نگاهی جدید به عصر جدید؛ تغییر آرا اجتماعی مردم در سال 98


نگاهی جدید به عصر جدید؛ تغییر آرا اجتماعی مردم در سال 98

منطبق با چارچوب های نظری و همچنین نظرسنجی های انجام شده، در اتفاقی نادر اکثریت بینندگان یک برنامه تلویزیونی به یکی از شرکت کنندگان از یک خانواده متوسط و شهری کم تر توسعه یافته و نمادی از یک فرد مطالبه گر اجتماعی که با رد ضمنی فردگرایی و بی دولتی، بر عدالت توزیعی و تعادل میان درآمدها و ثروت ها با احترام به اخلاق و حفظ کیان خانواده رای داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما، حسن بیارجمندی، کارشناس اجتماعی در یادداشتی با تاکید بر تغییر آرا اجتماعی مردم در سال ۹۸ آورده است: نتایج نهایی عصر جدید با نظرسنجی های اخیر تطبیق دارد .

در یادداشت این کارشناس اجتماعی و فرهنگی آمده است: برخی از جامعه شناسان از تغییرات ذائقه اجتماعی مردم ایران نسبت به سال ۹۲ و جابجایی اولویت های آنان خبر می دهند.

نظر سنجی های علمی در یک سال اخیر هم خبر از این تغییرات می دهند که چطور مطالبات سیاسی جریانی سال ۹۲ جای خود را به مطالبات اجتماعی مردم (عدالت، مبارزه با فساد و تبعیض و فقر) داده است و این می تواند در فضای سیاسی و انتخاباتی اثر مستقیم بگذارد.

البته این تغییرات متاثر از ناکارآمدی و در نتیجه شکست جریان لیبرال مختص کشور ما نیست و بطور کلی اردوگاه جریان لیبرال در مهد خود اروپا و آمریکا نیز با این تغییرات دست و پنجه نرم می کند و حتی فرانسیس فوکویاما که در زمان جنگ سرد مدعی پایان تاریخ و جهانی شدن لیبرال دموکراسی بود؛ اخیرا از عقب نشینی لیبرال دموکراسی و بایستگی بازگشت برنامه باز توزیع ثروت در جامعه،خبر داده است.

فوکویاما ⁣در گفتگو با مجله نیواستیت‌من در لندن در پاسخ به خبرنگار آن تاکید می کند که : اگر منظور [اجتماعی‌شدن] برنامه‌های بازتوزیعی است که تلاش می‌کنند عدم تعادل وسیع میان درآمدها و ثروت‌ها را جبران کنند، بله! فکر می‌کنم نه تنها می‌توانند [به سیاست] برگردند بلکه باید هم برگردند.

فوکویاما اعتراف کرده «این دوره طولانی که با ریگان و تاچر شروع شد و طی آن مجموعه‌ای از ایده‌ها درباره مزایای بازار بدون قاعده‌مندی [بدون دولت] اجرا شد، از جهات گوناگون اثرات مخربی داشته است.

و اکنون در پایان پر مخاطب ترین برنامه تلویزیونی ایران در حدود ۶ماه اخیر یعنی عصر جدید، اکثریت بطور غیر مستقیم از میان پنج گزینه فینال بطور معنا داری این موضوع را تایید نموده اند.

پنج گزینه نهایی یاد شده که براساس و مبنا کارشناسی و رای مردم به مرحله فینال رسیدند، در یک سبد رای متنوع و متناسب با سلایق موجود بالاخص در سالهای اخیر حامل گزینه هایی چون رزم جمعی احساسی، سرگرمی و شعبده بازی سیاست ورزانه، کنسرت و خوانندگی توام با مایه های ملی گرایانه، نمایش هیجانی با جانمایه های آنارشیستی مدرن و نهایتا عدالت خواهی اجتماعی براساس واقعیت های موجود جامعه بودند که نهایتا گزینه آخر حائز اکثریت آرا گردید

در واقع منطبق با چارچوب های نظری و همچنین نظرسنجی های انجام شده، در اتفاقی نادر اکثریت بینندگان یک برنامه تلویزیونی به یکی از شرکت کنندگان از یک خانواده متوسط و شهری کم تر توسعه یافته و نمادی از یک فرد مطالبه گر اجتماعی که با رد ضمنی فردگرایی و بی دولتی، بر عدالت توزیعی و تعادل میان درآمدها و ثروت ها با احترام به اخلاق و حفظ کیان خانواده رای داده اند.

بنابراین برخلاف تحلیل های سطحی نگرانه و یا انحرافی برای پوشاندن حقایق یاد شده که چنین رایی را احساسی و متاثر از فضای عاطفی تصویرگری های شنی می دانند ؛این اکثریت از یک عمق اجتماعی برخوردار است و بطور معناداری خبر از تغییر و تحول آرای مردم در سال کنونی نسبت به سالهای ۹۲و ۹۶ می دهد و کسانی که به نتایج نظرسنجی های چند ماه اخیر دسترسی دارند نیز می توانند بر درستی و مطابقت آن صحه بگذارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس