سفارش آیت الله«سیستانی» به ملبغان و خطباء با نزدیک شدن به محرم الحرام


سفارش آیت الله«سیستانی» به ملبغان و خطباء با نزدیک شدن به محرم الحرام

آیت الله «سید علی سیستانی» در پیامی با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام توصیه ها و سفارش هایی را به مبلغان و خطبا و مداحان اهل بیت (علیهم السلام) ارایه کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رادیو الروضة، با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام، آیت الله «سید علی سیستانی» مرجعیت شیعیان عراق در پیامی خطاب به خطبا و مبلغان، گفت: ماه محرم الحرام سالروز شهادت امام حسین(علیه السلام) و اهل بیت طاهر و اصحاب کرامت ایشان است. سالروز عظیم ترین رویدادی است که بیانگر مظلومیت اهل بیت نبی اکرم(صلی الله و علیه و آله و سلم) است.

آیت الله سیستانی در پیام خود آورده است که سالروز شهادت امام حسین(علیه السلام) پیام جانفشانی اهل بیت الله (علیهم السلام) در راه خداوند متعال وبالابردن کلمه الله و تقویت اصول عقلانیت، حکمت، عدالت است که هدف فرستادن انبیاء(علیهم السلام) بوده است. همانگونه که خداوند متعال می فرماید«قَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»(حدید 24)( به یقین ما فرستادگان خود را با دلایلی روشن از منطق و معجزه فرستادیم و با آنها کتاب آسمانی و وسیله سنجش ( معانی و شناسایی حق از باطل و وزن اشیاء خارجی ) فرو فرستادیم تا مردم به قسط و عدل برخیزند.)

در این پیام آمده است که ائمه هدی(علیهم السلام) به احیای این سالروز با برپایی مجالس عزاداری و یادآوردی مصائب و دردهای روا رفته بر آنها توصیه کردند تا عبرت و درسی برای مومنان باشد. مومنان باید همه توجه خود را به برپایی این مجالس و حضور در آنها به کار گیرند.

مبلغان همچنین باید به یادآوری و ذکر این مصائب به ویژه در ماه محرم الحرام توجه کنند تا شعار این مجالس باشد. مبنای این مجالس تواضع و خشونت در قلوب مومنان است و برکات خداوند متعال بر مومنان با تقویت ایمانشان و تحکیم اعتقاد شان و تشویق آنها به کارهای نیک نازل می شود.

در این پیام خطاب به مبلغان و خطبا و شاعران و مداحان که در مقام ادای وظیفه در ایام محرم الحرام فعالیت می کنند، آمده است که در خطابه های خود به قرآن کریم توجه کنند، زیرا پیام خداوند به همه مخلوقاتش است و تقل اکبر در این امت و میزان حق و باطل است. خداوند متعال آن را به عنوان هدایت و نور و بصیرتی برای مردم نازل کرده است و آن مبارک و حکیم است. سیره اهل بیت(صلی الله علیه و آله و سلم) و جانفشانی هایشان مضامیت الهی را اجرا کرده است؛ بنابراین باید این مسئله نمای خطابه ها باشد.

در این پیام آمده است که باید در این خطبه ها، اصول آموزه های حقیقی و دلایل محکم آن با دلایل متقن و وجدانی با روش های قابل فهم ثابت شود و شک و شبهه را از قلوب مردم بزدایند و این دلایل را براساس روایت های قرآنی و حدیث نبوی تقویت کنند. زیرا حقانیت این پیام در قرآن کریم آمده است و شواهد تاریخی آن را تضمین می کند.

آیت الله سیستانی در پیام خود آورده است که خطبا و مبلغان باید به بیان آموزه ها و ارزش های والای فطری الهی و انسانی توجه کنند. پیامبر و عترتش(صلی الله علیه و آله و سلم) بالاترین الگو برای امت در متبلورکردن مضامین و آموزه های قرآن کریم و ارزش های فطری آن است.

آیت الله سیستانی در این پیام از مبلغان و خطبا خواسته است که از ایجاد تفرقه بین مومنان و اختلاف بین آنها دوری کنند و به حفظ وحدت و اتحاد و دوستی بین آنها توجه کنند. همچنین از سخنان بدون علم و دانش و بصیرت اجتناب کنند، زیرا این مسئله در دین حرام است. مبلغان نسبت به سلامت مضمون خطابه هایشان و آثار تربیتی آن بر مخاطبان و جامعه آگاه باشند.

مرجعیت شیعیان عراق همچنین مبلغان و شاعران و مداحان را نسبت به بیان غلو درباره پیامبر و عترتش برحذر داشت. مبلغان نسبت به مطابقت خصایل و سیرت خود با توصیفات و سخنانشان توجه کنند تا در عمل نسبت به مردم پیشتاز باشند. بنابراین نزدیک به درستی و دورتر از ریا باشند که در مخاطبان تاثیر می گذارد. مبلغان همچنین به نقد خود توجه کنند و از تزکیه نفس دور نباشند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!