مهم‌ترین دلیل کاهش شتاب نرخ تورم


*بهمن آرمان/اقتصاددان

پس‌از آنکه در سال گذشته افزایش نرخ ارز باعث کاهش ارزش ریال شده بود، ثبات نسبی نرخ ارز در ماه‌های اخیر باعث شده است تا از تضعیف پول ملی جلوگیری شود، موضوعی که مهم‌ترین دلیل کاهش شتاب نرخ تورم در ماه‌های اخیر است. البته اینکه کاهش نرخ تورم را روندی پایدار فرض کنیم به شرایط بستگی دارد. هم‌اکنون به‌دلیل محدودیت‌های تحریم درآمدهای ارزی کشور بشدت محدود شده است و از سوی دیگر نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی در منطقه منا افت زیادی دارد که این روند در 10 سال اخیرآغاز شده است.
با این حال در این شرایط دولت توانسته است سرعت گردش پول را کاهش دهد. درحالی که در گذشته ضریب تکثیری پایه پولی 4 بوده، این عدد هم‌اکنون به یک کاهش یافته است. با این اتفاق میزان خرید و فروش و گردش پول کاهش یافته و روی شاخص تورم تأثیرگذاسته است. به معنای دیگر دولت قدرت خرید پول ملی را در حدی نگه داشته است تا باعث افزایش نرخ تورم نشود، اما تداوم طولانی مدت این سیاست باعث تعمیق رکود می‌شود و برهمین اساس دولت باید همزمان سیاست‌هایی برای مقابله با رکود اجرا کند. یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با رکود در شرایط تحریم تقویت بخش ریالی اقتصاد است.
زمانی که بخش ارزی کشور به‌دلیل تحریم با محدودیت مواجه شده است، دولت می‌تواند با فعال کردن بخش‌هایی مانند مسکن که سالانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و همچنین زیرساخت‌ها مانند حمل و نقل و انرژی زمینه خروج از رکود را فراهم کند. علاوه براین به کارگیری سیاست‌های «کینزی»، از طریق فروش اوراق مشارکت برای فعال کردن پروژه‌های مهم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان