مهستان ، کم رونق تر از سال های گذشته/ هزینه 10 میلیونی هیئت‌ معروف برای یک پرچم


با توجه به نزدیکی به محرم و بازار داغ فروش لوازم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)، تصمیم گرفتیم سری به بازار این لوازم بزنیم و قیمت‌ها را با سال گذشته مقایسه کنیم.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: صبح امروز تصمیم گرفتم به مناسبت محرم،به صورت اینترنتی پیراهن مشکی خریداری کنم. قیمت‌ها را که دیدم چیزی ذهنم را درگیر کرد.

قیمت‌ها با قیمت‌های گذشته بسیار متفاوت شده بود. برای یافتن قیمتهای سال قبل، به گوگل سری زدم، اما نتیجه مطلوبی دستگیرم نشد؛ بنابراین تصمیم گرفتم به مرکز اصلی فروش لوازم مذهبی کشور، یعنی پاساژ مهستان میدان انقلاب تهران بروم و از نزدیک با قیمت‌ها مواجه شوم.

وقتی وارد پاساژ قدیمی و کهنه مهستان شدم، آن طور که باید و شاید حال و هوای محرم وجود نداشت. معمولا بعد از عید غدیر، فروشگاه‌های لوازم مذهبی و هیئات مملو از جمعیت می‌شوند، اما امسال اینطور نبود.

*قیمت مواد اولیه 3 برابر شده

چند مغازه را گذرا نگاه انداختم. پر بودند از پرچم و کتیبه و پیراهن‌های مشکی برای عزای اباعبدالله (ع). یک مغازه را که مشتری نداشت انتخاب کردم. مرد جوانی که کارش فقط تیشرت مشکی و چسباندن طرح روی آن‌ها بود، پس از سلام و علیک گرم، وقتی گفتم خبرنگار هستم، رفتارش سرد شد، اما به برخی سوالاتم پاسخ داد.

این مرد جوان گفت: «قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۳ برابر شده است. پارچه مشکی پنبه‌ای را کیلویی ۲۸ هزار تومان می‌خریدیم، ولی الان شده کیلویی ۹۳ هزار تومان. قاعدتا باید قیمت تی شرت‌ها هم ۳ برابر شود، اما اگر این کار را کنیم کسی از ما نمی‌خرد؛ بنابراین مجبوریم سود کمتر بگیریم.»

*پارسال پیراهن 35 هزار تومان بود، امسال 45 هزار تومان

او گفت: «قیمت تیشرت طرح دار در سال گذشته، حدود ۳۵ هزار تومان بوده و ما امروز نمی‌توانیم بیشتر از ۴۵ هزار تومان بفروشیم.»

این مغازه دار به سوالات دیگرم پاسخ نداد و مجبور شدم به یک فروشگاه دیگر بروم.

مسئول فروشگاهی که وارد آن شدم، مردی حدودا ۵۰ ساله بود که او را «حاجی» صدا می‌کردند. وقتی به او گفتم که خبرنگار هستم و می‌خواهم قیمت‌ها را مقایسه کنم، با خوشرویی برخورد کرد. او فروشنده پیراهن مشکی بود، اما در لا به لای پیراهن ها، تیشرت هم می‌فروخت.

*گرانی، گریبان مهستان را هم گرفته

او نیز از سه برابر شدن قیمت‌ها گلایه کرد و گفت: «پارچه پیراهنی که سال پیش هفت هزار تومان می‌خریدیم الان شده ۲۰ هزار تومان. ما نمی‌توانیم با این افزایش قیمت‌ها کار کنیم. پاساژ را ببنید. ما همیشه بعد از عید غدیر سرمان شلوغ بود، اما الان کسی در پاساژ نیست.»

حاجی درباره قیمت‌های پیراهن و تفاوتش با سال قبل گفت: «بیشترین نوع پیراهنی که سال گذشته فروختیم، پیراهن تترون بروجرد بود. سال پیش قیمت این پیراهن ۶۰ هزار تومان بود، اما ما الان ۱۰۰ هزار تومان می‌گوییم تا ۹۰ تومان از دست مردم پول بگیریم.» از او، چون لوازم دیگری نداشت که به سوالاتم پاسخ دهد، خداحافظی کردم و از مغازه اش خارج شدم.

به طبقه دوم پاساژ رفتم. این طبقه بیشتر متمرکز بر روی لوازم هیئت‌ها مثل پرچم و کتیبه و ... بود. یکی از مغاره داران که داشت با تلفن صحبت می‌کرد، توجهم را جلب کرد. آقایی با ریبش پروفسوری جوگندمی و تیشرت آستین کوتاه که لوازم مذهبی می‌فروشد. جذاب است!

*قیمت چفیه فلسطینی ثابت مانده

وارد فروشگاه شدم. منتظر ماندم تا صحبت تلفنی اش تمام شود. او هم انتظار من را که دیدم، زود تلفن را قطع کرد. شروع کردم به صحبت با او. خوش زبان بود و شیرین توضیح می‌داد. از او درباره قیمت‌ها سوال کردم. اول از همه چشمم به چفیه فلسطینی‌هایی که جلوی در آویزان بودند اقتاد. این چفیه‌ها از وسایل مورد علاقه خودم هم بود.

پرسیدم این‌ها چه تغییر قیمتی داشتند که در جوابم گفت: امسال هیچی!

از او توضیح بیشتر خواستم، گفت: «سال ۹۶ این‌ها را ۱۵ هزار تومان می‌فروختم، اما سال ۹۷ به یکباره قیمتشان به ۳۵ هزار تومان رسید. اما امسال هنوز تغییری نکرده است و احتمالا تغییری هم نکند.»
"مهستان"، کم رونق تر از سال های گذشته/ هزینه 10 میلیونی هیئت‌ معروف برای یک پرچم

بعد از آن خودش از پارچه مشکی برای به اصطلاح «سیاهی» هیئت‌ها صحبت کرد. گفت: «این پارچه‌ها را سال قبل متری ۲۲ هزار تومان و طاقه‌ای ۱۸ هزار تومان می‌فروختیم، اما امسال من خودم این‌ها را طاقه‌ای ۲۰ هزار تومان خریدم، ولی نمی‌توانم خیلی سود بگیرم. امسال طاقه‌ای ۲۲ هزار تومان و متری ۲۵ هزار تومان باید بفروشم. همین را هم خیلی‌ها نمی‌توانند بخرند.»
*برخلاف پارسال، هیچ تولیدکننده ای اجناس را چکی نمی فروشد

او از مشکل بزرگی بر سر راه فروشندگان صحبت کرد و گفت: «سال‌های قبل ما جنس را به صورت چکی می‌خریدیم. به این صورت که جنس را می‌فروختیم و بعد این که سود خودمان را برم یداشتیم، موعد چک فرا می‌رسید. اما امسال همه تولیدکنندگان نقدی کار می‌کنند. باید پول جنس را تمام و کمال پرداخت کنی تا بتوانی جنس را به مغازه بیاوری.»

*پارسال، میزان افزایش قیمتها نسبت به سال قبل بیشتر بود

این آقای پروفسوری، گفت که امسال افزایش قیمت کمتر از سال گذشته است. مثلا پرچم‌های معمولی سال ۹۶، ۱۲ هزارتومان قیمت داشت، سال ۹۷ شد ۲۰ هزار تومان. امسال هنوز ۲۰ هزار تومان مانده است.

از اوضاع فروش و بازار پرسیدم، گفت: «وقتی شما حساب جیبت را می‌کنی می‌بینی برای خرج روزانه ات لنگ هستی، از خرید پرچم و... صرف نظر می‌کنی. الان همین اتفاق افتاده است.»
*هزینه ده میلیون تومانی هیئت معروف برای یک پرچم

او درباره مد‌های هرساله هیئت‌ها صحبت کرد و گفت: «هیئت‌های کوچک به هیئت‌های معروف نگاه می‌کنند. هر سال هم یک چیزی مد می‌شود. یک سال کتیبه مد می‌شود، یک سال پرچم طلاکوب و نقره کوب سال بعد مد دیگر! هیئات‌های بزرگ طراح دارند، مثلا می‌بینی برای یک پرچم تا ۱۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند. برای نور فلان قدر هزینه می‌کنند. برای جای منبر، اندازه منبر، بلندگو و... طراحی دارند. هیئت‌های کوچک می‌خواهند خود را مثل آن‌ها کنند»

یک سفارش پرچم نقره کوب از یک هیئت کاشان نشانم داد که قیمت آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. بدون هیچ طرح خاصی فقط با ذکر نام «جانم فدای علی اکبر»!

از او هم خداحافظی کردم و از مغازه خارج شدم.

‌*دوبرابر شدن هزینه چاپ بنر

می‌خواستم برگردم تا گزارش را پیاده کنم که در راهرو چشمم به یک مغازه چاپ بنر افتاد. یادم بود که سال قبل خودمان بنر چاپ کردیم با قیمت متری ۱۰ هزار تومان. از شاگرد مغازه که جلوی در، بنر چاپ شده را لوله می‌کرد پرسیدم چاپ متری چند است که او گفت: «متری ۱۸ هزار تومان!» سرشان شلوغ بود و نمی‌شد سوال و جواب کرد. اما یادم است که قبلا شنیده بودم پارچه بنر، وارداتی است و احتمالا این افزایش قیمت به همان دلیل است.

با یکی از دوستان درباره قیمت‌ها صحبت کردم؛ جمله جالبی گفت: «آنقدر همه چیز را گران کردند که مردم نمی‌توانند یک مراسم برای محرم برگزار کنند»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها