مریوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی خواهد شد


مریوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی خواهد شد

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: تمرکز بر تداوم این رویداد کلان هنری کشور با رویکردی بین‌المللی، در برنامه‌ای میان‌مدت مریوان را به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی می‌کند.

براساس اعلام روز دوشنبه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، در پیام سیدعباس صالحی آمده است: تئاتر لایه‌های درونی و فطری معانی و پدیده‌ها را واکاوی و تفسیر و قرائتی چندبعدی را روایت می‌کند. این هنر مردمی، مواجهه ساده حواس را دست‌مایه ارتباط با پدیده‌ها، مفاهیم بنیادین و کلیدی می‌سازد و با همین رویکرد، سطوح توانایی و لایه‌های ذهنی بشر را در بستر زمان، توسعه می‌دهد.

وی می افزاید: جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نمادی از صبوری فداکاری و مقاومت ایران اسلامی را به زبان شیوای تئاتر بیان می‌کند و در مسیر رشد و تکامل خویش با کیفیت گزینی، توجه به گونه‌های مختلف فرهنگ اقوام ایرانی و نیل به نهادینه شدن اقتصاد هنر می‌تواند موجب رونق کسب و کار کاری هنری در لوای گردشگری هنری در شهر مرزی مریوان به عنوان کانون و مرکز ثقل این رویداد واقع شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده است: تمرکز بر تداوم و استمرار این رویداد کلان هنری کشور با رویکردی بین‌المللی، در برنامه‌ای میان مدت مریوان را به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی می‌کند تا از گردهمایی بزرگ هنرمندان داخل و خارج کشور صدور پیام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که همان همگرایی، نوع دوستی و صلح جهانی است را شاهد باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همزمان با گرامیداشت هفته دولت شاهد هنرنمایی هنرمندان ساعی تئاتر خیابانی از سراسر نقاط میهن و ۱۵ کشور خارجی در این رویداد هنری هستیم، با تقدیر از همت والا به روح پرفتوح شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای استان کردستان و شهر مریوان درود ‌فرستاد و ابرازخرسندی کرد بار دیگر توفیق برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تئاتر خیابانی کشور در شهر آلاله‌های سرخ مریوان نصیب خانواده تئاتر کشور شده است. صالحی در خاتمه از خداوند متعال موفقیت روز افزون هنرمندان سخت پوشش این مرز و بوم و سربلندی و افتخار آفرینی فرزندان ایران اسلامی را خواستار شد.

تئاتر مریوان در یک نگاه

بر اساس آمار دبیرخانه، ۳۰۲ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد.

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

این دوره جشنواره در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی از اول شهریور آغاز شده و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره نمایش‌های داخلی متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب بودند که ۲۸ اثر را برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره معرفی کردند.

۱۱ نمایش در بخش آزاد، پنج نمایش در بخش آیینی سنتی، سه نمایش در بخش دگرگونه اجرایی، سه نمایش در بخش بین‌الملل(نمایش‌های داخلی) و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان به مرحله نهایی این دوره جشنواره راه یافتند.

۱۰ نمایش خیابانی در بخش بین‌الملل هم جواز حضور در جشنواره را کسب کردند که در این دوره جشنواره، بخش بین‌الملل به صورت رقابتی و با حضور هفت گروه‌ بین‌الملل خارجی و سه گروه بین‌الملل داخلی در طول چهار روز اجرا می‌شود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با هدف شناسایی، تقویت و ترویج نمایش‌نامه‌های خیابانی با طرح و ایده فاخر و مورد نیاز جامعه که با ایده‌های خلاقانه و تأثیرگذار همراه باشند و نیز معرفی استعدادهای تازه در این حوزه و گسترش دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بین‌رشته‌ای، مسابقه سراسری ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی برگزار شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید