برگزاری ورک شاپ در جشنواره مریوان مدرسه موقت تئاتر خیابانی است


برگزاری ورک شاپ در جشنواره مریوان  مدرسه موقت تئاتر خیابانی است

سنندج - ایرنا - استاد تئاتر خیابانی از کشور هلند گفت: برگزاری ورک شاپ در جشنواره مریوان هم چون مدرسه موقت آموزش تئاتر خیابانی است.

عنوان یکی از ورک شاپ های چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان «خلق شخصیت به وسیله ایماژ» است که توسط استاد «تیتیا بومیستر» از کشور هلند طی ۲ روز برگزار می‌شود.

نخستین روز برگزاری این جلسه سپری شده و امروز دوشنبه دومین جلسه آن هم اکنون در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری ارشاد مریوان در حال برگزاری اسن.

تیتیا بومیستر استاد تئاترخیابانی از کشور هلند در حاشیه ورک شاپ خود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برگزاری ورک شاپ در جشنواره‌های هنری را امری مهم و تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: این کارگاه‌های آموزشی هم چون مدرسه موقت آموزش تئاتر خیابانی درجشنواره مریوان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: نسل جوان و نوجوان ایرانی که در این ورک شاپ شرکت کردند بسیار مستعد هستند و این کارگاه‌های آموزشی سرمایه‌گذاری برروی این علاقمندان به تئاتر خیابانی است.

استاد تئاتر از کشور هلند با اشاره به اینکه داشتن فستیوال‌های تئاتر خیابانی خیلی مهم و وجود آن مهم و ضروری است، گفت: به واسطه جشنواره تئاتر خیابانی همه مردم از اقشار مختلف گردهم می‌آیند و تماشاگر اجرای یک گروه نمایشی می‌شوند.

بومیستر انتقال تجربیات بین گروه‌های نمایشی از نقاط مختلف دنیا از دیگر کارکردهای خوب جشنواره‌ها دانست و یادآور شد: تبادل دانش و تجربه در جشنواره‌ها شکل می‌گیرد لذا باید برای این برنامه‌ها اهمیت ویژه قائل شوند.

وی افزود: این اقدامات باعث توسعه و پیشرفت خود تئاتر هم می‌شود و کیفیت آثار در آن هر سال ارتقا می‌یابد.

این کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر در کشور هلند گفت: تئاتر خیابانی راهی برای خروج خشم و عصبانیت و هیجانات انسان‌ها است و بی‌شک با زبان هنر می‌توان تمامی اعتراض‌ها، درد و رنج‌ها را در این گونه از تئاتر بخوبی بیان کرد.

بومیستر با اشاره به اینکه ۳۰ سال سابقه کار در حوزه تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی دارد، اظهار داشت: تئاتر خیابانی در هلند از سال ۱۹۷۰ میلادی بنیانگذاری شده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که رقابت و تنوع تئاتر خیابانی در هلند زیاد است توانسته تا حدودی در این حوزه موفق عمل کند.

موضوع چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان آزاد است و محورهای مورد تاکید در این رویداد هنری شامل وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها) است.


ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها از دیگر محورهای این جشنواره است.

مکان‌های برگزاری جشنواره تئاتر خیابان مریوان در شهر مریوان شامل پارک شانو، پارک ملت، دریاچه زریوار و میدان امام حسین مشهور به باوه‌رشی و روستاهای نی، دره تفی، ینگیجه، برده‌رشه، کانی دینار و شهرک هجرت است.

ساعت های برگزاری تئاتر خیابانی در مکان های یاد شده صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و بعدازظهرها نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ شب خواهد بود.

۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد.

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

۷۰ نفر خبرنگار و عکاس از رسانه‌های داخلی و خارجی شامل شبکه تلویزیونی رووداو، گه‌لی کوردستان، کوردسات، ان،آر،تی و سپیده این جشنواره را پوشش خبری می‌دهند.

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ کردستان، معاونت امور هنری وزارت متبوع، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی در حال برگزاری است.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !