راهکارهای جذب جوانان به مساجد از زبان امام جماعت یکی از مساجد تراز اسلامی در زنجان


امام جماعت مسجد داودقلی زنجان ضمن تبیین، راهکارهای جذب جوانان به مساجد گفت: مساجد بایستی به روز بوده و حرفی برای گفتن به جوانان و نوجوانان داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مسجد داودقلی زنجان، در همایش نکوداشت روزجهانی مسجد به عنوان یکی از مساجد تراز اسلامی معرفی و تقدیر شد، اقامه نماز جماعت، مشارکت های اجتماعی و تعامل ارکان مساجد از مولفه های انتخاب مساجد تراز اسلامی در زنجان عنوان شده است.

به همین منظور خبرگزاری شبستان گفتگوی مفصلی با امام جماعت این مسجد ترتیب داده است که مشروح آن را در ذیل می خوانید.

علی‌اصغر ولایتی، امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در خصوص دلایل انتخاب این مسجد به عنوان مسجد تراز اسلامی می گوید: مسجد انقلابی داودقلی زنجان یکی از مساجد قدیمی با قدمت بیش از یکصد سال است.

راهکارهای جذب جوانان به مساجد از زبان امام جماعت یکی از مساجد تراز اسلامی در زنجان

در طول هفته کلاس های سبک زندگی اسلامی برای تمام سنین برپا می شود و کمپین فرهنگ مطالعه به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی با حضور در برخی از خیابان های سطح شهر بالاخص کتاب هایی به رهگذران هدیه می شود.

پیگیری مشکلات آب برخی از روستاها، ایجاد ایستگاه های صلواتی در مناسبت های مختلف سال، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، تقدیر از نمازگزاران با اهداء لوح، ارسال کمک های اهالی محله به زلزله زدگان، بافت شال و کلاه و ارسال آن به مدافعان حرم، راه اندازی کمپین هر درخت به نام یک شهید، راه اندازی کمپین حمایت از محیط زیست و جمع آوری زباله ها، بازخوانی و نشرسیره امام وشهدا در مسجد و سطح شهر، شب نشینی های باصفا در منازل اهالی، دعوت ازمسوولان برای پاسخگویی به سوالات مردم، دراختیار گذاشتن مسجد به مردم در کارهای خیربدون منت، اجرای طرح مادران آسمانی در زنجان و دیدار با خانواده شهدا از دیگر اقداماتی است که در این مسجد انجام می شود.

ولایتی به ساخت کلاس و مهدکودک در مسجد اشاره کرد و گفت: به منظور تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی با همراهی شهرداری و شورای شهر برای جوانان مسجد در محوطه باز حریم مسجد فرصت شغلی ایجاد می شود.

راهکارهای جذب جوانان به مساجد از زبان امام جماعت یکی از مساجد تراز اسلامی در زنجان

وی با یادآوری اینکه نباید به مساجد نگاه سنتی داشت، افزود: مساجد بایستی به روز باشند و حرفی برای گفتن به جوانان و نوجوانان داشته باشند، جوانان در مساجد می توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

ولایتی با بیان اینکه حضور روحانیون در مساجد تنها برای اقامه نماز کافی نیست، گفت: روحانیون باید با دردها و مشکلات مردم آشنا شوند و برای حل این مشکلات تلاش کنند.

راهکارهای جذب جوانان به مساجد از زبان امام جماعت یکی از مساجد تراز اسلامی در زنجان

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در خصوص کاهش حضور جوانان در مساجد هم گفت: بخشی از این دغدغه به روحانیان مربوط می‌شود؛ چراکه برخی از روحانی‌ها، نماز را اقامه و به سرعت مسجد را ترک می‌کنند، مسجد جایگاهی مقدس است که آن را خانه خدا می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه مسجد، مرکز فرماندهی جامعه است و در گذشته بسیاری از مسائل اجتماعی و کمک به نیازمندان در مساجد حل می شد، گفت: تخصصی نبودن هیئت امنا یکی از چالش‌های مهم مساجد است؛ اگر مدیر یک مجموعه متخصص و متعهد نباشد، آن مجموعه فلج می‌شود، حتی اگر فرد باتقوا باشد. کار مسجد بر خلاف تصور عموم، ساده و سطحی نیست و باید به شکل استاندارد اداره شود.

به گفته وی، در مسجد داودقلی طرح شب‌نشینی‌های معنوی را دایر کردیم و ضمن دلجویی و ایجاد فضای شاد و صمیمی با نمازگزاران، از مشکلات مردم آگاه می‌شویم و برای برطرف کردن آن‌ها راه حل ارائه می‌دهیم.

راهکارهای جذب جوانان به مساجد از زبان امام جماعت یکی از مساجد تراز اسلامی در زنجان

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان با اشاره به اینکه مسجد باید در حوزه‌های فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و ... فعالیت داشته باشد، گفت: امام جماعتی که با مردم تعامل می‌کند و پذیرای مردم است، با وجود بودجه‌های اندک مسجد، می‌تواند کمک‌های مردمی را برای تعالی این نهاد مقدس جذب کند.

ولایتی با تاکید بر اینکه باید مسجد هم فضای مجازی را به رسمیت بشناسد، افزود» اهمیت این موضوع از آنجایی بیشتر نمایان می‌شود که رهبر معظم انقلاب فرمودند که من اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی می‌شدم.

به گفته وی، باید این را بدانیم که فضای مجازی مثل یک تیغ دولبه است که هم مزایا و هم آسیب‌هایی دارد، البته باید علم را حتی از کافر هم دریافت کرد و باید خودمان بیشتر روی این موج سوار شویم.

راهکارهای جذب جوانان به مساجد از زبان امام جماعت یکی از مساجد تراز اسلامی در زنجان

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان در پایان ضمن آرزوی توفیق برای تمام خادمان مساجد، گفت: دوستی بین ارکان مساجد می تواند باب تازه ای در شکوفایی مساجد باز کند.

پایان پیام/73

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری