به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ صدراللهی؛معاون برنامه ریزی کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با بدهی بیمه ها به داروخانه ها و ورشکستگی و تعطیلی داروخانه ها گفت: خدمت سلامت زنجیره ای است که اتحاد این زنحیره اگر نباشد؛ آن از بین میرود.

وی ادامه داد: طبق عقد قرادادبیمه ها با ارائه دهنده های بخش دولتی و خصوصی میباشد و ارائه خدمت انجام میدهیم.تاچندسال پیش هیچ مشکلی بین بیمه ها و داروخانه ها وجود نداشته ولی بخاطر شرایط تحریم ها دچار مشکل شد و سبب بهم خوردن چرخه تولید شد.و درآمد بیمه ها دچار کاهش شد.

معاون برنامه ریزی کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: حدود ۹۶ تا ۹۷درصد درآمد بیمه برای پرداخت حق وصولی و حق بیمه است.این منابع بخاطرعدم توانایی پرداخت برخی کارگاه ها و تعطیلیشان؛منابع بالانسش با مصارف بهم خورد.در دولت های قبل شرایط بازنشستگی برای اشتغال های جدید و... ایجادشد که مصارف سازمان بسیار زیاد شد و منابع ورودی سازمان کم شد و تعادل بهم خورد که این باعث بدهی ما به داروخانه ها شد.

وی در رابطه با مبلغ این بدهی ها افزود: تقریبا ماهی ۲۷۰ میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت می کنیم و در حال حاضر بدهی ما حدود ۳ ماه است.

صدرالهی درخصوص تحریم داروها و ورشکستگی داروخانه ها بیان کرد: هنگامی که داروها گران می شود یا ارزشان از بین می رود؛حجم نقدینگی که دارو باخودش به همراه دارد بسیار زیاد می شود،درحال حاضر این گردش نقدینگی حدود۷.۸ برابر شده است و وقتی داروخانه کوچکی تاسیس می شود باید آن ها هم سرمایه هایشان را چندین برابر کنند.

وی در رابطه با حل این مشکل گفت: جدا از بحث پرداخت دولت؛برخی کارهای دیگر هم انجام داده ایم ازجمله: بدهی حق بیمه های بیمارستان های خصوصی و داروخانه ها از محل مطالبات تقاضا کنند. یا تعامل بین شرکت های دارویی که به ما بدهکارند با بیمارستان ها؛و حتی وام هایی با ۳۱درصد سود هم برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است. ولی در کل تا انتهای سال ان شاالله تمام این مشکلات باهمکاری دولت ،وزارت بهداشت و... حل خواهد شد.