توسعه کشت زعفران، گل‌محمدی و زیره‌سبز در دستور کار است


توسعه کشت زعفران، گل‌محمدی و زیره‌سبز در دستور کار است

لاهیجان - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: توسعه کشت زعفران، گل محمدی و زیره سبز به عنوان مهمترین گیاهان دارویی کشور در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا شکرالله حاجی وند روز چهارشنبه در دومین کنگره بین‌المللی و سومین همایش ملی زیست‌فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در پژوهشکده چای کشور در لاهیجان اظهار داشت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور ۲۰۶ هزار هکتار است که گیاه زعفران با ۱۱۱ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را دارد و کمیته فنی و تخصصی آن در موسسه تحقیقات باغبانی مستقر است و همکاران ما کار آن را در خراسان رضوی دنبال می کنند.

وی افزود: توسعه کشت این گیاه توسط کارشناسان گیاه دارویی توسط موسسه باغبانی وزارت جهادکشاورزی در حال پیگیری است و توسعه آن در سه هزار هکتار اراضی کشور در دستور کار قرار دارد.

به گفته حاجی وند، گیاه دیگری که برای وزارت جهادکشاورزی خیلی مهم است گل محمدی است که توسعه آن با همکاری موسسه تحقیقات جنگل و مرتع انجام می شود و سال گذشته دو رقم آن از این موسسه گرفته شد و در اختیار پرورش دهندگان بخش خصوصی قرار گرفت که هم اکنون ۱۲۰هزار هکتار توسعه گل محمدی در دستور کار قرار دارد و گیاه بعدی زیره سبز است که ۲۲هزار هکتار سطح زیرکشت این گیاه است.

وی گفت: گیاهان دارویی از مهمترین منبع تولید داروهای گیاهی هستند و مردم ایران هزاران سال تجربه استفاده از گیاهان دارویی را دارند و یا شاهد استفاده از این منابع گیاهی بوده اند.

فرماندار شهرستان لاهیجان نیز در این همایش گفت: با توجه به سابقه طولانی بیش از دو هزار ساله ایران در استفاده از علوم گیاهان دارویی، ولی کمترین بهره را در تجارت گیاهان دارویی داریم.

سیداسماعیل میرغضنفری افزود:با توجه به اطلاعات موجود از دو هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده در جهان، ایران روی ۲۰۰ گونه کار می کند و کشورهای اروپایی که بیشترین صادرکنندگان داروهای شیمیایی هستند، در تجویزهای پزشکی بیش از ۷۰درصد از گیاهان دارویی استفاده می کنند و این آمار در ایران ، بین سه تا چهار درصد است که آسیبی بسیار جدی است.

وی اضافه کرد: در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ رقم تجارت جهانی گیاهان دارویی حدود ۱۴هزار میلیارد دلار بود که هم اکنون این رقم به ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیارد دلار رسیده و نشانه این است که علاوه بر تاثیرات آن در حوزه دارویی، می تواند در تجارت بسیار سودآور باشد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت فنآوری گفت: مهمترین چالش کشور در درجه اول آب ، درجه دوم آلاینده های محیطی و در درجه سوم اهمیت غذایی و سلامت مردم است.

بهزاد قره یاضی اظهار داشت: اگر تدبیری صورت نگیرد، بعید نیست که در کشور ما چالش های خشکسالی و کم آبی بوجود بیاید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سال ۱۹۹۶محصولات تراریخته به بازار جهانی عرضه شدند و به دلیل مقبولیت زیاد آنها، همچنان مصرفشان بالا می رود و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۹۱میلیون هکتار در سطح جهان به کشت محصولات تراریخته اختصاص یافت.

وی ادامه داد:۷۰ کشور دنیا بطور رسمی اعلام کرده اند که محصولات تراریخته را پذیرفته اند و ۱۲۰ کشور آن را مصرف می کنند و در مجموع ۱۹۰ کشور دنیا ، محصولات تراریخته مصرف می کنند.

به گفته قره یاضی، ۵۰درصد محصولات تراریخته دنیا را سویا ، ۳۰درصد را ذرت و ۱۳درصد را پنبه و بقیه نیز شامل کلزا ، چغندر قند، یونجه ، کدو ، بادمجان، سیب و سیب زمینی هستند ضمن اینکه ۷۸درصد سطح زیرکشت سویای دنیا تراریخته است ، ۷۵درصد تولید و صددرصد آنچه در بازار به فروش می رود، تراریخته بوده و محصول ذرت و سویای غیر تراریخته در بازار وجود ندارد.

وی یادآور شد: سال گذشته هشت و ۹ دهم میلیون تن ذرت وارد کشور شد که هفت و نیم میلیون تن آن تراریخته بوده است.

دومین کنگره بین‌المللی و سومین همایش ملی زیست‌فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در پژوهشکده چای کشور واقع در شهرستان لاهیجان گشایش یافت. این کنگره بین‌المللی به صورت مشترک توسط پژوهشکده چای کشور و دانشگاه زنجان در پژوهشکده چای کشور در شهرستان لاهیجان، به مدت دو روز در حال برگزاری است.

شهرستان لاهیجان در شرق استان گیلان واقع است.

۶۰۲۹/۲۰۰۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی