سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها


سگ‌های کوچک و جذاب نژاد Jack Russell Terrier یکی از دوست داشتنی ترین سگ‌ها برای نگهداری می‌باشند. انواع سگ جک راسل جثه کوچکی دارند ولی بسیار زبل و باهوش هستند. هر چند که نژاد Jack Russell Terrier‌ها از رده سگ‌های تهاجمی به شمار می‌روند ولی بسیار کاری و فعال می‌باشند و کمتر پیش می‌آید که […] نوشته سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و...

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها
1+

سگ‌های کوچک و جذاب نژاد Jack Russell Terrier یکی از دوست داشتنی ترین سگ‌ها برای نگهداری می‌باشند. انواع سگ جک راسل جثه کوچکی دارند ولی بسیار زبل و باهوش هستند. هر چند که نژاد Jack Russell Terrier‌ها از رده سگ‌های تهاجمی به شمار می‌روند ولی بسیار کاری و فعال می‌باشند و کمتر پیش می‌آید که بی کار بنشینند. در صورتی که می‌خواهید با ویژگی‌های بیشتری از سگ جک راسل آشنا شوید با این مقاله نت نوشت همراه باشید.

سگ جک راسل Jack Russell Terrier

گروهشکاری
قد۱۴ اینچ ( مرد) ۱۳ اینچ ( زن )
وزن۱۳-۱۷ پوند ( زن و مرد )
طول مدت زمان زندگی۱۳-۱۵ سال
توان زندگی در آپارتمان۴۰%
ارتباط با کودکانارتباط با کودکان بالای ده سال
زندگی با دیگر حیواناتدر برابر سایر حیوانات خانگی تهاجمی هستند
فعالیت‌های روزانه۳۰ تا ۴۵ دقیقه بازی پر جنب و جوش
نیاز‌های بهداشتیکوتاه کردن ناخن‌ها دو مرتبه در ماهبه ندرت به استحمام نیاز داردکوتاه کردن موها یک یا دو مرتبه در سال
نیاز‌های مراقبتیمراقبت از چشم‌ها و اندازه گیری غذا
ریزش مو۲۰%
بازی‌های مورد علاقهحفاری و شکار
میزان یادگیری و هوشمندیبسیار با هوش و اجتماعی هستند
توانایی نگهبانی۱۰%
ویژگی هامهربان، در برابر هم جنس خود خشن هستند، پر انرژی
رفتار‌های مخربگاهی تهاجمی
اصلیت نژادانگلستان
سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل یک سگ بسیار شاد و پر انرژی می‌باشد که تمایل آن بیشتر به انجام دادن کارهای مختلف فیزیکی می‌باشد.

ویژگی‌های ظاهری سگ جک راسل

ویژگی سگ‌های نژاد‌ Terrier معمولا بسیار شبیه به هم می‌باشد. سگ‌ Jack Russell Terrier نیز از خصوصیات کلی Terrier‌ها برخوردار است. معمولا به دلیل شباهت زیادی که سگ‌های این نژاد باهم دارند در مدل‌های مختلف اشتباه گرفته می‌شوند.

برخی از آن‌‌ها موهای بیشتر و بلند تری داشته و برخی با لکه‌های سیاه و یا قهوه‌ای در سراسر بدنشان جلوه می‌کنند. برخی دیگر این گونه نیستند و موهای بدنشان بسیار کوتاه است. به طور کلی سگ‌های Jack Russell Terrier بدنی پر عضله و عضلاتی فشرده و قوی دارند.

چشم‌های این نژاد قهوه‌ای تیره بوده و در بیشتر آن‌ها نوک بینی قهوه‌ای رنگ است. فک مربعی شکل و چشمانی گود از نشانه‌های این این نژاد می‌باشد. گوش‌ها کوتاه و کوچک است و فرم “V” شکل دارند.

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها
قد : ۱۴ اینچ ( مرد) ۱۳ اینچ ( زن )وزن : ۱۳-۱۷ پوند ( زن و مرد )مدت زمان زندگی : ۱۳-۱۵ سال

بیشتر بخوانید: سگ ویزسلا: آشنایی با نژاد Vizsla و ویژگی آن‌ها

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

خی از آن‌ها موهای بیشتر و بلند تری داشته و برخی با لکه‌های سیاه و یا قهوه‌ای در سراسر بدنشان جلوه می‌کنند

سگ جک راسل با چه کسانی راحت است ؟

سگ جک راسل یک سگ بسیار شاد و پر انرژی می‌باشد که تمایل آن بیشتر به انجام دادن کارهای مختلف فیزیکی می‌باشد. اشخاصی که نیاز به یک همراه و همکار در کارهای روزانه دارند می‌توانند از Jack Russell Terrier استفاده کنند.

افرادی که شکار می‌کنند نیز می‌توانند از Jack Russell Terrier به عنوان دستیار استفاده کنند. این سگ پس از آموزش‌های لازم می‌تواند کمک دست یک شخص پر کار قرار گیرد. از آن جایی که این نژاد کمی تهاجمی و بازیگوش است آموزش به Jack Russell Terrier کمی دشوار است و نیازمند یک مربی مجرب و ورزیده دارد.

افراد مجرد، افرادی که بسیار انرژیک و فعال هستند و مدام نیاز به یک دستیار دارند می‌توانند این نژاد سگ را انتخاب کنند. بهتر است که افرادی که فرزند دارند Jack Russell Terrier را برای نگهداری در خانه انتخاب نکنند چرا که این سگ با کودکان میانه خوبی ندارد.

به طور کلی افرادی که انرژی زیاد دارند و به حیوان خانگی اهمیت زیادی می‌دهند بهتر است سگ جک راسل را برای نگهداری انتخاب کنند. علاوه بر تمام این‌ها شخصی که قصد دارد از یک Jack Russell Terrier در خانه نگهداری کند حتما می‌بایست در محیط خانه‌اش یک باغچه یا حیاط کوچک داشته باشد. چرا که این سگ روزانه می‌بایست در باغچه خانه کمی حفاری انجام دهد.

بیشتر بخوانید: سگ گلدن رتریور: آشنایی با نژاد Golden Retriever و ویژگی‌های آن‌ها!

ویژگی‌های رفتاری سگ جک راسل

پر جنب و جوشعلاقمند به حفاریمستقل و با اعتماد به نفسورزشکارتهاجمیمهربان
سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

سگ جک راسل یک سگ هشدار دهنده خوب به شمار می‌رود. یکی از خصلت‌های برتر این نژاد این است که قادر هستند به خوبی بر همه کارها نظارت داشته باشند.

سگ جک راسل یک سگ هشدار دهنده خوب به شمار می‌رود. یکی از خصلت‌های برتر این نژاد این است که قادر هستند به خوبی بر همه کارها نظارت داشته باشند. امور نظارتی را می‌توانید به آن‌ها بسپارید. سگ‌های Jack Russell Terrier نمی‌توانند دیگر حیوانات خانگی و یا کودکان را در خانه تحمل کنند.

حتی ممکن است Jack Russell Terrier در برابر سگ‌های دیگر حالتی تهاجمی پیدا کنند. بنابراین می‌توان گفت که نژاد سگ جک راسل یک سگ تک و نمونه است که قصد پادشاهی نزد صاحبش را دارد. سگ‌های نژاد Terrier معمولا با دیگر سگ‌های هم جنس خود نیز میانه خوبی ندارند.

بنابراین اگر دو سگ از این نژاد را در خانه نگه می‌دارید می‌بایست از دو جنس مخالف باشند. از آن جایی که این نژاد علاقه زیادی به کند و کاو و حفاری خاک دارد بهتر است که مدت زمان زیادی آن را در باغچه خانه تنها نگذارید.

روش زندگی سگ جک راسل

سگ‌های Jack Russell Terrier می‌بایست تنها با صاحبان خود زندگی کنند. به طور غریزی حیواناتی مانند همستر یا گربه خانگی را به عنوان شکار خود می‌دانند و ممکن است به این حیوانات آسیب برسانند.

اگر قصد نگهداری از یک Jack Russell Terrier را دارید باید بدانید که این نژاد سگ ممکن است یک نگهبان خوب و دقیق باشد ولی بی شک در کنار دیگر حیوانات حتما مشکل ساز خواهد شد و شما تنها می‌توانید یک سگ جک راسل را نگهداری کنید. حتی نگه داشتن یک توله سگ جک راسل در کنار یک سگ بالغ شده Jack Russell Terrier کاری بسیار اشتباه است.

بیشتر بخوانید: سگ قفقازی: آشنایی با نژاد Caucasian و ویژگی آن‌ها!

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

تمامی سگ‌های سالم Jack Russell Terrier که تغذیه کافی و به اندازه‌ای دارند می‌بایست مهره‌های کمر مشخصی داشته باشند.

فعالیت‌های بدنی سگ جک راسل

تمامی نژاد‌های سگ جک راسل به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارند. این سگ‌ها می‌بایست روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش و بازی‌های مهیج داشته باشند. از آن جایی که چاقی یکی از مشکلات این سگ‌ها می‌باشد می‌توانید با فعالیت بدنی کافی جلوی این معضل را بگیرید.

برای این که از اضافه وزن این سگ پیشگیری کنید می‌بایست یک آزمایش را انجام دهید. تمامی سگ‌های سالم Jack Russell Terrier که تغذیه کافی و به اندازه‌ای دارند می‌بایست مهره‌های کمر مشخصی داشته باشند.

شما می‌توانید به صورت دستی یا با چشم او را بررسی کنید. در نگاه نخست می‌بایست بتوانید کمر سگ را به راحتی تشخیص دهید و مهره‌های ستون فقراتش را تشخیص دهید.

این کار را با دست نیز می‌توان انجام داد و ستون فقرات را بدون فشار دادن دست باید لمس کرد. این سگ از غذای کافی استفاده می‌کند و فعالیت بدنی کافی دارد در غیر این صورت سگ دچار اضافه وزن است و می‌بایست زمان فعالیت بدنی او را در طی روز افزایش داد.

شرایط نگهداری از یک سگ جک راسل

سگ‌های Jack Russell Terrier بر خلاف جثه کوچکی که دارند نیازمند مکانی بزرگ برای زندگی هستند. یک حیاط بزرگ با حصارهای امن بهترین مکان برای نگهداری از یک سگ جک راسل است. یکی از نیازهای روزانه Jack Russell Terrier این است که چیزی را کشف کند و به شکار برود.

این نژاد از سگ‌ها برای پیدا کردن افراد در زیر آبشارها و یا گودال‌های زیر زمینی عمیق بهترین گزینه هستند. اگر Jack Russell Terrier را در خانه نگهداری می‌کنید فراموش نکنید که پیاده روی روزانه آن بسیار مهم است.

هر روز حتی در زمان کوتاه آن را به پیاده روی ببرید و اجازه ندهید که مدت زمان زیادی در طی روز تنبلی کند و یا این که در گوشه‌ای بنشیند. پیاده روی‌ها می‌بایست به شکل بازی و تا حدی دویدن باشد. Jack Russell Terrier‌ها می‌بایست زیاد راه بروند و دنیای اطراف خود را کشف کنند.

مصرف غذا نیز یکی از پارامترهای مهم در نگهداری از یک سگ Russell Terrie است. در صورتی که مراقب نباشید Jack Russell Terrier به سرعت چاق می‌شود و دچار اضافه وزن خواهد شد.

بنابراین بهتر است که رژیم غذایی آن را کنترل کرده و مراقب کالری‌های مصرفی آن باشید. ناخن‌ها را به طور ماهانه می‌بایست کوتاه کرد و نظافت داخل گوش‌ها را هر هفته می‌بایست انجام داد. این نژاد به حمام‌های گاه و بی گاه بسیار علاقمند است.

بیشتر بخوانید: سگ دوبرمن: آشنایی با نژاد Doberman و ویژگی آن‌ها!

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

در زمان آموزش یا بازی با Jack Russell Terrier حتما مد نظر داشت حس شوخ طبعی و شادمانی است

آموزش سگ جک راسل

سگ‌های Jack Russell Terrier بر خلاف جثه کوچک و ظاهر مهربانی که دارند در صورتی که آموزش درست و کاملی نبینند به سگ‌های بسیار پرخاشگری تبدیل می‌شوند. به همین دلیل معمولا Jack Russell Terrier را در سن پایین آموزش می‌دهند.

اولین نکته‌ای که می‌بایست در زمان آموزش یا بازی با Jack Russell Terrier حتما مد نظر داشت حس شوخ طبعی و شادمانی است. این سگ‌ها بسیار هوشمند هستند و دوست دارند خودشان بتوانند از عهده حل کردن مشکلاتشان بر آیند. اگر می‌خواهید به راحتی آموزش‌های شما را یاد بگیرند اجازه دهید که جلسات آموزشی سرشار از انرژی و شادی باشد.

بازی‌های مورد علاقه سگ جک راسل

یکی دیگر از بازی‌های بسیار سرگرم کننده برای یک سگ نژاد Jack Russell Terrier همراهی با دیگران در امور سرگرم کننده است. Jack Russell Terrier را می‌توان در هر گونه فعالیت سرگرم کننده و انرژیک جمعی راه داد و برای او وظیفه‌ای مشخص کرد. این سگ‌های چابک برای بازی‌های گروهی همیشه آماده هستند.

آزمایش‌های مورد نیاز سگ جک راسل

آزمایشاتی که بهتر است بر روی سگ نژاد Jack Russell Terrier چندی یک مرتبه انجام شود به این ترتیب می‌باشد :

آزمایش BAERآزمایش و کنترل دید و چشمآزمایش PATELLAآزمایش DNA PLL

بیشتر بخوانید: سگ پودل: آشنایی با نژاد Poodle و ویژگی آن‌ها

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

سگ‌های کوتاه تر و کوچک تر این نژاد نیز جک راسل تریر نامیده می‌شوند

طبقه بندی سگ جک راسل

سگ‌های Jack Russell Terrier در نژاد‌های بسیار متنوعی جود دارند که شکل و شمایل متفاوتی دارند. اما این سگ‌ها همگی در جثه و ظاهری ریز و کوچک هستند. بیشترین نژاد سگ‌های Jack Russell Terrier انرژی بالایی دارند.

در واقع می‌توان گفت که اختلاف اصلی بین انواع Jack Russell Terrier‌ها بسته به طول و اندازه آن‌ها می‌باشد. Jack Russell Terrier‌های بلند تر در کشور انگلستان بیشتر مشاهده می‌شوند که معمولا پارسون جک راسل تریر نامیده می‌شوند.

سگ‌های کوتاه تر و کوچک تر این نژاد نیز جک راسل تریر نامیده می‌شوند. به طور کلی این نژاد در سه دسته بسیار شببه به هم وجود دارند. سه دسته پارسون راسل تریر، جک راسل تریر و راسل تریر بسیار شبیه به یکدیگر می‌باشند.

هر چند که سه نژاد کاملا متفاوت می‌باشند ولی در طبقه بندی در یک رده قرار می‌گیرند. شناخت این سه نوع سگ کمی دشوار و گیج کننده است. کوتاه ترین آن‌ها جک راسل تریر است که قدمتی بیشتر از دو مدل دیگر دارد.

مدل پارسون راسل تریر نیز قدی بلند تر از دو مدل دیگر دارد و در میان این دو، راسل تریر قرار می‌گیرداز محبوب ترین نژاد این سگ در سراسر دنیا می‌توان به Border Terrier، Highland White Terrier و همچنین Jack Russell Terrier اشاره کرد. . در ادامه نام چند نژاد اصلی و برتر این سگ آورده شده است.

Airedale Terrier که با نام‌های Bingley Terrier و Waterside Terrier نیز شناخته می‌شوند. این نژاد پادشاه Terrier‌ها می‌باشد که از انگلستان نشات گرفته اند.Staffordshire Terrier امریکاییStaffordshire Terrier American که با نام Amstaff نیز شناخته می‌شود. نژادی متوسط اندام است که در امریکا بیشتر دیده می‌شود.Breeds Terrier اولین مرتبه در استرالیا مشاهده شد که نگهبانان بسیار خوبی نیز هستند.Bedlington Terrier سگ‌های بسیار ریز اندام و کوچکی هستند که به دلیل زندگی در معدن در شرق انگلستان به این نام صدا زده می‌شوند.Border terrier این نژاد از شکارچیان قهاری هستند که معمولا در شکار روباه تبحر خاصی دارند.Bull Terrier شخصیتی دلقک گونه و رفتاری پر جنب و جوش دارند و به عنوان سگ خانگی خوبی شناخته شده اند.Cesky Terrier یک سگ کوچک از این نژاد است که در جمهوری چک پرورش داده شده است.Smooth Fox Terrier بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال این سگ را در نمایش‌های سیرک استفاده می‌کردند و همان طور که از اسمش مشخص است در شکار روباه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.Irish Terrier سگ ایرلندی این نژاد است که رنگ قرمز گونه‌ای دارد.breeds Kerry Blue Terrier یک سگ کارگری است که بیشتر جهت شکار روباه، موش و خرگوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.Skye Terrier یکی از پر خطر ترین سگ‌های این نژاد است که بسیار پرخطر و پرخاشگر است.

بیشتر بخوانید: سگ سرابی: آشنایی با نژاد ایرانی Sarabi Mastiff و ویژگی‌های آن‌ها!

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

بیشتر سگ‌های نژاد Jack Russell Terrier سالم و سلامت هستند. این سگ‌ها کمتر از سایر سگ‌ها دچار بیماری و مشکلات جسمی خواهند شد.

بیماری‌های رایج سگ جک راسل

بیشتر سگ‌های نژاد Jack Russell Terrier سالم و سلامت هستند. این سگ‌ها کمتر از سایر سگ‌ها دچار بیماری و مشکلات جسمی خواهند شد. اما بهتر است که چندی یک مرتبه از لحاظ بیماری‌های زانو، شنوایی و بیماری‌های چشم مورد آزمایش و کنترل قرار گیرند.

در نژاد سگ جک راسل ناشنوایی و مشکلات زانو بیشتر از سایر بیماری‌های مشاهده می‌شود. ریزش بیش از حد مو نیز ممکن است در این نژاد سگ مشاهده شود که می‌توانیم این مشکل را با حمام و استفاده از برس‌های مخصوص برای شانه زدن مو‌ها و همچنین استفاده از پروتئین تا حدی کنترل و بر طرف کرد.

بیماری Legg-Calve-Perthes

بیشتر نژاد‌های Jack Russell Terrier به بیماری Legg-Calve-Perthes مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین نژاد‌های کوچک سگ به خصوص این نژاد بیشتر رخ می‌دهد. در این بیماری مفصل و کاسه زانو دچار مشکل می‌شود و تغییر شکل می‌دهد. در صورتی که درست تشخیص داده نشود این بیماری با دیسپلازی هیپ مفصل اشتباه گرفته خواهد شد.

در بیماری Legg-Calve-Perthes سایش و از بین رفتن مفاصل را شاهد هستیم و به نوعی یک آرتروز رخ می‌دهد. این بیماری با جراحی و ترمیم و البته توان بخشی قابل درمان است در صورتی که به موقع تشخیص درست داده شود.

بیماری Luxell Patellar

سگ‌های Jack Russell Terrier به یک بیماری رایج دیگر نیز مبتلا می‌شوند که Luxell Patellar است. در این بیماری استخوان ران، کاسه زانو و یکی دیگر از استخوان‌های مفاصل زانو به درستی عمل نمی‌کنند. این حالت سبب می‌شود که لنگن سگ دچار اختلال شده و یک راه رفتن غیر طبیعی داشته باشد.

این حالت در ابتدا ممکن است با یک جست و خیز اشتباه گرفته شود. در صورتی که این بیماری به درستی و به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند برای همیشه در بدن سگ ماندگار شده و یک آرتریت سخت را به همراه داشته باشد. در واقع Luxell Patellar به یک دژنراتیو مفصل منجر می‌شود.

این بیماری در چند حالت بروز پیدا می‌کند. گاهی لنگ سگ را درگیر می‌کند، گاهی چرخش استخوان ران را متوقف می‌کند و گاهی در راه رفتن سگ تغیرات غیر قابل بازگشتی ایجاد می‌کند.

بیماری Glaucoma

بیماری Glaucoma نیز یک بیماری دردناک در سگ‌های این نژاد است که به علت فشار غیر طبیعی در چشم سگ ایجاد می‌شود. به طور طبیعی سگ‌ها یک مایع آبی رنگ از چشمانشان ترشح می‌شود که به طور خود به خود از چشم دفع می‌شود.

در صورتی که این ترشح طبیعی از چشم خارج نشود فشار داخل چشم افزایش پیدا کرده و بیماری Glaucoma شکل می‌گیرد. Glaucoma گاهی به صورت ارثی می‌باشد ولی برخی اوقات این بیماری سخت به دلیل خارج نشدن ترشحات از چشم رخ می‌دهد که در این حالت التهاب چشم می‌تواند به دلیل تومور و یا آسیب دیدگی چشم رخ دهد.

چشمان قرمز، ملتهب و لکه دار و اشک ریز سگ نشان از این بیماری دارد. در صورتی که بیماری Glaucoma درست و به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند به نابینایی سگ مبتلا شود.

بیشتر بخوانید: سگ باکسر: آشنایی با نژاد Boxer و ویژگی آن‌ها!

سگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌هاسگ جک راسل: آشنایی با نژاد Jack Russell Terrier و ویژگی آن‌ها

زمانی که در سال ۱۸۰۰ برای نخستین مرتبه این نژاد توانست یک معدنچی را از چاهی نجات دهد به بیشترین محبوبیت خود دست یافت

تاریخچه سگ جک راسل

سگ جک راسل نام خود را از بهترین گونه روباه انگلستان به ارث برده است. در اوایل دهه ۱۸۸۰ این دسته از سگ‌ها بیشترین کاربرد برای شکار را داشتند. از آن جایی که این سگ‌ها بسیار پر انرژی و فعال بودند افرادی که به دنبال سگ‌های کاری می‌گشتند از این سگ بهره بسیاری بردند.

زمانی که در سال ۱۸۰۰ برای نخستین مرتبه این نژاد توانست یک معدنچی را از چاهی نجات دهد به بیشترین محبوبیت خود دست یافت. در حال حاضر بیشترین محبوبیت این نژاد سگ در ایالت متحده امریکا می‌باشد. بیشتر افراد اسب سوار و همچنین شکارچیان از این نژاد دوست داشتنی نگهداری می‌کردند.

منابع: + + + + + + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی