گروه‌های نمایش تئاتر خیابانی حافظ فرهنگ اسلامی باشند


گروه‌های نمایش تئاتر خیابانی حافظ فرهنگ اسلامی باشند

سنندج - ایرنا - امام جمعه مریوان با اشاره به اینکه هنرمندان رسالت خطیری بر دوش دارند، گفت: گروه‌های نمایش تئاتر خیابانی حافظ فرهنگ اسلامی باشند.

ماموستا مصطفی شیرزادی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از تئاتر خیابانی مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم در مورد هنر بحث‌هایی را مطرح فرموده که حاکی از اهمیت و جایگاه هنر در دین مبین اسلام است.

وی با اشاره به اینکه انسان می‌تواند هر کاری را در قالب هنر و به شکل هنرمندانه‌ای انجام دهد، اضافه کرد: مسلمان‌ها در کارهای هنری سابقه طولانی دارند و در بسیاری از حوزه‌های هنری افراد شاخص و شناخته شده‌ای در سطح جهانی داریم.

امام جمعه مریوان افزود: هنر نمایش قابلیت این را دارد که شخصیت، رفتار و منش انسان‌ها را معرفی کند بنابراین می‌طلبد هم مردم و هم نظام پشتیبان و حامی برگزاری جشنواره‌های تئاتر هم چون تئاتر خیابانی مریوان باشند.

ماموستا شیرزادی گفت: هنرمندان و دست اندرکاران حوزه تئاتر خیابانی باید همیشه هوشیار باشند و اجازه ندهند بی اخلاقی و بی‌بندوباری در جامعه رواج یابد و همواره حافظ فرهنگ اسلامی باشند.

وی با اشاره به اینکه مریوان بیش از یک هزار شهید تقدیم اسلام وانقلاب کرده است، یادآور شد: گروه‌های نمایشی که در مریوان حضور می‌یابند باید موضوع‌هایی برای نمایش خود انتخاب کنند که موجب رنجش خانواده شهدا و ایثارگران نشود.

امام جمعه مریوان گفت: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان باعث می‌شود جوانان این شهر بیشتر جذب هنر شوند و این عامل موثری در رفع اتلاف وقت و انرژی این قشر به دلیل بیکاری خواهد شد.

۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد .

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

این دوره جشنواره در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی از اول شهریور امسال آغاز شده و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره نمایش‌های داخلی متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب بودند که ۲۸ اثر را برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره معرفی کردند.

۱۱ نمایش در بخش آزاد، پنج نمایش در بخش آیینی سنتی، سه نمایش در بخش دگرگونه اجرایی، سه نمایش در بخش بین‌الملل(نمایش‌های داخلی) و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان به مرحله نهایی این دوره جشنواره راه یافتند.

۱۰ نمایش خیابانی در بخش بین‌الملل هم جواز حضور در جشنواره را کسب کردند که در این دوره جشنواره، بخش بین‌الملل به صورت رقابتی و با حضور هفت گروه‌ بین‌الملل خارجی و سه گروه بین‌الملل داخلی در طول پنج روز اجرا شد.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403