10 گام برای اینکه بدن خود را دوست داشته باشیم


... نوشته 10 گام برای اینکه بدن خود را دوست داشته باشیم اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

اعتماد به نفس شما چیزی است که بر پایه‌ی عوامل زیادی ایجاد می‌شود. تعاملات کوچک و بزرگ می‌توانند روی احساسی که در مورد خودتان دارید و اینکه بدن خود را دوست داشته باشید، تاثیر زیادی بگذارند و حتی آن را شکل بدهند. آدم‌های زیادی هستند که زندگی خود را بدون اعتماد به نفس سپری می‌کنند. حرف‌هایی که آدم‌های منفی در مورد دیگران می‌زنند و تصویر کلی آن‌چه “زیبایی” یا “سلامتی” به نظر می‌رسد، اعتماد به نفس بسیاری از آدم‌ها را نابود می‌کند و سبب ایجاد نوعی احساس عدم قدرت در آن‌ها می‌شود.

10 گام برای اینکه بدن خود را دوست داشته باشیم

کنار گذاشتن احساسات منفی که نسبت به خودتان دارید، کار بسیار دشواری است. در این نوشتار با چند راهکار آشنا خواهید شد که با به کار بستن آن‌ها می‌توانید احساسات منفی خود را به ذهنیت و دید مثبت جایگزین کنید و بدن خود را دوست داشته باشید.

چطور بدن خود را دوست داشته باشیم

۱. درک کنید که رسانه‌ها دید مثبتی را نسبت به بدن انتقال نمی‌دهند

آن‌چه در برنامه‌های تلویزیونی به وفور دیده می‌شود مدل‌های سایز ۱۰ و ۱۲ است که واقعا باریک و ظریف هستند اما واقعیت این است که بخشی از دنیای مد مخصوص زنانی است که سایز بزرگ هستند که حتی آن‌ها هم قرار نیست برای مدل بودن گردن باریک و بلند داشته باشند یا صورت‌شان لاغر و شکم‌شان تخت باشد! رسانه‌ها هنوز هم در حال جا انداختن استانداردهای غیرواقعی در مورد شکل ایده‌آل بدن هستند. در حالی که باید بپذیریم همه‌ی زنان با اندام ساعت شنی به دنیا نیامده‌اند و این موضوع ابدا اشکالی ندارد!

مطلب مرتبط: ۱۶ راه افزایش اعتماد به نفس در برابر جنس مخالف

۲. خودتان را با آدم‌هایی احاطه کنید که کلام و افکار مثبت دارند

آدم‌هایی که دور و اطراف شما هستند، تفاوت زیادی در دیدگاه شما نسبت به خودتان و دیگران ایجاد خواهند کرد. بکوشید دائما به دنبال آدم‌هایی باشید که ذهنیت مثبت و باز دارند. در صورتی که می‌خواهید بدن‌تان را دوست داشته باشید و نسبت به آن احساس مثبتی داشته باشید، از آدم‌هایی که خلاف این را ترویج می‌کنند دوری کنید. به هر حال همه‌ی آدم‌ها به پشتیبانی نیاز دارند. شما می‌توانید در جمع دوستان و خانواده باشید یا حتی به انجمن‌های آنلاین بپیوندید. به مرور حلقه‌ی آدم‌های مثبت‌اندیش دورتان بزرگ‌تر خواهد شد و متعاقبا، حسی که نسبت به خودتان دارید بهتر و بهتر خواهد شد.

درست است که در سطح آنلاین همه‌‌ی آدم‌ها زیبا و خوش اندام به نظر می‌رسند، اما یادتان باشد که آدم‌های درست و روابط درستی را برای خودتان ایجاد کنید. در سطح آنلاین فضای زیادی برای منفی‌گرایی وجود دارد. اما پیشنهاد ما به شما این است که دست کم سه نفر را که حرف مثبتی برای گفتن دارند، در دنیای مجازی دنبال کنید. درک این‌که آدم‌های دیگری هم در این دنیا وجود دارند که احساسات و افکاری مثل احساسات و افکار شما دارند. به این ترتیب اعتماد به نفس‌تان تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: راه های افزایش اعتماد به نفس: ۱۰ راه تقویت اعتماد به نفس در ۱۰ دقیقه

۳. برای خودتان سرمایه‌گذاری کنید

این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد. عدم اعتماد به نفس در بسیاری از آدم‌هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند سبب می‌شود که زمانی را برای رسیدگی به خودشان و تلاش برای زیباتر شدن صرف نکنند. اما زمانی که دور و اطراف‌تان را با آدم‌های مثبت‌اندیش و مثبت‌نگر احاطه کنید، کم کم همه چیز تغییر می‌کند و سعی می‌کنید زمانی را صرف خودتان کنید.

سرمایه‌گذاری در خودتان به معنای خالی کردن ذهن‌تان و جا باز کردن برای افکار مثبت است. شما می‌توانید هر کاری را که در ذهن دارید به عرصه‌ی عمل برسانید. هنگامی که همه چیز بد و ناجور به نظر می‌رسد، به خودتان استراحت بدهید، اما اجازه ندهید که افکار منفی، ذهن‌تان را اشغال کنند.

سرمایه‌گذاری در خورد همچنین می‌تواند درمان خوبی برای شما باشد. آیا دوست دارید آن لباس شنایی را که به تن خانم‌های سایز کوچک زیبا به نظر می‌رسد، داشته باشید؟ چه اشکالی دارد همان را بخرید و با پوشیدن آن لذت ببرید! خودتان را الویت قرار بدهید و از دیدن اندام‌تان لذت ببرید!

مطلب مرتبط: تناسب اندام سریع: ۱۵ شیوه برای لاغری و تناسب اندام سریعتر

۴. به آدم‌های پر از نفرت کمک کنید

با این همه آدمی که مدام سعی می‌کنند شما را مورد انتقاد قرار بدهند و از وزن‌تان به عنوان موضوعی برای شروع گفتگو استفاده می‌کنند، بی‌خیال شدن و سپری کردن زندگی به آن شیوه‌ای که خودتان دوست دارید کار دشواری به نظر می‌رسد. انتقادها در شیوه‌ّها و اشکال متفاوت مطرح می‌شوند از همدردی و نصیحت‌های مرتبط با سلامتی تا نظرات تند از سوی اعضای خانواده!

زمانی که حرف‌های منفی یک آدم غریبه را می‌شنوید ابتدا از خودتان بپرسید حرف‌های این آدم‌ چه‌قدر برای من اهمیت دارد؟ نظرات او از چه ریشه می‌گیرند؟ آدم‌ها معمولا به این دلیل به سایر آدم‌ها توهین می‌کنند که خودشان در مورد خودشان احساس ناامنی دارند یا شاید به این دلیل که دیدگاه سایر آدم‌ها را درک نمی‌کنند. این دانش را برای کمک به دیگران استفاده کنید و به آن‌ها یاد بدهید که خودشان را درک و کمک کنند. و چنان‌چه می‌گویند آن‌ها را با مهر و محبت‌تان بکشید!

۵. راحت باشید و ریسک کنید

زمانی که اعتماد به نفس ندارید هر کاری که قرار است انجام بدهید، ریسک به نظر می‌رسد. اما آخرش چه؟ آیا می‌خواهید مدام دست به کارهای تکراری بزنید و یک زندگی یکنواخت و بدون لذت و هیجان را تجربه کنید آن هم از ترس قضاوت‌های بی‌پایه و اساسی که دیگران دارند؟ به هر حال روزی دچار رخوت و خستگی خواهید شد از این همه تکرار پس بهتر این است که از لاک‌تان بیرون بزنید و ریسک کنید!

این موضوع به ویژه زمانی صادق است که پای خرید به میان می‌آید. ممکن است مدام برای‌تان پیش بیاید که لباس خاصی را دوست داشته باشید اما نگران باشید که ممکن است برای اندام شما زیبا نباشند. اگر از لباسی خوش‌تان می‌آید خیلی ساده آن را امتحان کنید! خیلی زود متوجه خواهید شد که با جواهری به نام اعتماد به نفس هر چیزی بر تن شما زیبا خواهد شد!

۶. دست از مقایسه کردن خودتان با دیگران بردارید

ترک این عادت بسیار دشوار به نظر می رسد. ما به عنوان انسان دائما خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم. و حقیقتا یکی از بزرگ‌ترین عواملی که سبب می‌شود خودتان را دست کم بگیرید و اعتماد به نفس‌تان را از دست بدهید، همین است. البته که برخی از رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در به وجود آمدن این روند موثر باشند اما سعی کنید یک بار برای همیشه دست از مقایسه کردن خودتان با دیگران بردارید.

بعضی از رسانه‌ها یک زندگی ساده و راحت را نشان می‌دهند. اما چنان‌چه می‌دانید و احتمالا سایرین هم می‌دانند چنین چیزی درست نیست. آدم‌ها هر کدام در مسیر خود قدم برمی‌دارند و طبیعتا سختی‌ها و آسانی‌های زیادی را تجربه می‌کنند. اما برای این‌که فوق‌العاده باشید، در مسیر خودتان قدم بردارید!

۷. خلق کنید

خلاقیت ناشی از تلاش و دقت است. و زمانی که به یک شخص خلاق‌تر تبدیل شوید، اعتماد به نفس بیش‌تری هم خواهید داشت. خلاق بودن، به این معنا است که از قوه‌ی تخیل‌تان استفاده و ایده‌هایی ناب و تازه را مطرح کنید. وقتی شیوه‌ی خود را برای انجام کارها ایجاد می‌کنید، دیگر درست و غلطی نیست که شما را تحت فشار قرار بدهد. فقط خودتان هستید و خودتان! خواه سبک پوشیدن لباس باشد و خواه تصمیم‌گیری در مورد نوع آرایش‌تان! به هر حال بکوشید راهی مخصوص خودتان پیدا کنید!

۸. واقعیت آن چیزی است که شما درک می‌کنید

کم کم یاد بگیرید که چه‌طور می‌توانید شرایط و اوضاع را طوری درک کنید که سبب لذت و خوشایندتان شود. زمانی که تمام تلاش‌تان را صرف انجام کاری کنید و باز هم نتوانید تغییری در آن ایجاد کنید، بهتر است که اوضاع را بپذیرید و با آرامش و آسودگی فقط پیش بروید.

زندگی بر اساس شرایط پیش آمده، خواه در گذشته و خواه در زمان حال، فقط سبب استرس و ناراحتی شما می‌شود. زمانی که متوجه شدید که “قدرت درک” را دارید، حتی زمانی که در موقعیتی هستید که ممکن است احساس ناتوانی صرف بر شما مستولی شود، باز هم اعتماد به نفس بسیار بیش‌تری خواهید داشت و تبدیل به فردی مطمئن و قاطع خواهید شد.

۹. این را بپذیرید که شما بدترین منتقد خودتان هستید

هنگامی که مدت زیادی، چیزی یا کسی را تحت نظر داشته باشید در نهایت چند ایراد و اشکال را در آن پیدا خواهید کرد. این را درک کنید و بپذیرید که خودتان همیشه بدن‌تان را به دقیق‌ترین شکل ممکن می‌بینید، به این معنا که وقت کافی داشته‌اید و همه‌ی جزئیات بدن‌تان را خوب و دقیق بررسی کرده‌اید. در حالی که آدمی که لحظه‌ای شما را می‌بینید فرصتی برای ارزیابی دقیق شما ندارد و احتمالا به جزئیات مد نظر خودتان ابدا توجهی نخواهد داشت!

این‌که کمی خودتان را مورد انتقاد قرار دهید و برای بهبود اندام‌تان تلاش به خرج بدهید هیچ مشکلی ندارد. اما اجازه ندهید که در انتقاد از خودتان آن‌قدر تند و بی‌رحم شوید که انتظاراتی غیرواقعی در ذهن‌تان ایجاد شود. در این صورت قطعا عصبی خواهید شد!

۱۰. نکات مثبت‌تان را بشمارید

برای هر بخشی از بدن که می خواهید تغییر دهید، یک نکته‌ی مثبت پیدا کنید که بابت‌اش خوشحال و شکرگزار هستید. یاد بگیرید که سلامتی نعمتی است که بسیاری از آدم‌ها در این دنیا از داشتن آن محروم هستند. شما به همین شکلی که هستید، زیبایید! باید بپذیرید که زیبایی چیزی بیش از بدون نقص بودن است. نکات مثبت اندام‌تان را بشمارید و بابت آن‌ها شکر گذار باشید. به این ترتیب دیگر بابت آن‌چه ندارید خودتان را سرزنش نمی‌کنید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: هلث لاین

۱۰ گام برای اینکه بدن خود را دوست داشته باشیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه