باید با تکیه بر صلح، صنعت موشکی را بدهیم برود!/ مشکلات فعلی کشور تقصیر دولت قبل و ترامپ است!


باید با تکیه بر صلح، صنعت موشکی را بدهیم برود!/ مشکلات فعلی کشور تقصیر دولت قبل و ترامپ است!

روزنامه اصلاح طلب شرق مدعی شده است که باید با تکیه بر صلح، مسائل مربوط به توان موشکی، قدرت منطقه‌ای، محور مقاومت در منطقه و حقوق بشر را با آمریکا حل و فصل کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با تکیه بر صلح، صنعت موشکی را بدهیم برود!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «ایران و آمریکا در نقطه پرابهام» به قلم «داوود هرمیداس باوند» نوشت: «اظهارات اخیر دو طرف درباره راه‌های گفت‌وگو و تأکید ایران بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام و سپس آغاز گفت‌وگو درهرحال نقطه مثبتی است و ایران هم باید با تکیه بر صلح، گام بردارد. درباره ایران، موضوعاتی از طرف غرب مطرح است؛ مثلاً درباره برنامه موشک‌های بالستیک، اروپایی‌ها همسو با آمریکا موضع می‌گیرند. اعلامیه قبلی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره برنامه موشکی ایران، به‌همین‌دلیل صادر شد. مسئله دوم، حضور ایران در منطقه است. مسئله بعدی، به معامله قرن و فلسطین بازمی‌گردد و گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان، خود را دارای حمایت‌های ایران می‌دانند. طرف‌های غربی از حقوق بشر هم می‌گویند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «باید بتوان با درنظرداشتن منافع ملی، آمریکا را به سمت حل‌وفصل مسائل با ایران کشاند. ایران به دلیل فشارهای آمریکا هیچ‌گاه نتوانسته ائتلاف منطقه‌ای برای توسعه و البته ایجاد هم‌گرایی‌های منطقه‌ای ایجاد کند و این شرایط ادامه خواهد داشت؛ چون دیگر کشورها، نسبت خود با آمریکا را تعریف کرده‌اند».

روزنامه اصلاح طلب شرق که پیش از این تیتر تأمل برانگیز «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» را در بزک برجام منتشر کرده بود، حالا مدعی شده است که باید با تکیه بر صلح، مسائل مربوط به توان موشکی، قدرت منطقه‌ای، محور مقاومت در منطقه و حقوق بشر را با آمریکا حل و فصل کنیم.

طیف اصلاح طلب به هیچ عنوان حاضر نیست که به این سؤال پاسخ دهد که نتیجه توافق هسته‌ای چه شد؟! مگر نه این است که در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد و در مقابل تحریم‌ها- که قرار بود بالمره لغو شود- در جای خود باقی ماند و حتی زیرساخت گسترده‌تری نیز پیدا کرد.

اصلاح طلبان می گویند باید بهانه‌های آمریکا را رفع کنیم تا مشکلات اقتصادی کشورمان رفع شود. این در حالی است که وقتی توان هسته‌ای داشتیم دلار 3 هزارتومان بود و وقتی برجام امضا شد و هسته‌ای رفت، دلار تا آستانه 19 هزارتومان افزایش یافت.

** مشکلات فعلی کشور تقصیر دولت قبل و ترامپ است!

«مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «در اینکه دولت آقای روحانی چه در دوره قبل و چه دوره فعلی دارای نقاط ضعف قابل ملاحظه و جدی بوده نمی‌توان تردید کرد. اما مسأله اصلی نوشتن مسئولیت کل شرایط موجود به حساب این دولت است. بی‌آنکه توجه شود که اولاً میراث تحویل داده شده به این دولت چه میراثی بوده و ثانیاً دایره تسلط و اختیار واقعی دولت در شئون مختلف کشور چقدر است».

پزشکیان در ادامه نوشت: «یعنی ما با دولتی مواجه هستیم که عملاً همه کاره نیست و تنها بخشی از مسئولیت کشور را برعهده دارد و در شرایط فشار مضاعف، مخالفانش نه تنها آن را در مقام پاسخگوی مطلق بلکه در جایگاه مقصر مطلق قرار داده‌اند. اشتباهی که بی شک می‌تواند برای کلیت نظام و کشور خطرآفرین باشد».

اکنون 6 سال از عمر دولت روحانی سپری شده است. بر همین اساس مطرح کردن بهانه «آواربرداری» چیزی جز توهین به شعور مردم نیست. از سوی دیگر اختیارات و امکانات گسترده دولت، هیچ جایی برای انداختن تقصیرها به گردن تحریم‌ها نمی‌گذارد.

چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

همچنین «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات پیش از این گفته بود: «مدت‌هاست که شاهد تشکیل نهاد جدیدی تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران قوا و به ریاست رئیس‌جمهور با اختیارات بسیار بالا و فراقانونی هستیم. بدین نحو که اگر چیزی را مصلحت دیدند که در قانون وجود نداشته می‌توانند اجرا کنند و بعداً به مجلس مراجعه کرده و آن را قانون کند. آقای رئیس‌جمهور در این حد اختیارات دارد اما اتفاق خاصی نیفتاده است».

** مشاور خاتمی: عارف توان مدیریت یک فراکسیون را هم ندارد

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «اگر کسی به عنوان مدیر جایی انتخاب شد، باید بتواند اعمال قدرت کند تا همه نیروها از او حرف‌شنوی داشته باشند تا بتواند برنامه‌ها و نقشه‌های خود را در زیرمجموعه اعمال کند. اما اگر به این نتیجه رسید که توان کافی برای اعمال قدرت ندارد، در وهله اول بهتر است خودش کناره‌گیری کند. مشکل آقای عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات همان مشکلی است که در فراکسیون امید با آن مواجه شد. همین الآن نمایندگان فراکسیون امید به کلیت مدیریت ایشان در فراکسیون امید نمره قبولی نمی‌دهند».

ناصری در ادامه گفت: «خود آقای عارف الان یکی از منتقدان حسن روحانی رئیس جمهور است، او نقد دارد که چرا روحانی فلان وزیر را در اینجا و فلانی را در آنجا منصوب کرده است، خوب به نظر آقای عارف مقصر اصلی را شخص رئیس جمهور می‌داند نه شخص دیگری. بنابراین اگر ما با همین رویکرد عارف، خود عارف را نقد کنیم به نظر مقصر اصلی رئیس شورای عالی است».

با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی، دعوای فعالین اصلاح طلب روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

یکی از علت‌های اصلی دعوای اصلاح طلبان با یکدیگر این است که افکار عمومی، عملیات روانی این طیف در جداسازی سفره خود از دولت و برائت جستن از کارنامه فراکسیون امید در مجلس را نپذیرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول