدو برای تنوع غذایی جوجه اردک توصیه می‌شود. استفاده از تکه‌های کوچک ماهی نیز یک غذای دوست داشتنی برای جوجه‌ اردکهای شما خواهد بود.

• حبه های غذایی غیر دارویی یه صورت خیس خورده برای اردک های بالغ

• ذرت بو داده

• گوجه فرنگی

• پنیر خانگی

• میوه های تازه مانند هویج قطعه قطعه شده

• تخم مرغ قطعه قطعه شده

• حلزون های باغچه

• انواع کرم ها

مواد خوراکی ممنوعه برای جوجه اردک

• هسته ی میوه ها و بذر گیاهان

• غذاهای چرب یا نمک دار

• شکلات

• و هرچیزی که شکم اردک شما را پر کند ولی مغذی نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات خانگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا