تولید کود زیستی متناسب با شرایط اقلیمی کشور


تولید کود زیستی متناسب با شرایط اقلیمی کشور

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته است نوعی از کودهای زیستی متناسب با شرایط اقلیمی کشور را به تولید انبوه برساند.

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی رستمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه همزیستی قارچ با گیاه مقاومت آن را افزایش می‌دهد، گفت: مایکوریزا یا همزیستی بین انواع قارچ‌ها با ریشه درختان یا گیاهان میزبان، زمینه‌ساز یک زندگی بهتر برای هر دو سوی این همزیستی می‌شود.

وی افزود: اسپورهای قارچ بر روی ریشه می‌نشینند و دور ریشه درخت یا گیاه میزبان یا زیر خاک رشد می‌کنند. این همزیستی باعث می‌شود گیاه نسبت به تنش‌های زیستی و غیر زیستی از مقاومت بالایی برخوردار شده و این خاصیت‌ها به گیاه نیز منتقل شود.

رستمی با اشاره به تولید کودهای زیستی با تکیه بر سازوکار همزیستی میان قارچ و گیاه، اظهار داشت: در تعامل و همزیستی میان این دو، گیاه به دلیل برخورداری از کلروفیل یا سبزینه، نقش فتوسنتز، تولید مواد مغذی و رساندن آن به قارچ را عهده‌دار می‌شود، از سوی دیگر قارچ نیز گیاه را در برابر تنش‌های زیستی و غیر زیستی مقاوم می‌کند.

وی، شوری، خشکی، گرما یا سرمای شدید و عناصر سنگین و آلوده را از مهمترین تنش‌های غیر زیستی دانست و گفت: این کود زیستی همچنین گیاه را در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و هماتوم به عنوان مهمترین تنش‌های زیستی مقاوم می‌کند.

این فعال عرصه دانش‌بنیان کشورمان، درباره سازوکار رشد قارچ و کمک آن به گیاه خاطر نشان کرد: اسپور یا بذر قارچ هنگامی‌ که در مجاورت ریشه گیاه قرار گیرد، ارتباط و همزیستی خود را آغاز می‌کند، به طوری‌که یک سر قارچ به داخل ریشه گیاه و سر دیگر آن خارج از گیاه رشد می‌کند.

وی افزود: این کودهای زیستی برای نخستین بار در کشور کانادا تولید شد و کشورهایی مانند آلمان، استرالیا و آمریکا عمده‌ترین تولیدکنندگان این کودها هستند. در کشور ما نیز تا چند سال پیش در حد پژوهش‌ها و تولید آزمایشگاهی این کار دنبال می‌شد اما از سال ۹۴ توانستیم این محصول را تولید کنیم و سپس به تولید انبوه برسانیم.

رستمی گفت: در صورت دریافت مجوزها و ایجاد زمینه‌های حمایتی در بازار داخلی، ظرفیت بسیار خوبی هم در بازار کشور و نیز کشورهای همسایه و در حال توسعه برای صادرات این کود وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد