روایت کودکانه امید و دادخواهی در انیمیشن «بنیامین»


روایت کودکانه امید و دادخواهی در انیمیشن «بنیامین»

گروه فرهنگی ــ انیمیشن «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی، یکی از آثاری بود که در سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اکران شد و توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این اثر داستان پسر بچه‌ای به نام بنیامین را در عهد فراعنه مصر روایت می‌کند.

روایت کودکانه امید و دادخواهی در انیمیشن «بنیامین»

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان خوزستان که از پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد در سینما هلال اهواز آغاز شد، امروز، 4 شهریور به کار خود پایان می‌دهد.

داستان‌های باغ جادویی، بنیامین(پویا نمایی)، جزیره گنج، قطار آن شب، جوانمردان(پویانمایی)، بیست و سه نفر، اینجا خانه من است، منطقه پرواز ممنوع، غرغرو وارد می‌شود، تورنا 2، ده فیلم و انیمیشنی هستند که در این مدت برای کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد.

انیمیشن «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی، یکی از آثاری بود که در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اکران شد و توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این اثر کاری از گروه پویانمایی ندای موعود است که داستان پسر بچه‌ای به نام بنیامین را در عهد فراعنه مصر روایت می‌کند.

هنر سینما با ابزارهای جذاب و دیدنی همچون تصویر‏، نور و رنگ، موسیقی و صدا با فیلمنامه‌هایی برگرفته از قصه‌های قرآنی می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب داشته باشد.

سیدامین سپهریان، فیلم‌ساز خوزستانی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره این انیمیشن، گفت: گرچه داستانی از بنیامین در قرآن کریم وجود ندارد؛ اما مضمون آن قرآنی است و از آثاری بود که مورد پسند مخاطبان و داوران ما قرار گرفت. این انیمیشن درباره پسر بچه‌ای به نام بنیامین است که در زمان فراعنه مصر، مادرش را به عنوان برده اسیر می‌کنند. بنیامین تلاش می‌کند مادرش را آزاد کند. سربازان فرعون از او می‌خواهند در قبال آزادی مادر، باید یک شیء گران‌قیمت بیاورد. او هم تلاش می‌کند و در پایان موفق می‌شود. پایان انیمیشن، این وعده داده می‌شود که کسی به عنوان پیامبر می‌آید و فرعونیان را از بین می‌برد و عدل و داد را گسترش می‌دهد.

وی اظهار کرد: آقای عنایتی در این انیمیشن کار موفقی انجام داده است. این اثر نشان می‌دهد که می‌توان آثار موفقی برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی ساخت و با توجه به اینکه بچه‌ها نسبت به داستان‌های ملی و مذهبی پیش زمینه دارند، از آن استقبال می‌کنند. یک موقع، فیلم‌ها و انیمیشن‌های قوی که محصول کشورهای خارجی هستند در ویدئوکلوپ‌ها، فضای مجازی و ... به نمایش در می‌آید؛ اما مورد استقبال بچه‌های ما قرار نمی‌گیرند چون این آثار از جنس ما نیست و کودک با آنها ارتباط برقرار نمی‌کند. در انیمیشن «بنیامین» از داستان‌هایی که بچه‌ها ما با آن آشنایی دارند، استفاده شد.

رئیس اداره سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: این آگاهی به داستان‌های ملی و مذهبی حلقه وصلی بین مخاطب کودک و نوجوان با فیلم‌ها ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهیم پیشینه ملی و مذهبی و تاریخی خود را حفظ کنیم باید کار کنیم و این حلقه وصل را ایجاد کنیم و به زبان تصویر و هنر این باورهای اعتقادی و بومی را انتقال دهیم.

سپهریان با بیان اینکه یک نکته مهم در ارتباط به جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان این است که سینمای کودک، سینمای خانواده است، تصریح کرد: خیلی از بچه‌هایی که در جشنواره انیمیشن «بنیامین» را می‌دیدند، در حین فیلم با خانواده‌های خود سؤال و جواب می‌کردند. چون کار کودک جدای از جنبه سرگرمی و نشاط و شادی، نکات آموزشی هم دارد.

وی گفت: در این اثر روحیه امید و دادخواهی و دفاع از ارزش‌ها وجود دارد و نیاز است خانواده‌ها در نمایش کار کودک، کنار او باشند و جنبه‌های آموزشی را برای کودک روشن کنند.

این فیلم‌ساز در پایان اظهار کرد: یکی دیگر از آثار موفق این جشنواره، فیلم «بیست و سه نفر» است؛ این اثر، یک فیلم دفاع مقدسی درباره 23 نوجوان است که در دفاع از میهن اسلامی رشادت‌هایی از خود نشان دادند و آگاهانه حتی در زمان اسارت، جلوی بعثی‌ها که به هر طریقی به دنبال تفرقه‌اکنی بین آنها بودند، ایستادند. این نوجوانان آگاهانه پای آرمان‌های دفاع مقدس و نظام ایستادند و خوش درخشیدند. شخصیت اصلی این فیلم، سعید آلبوعبادی از بچه‌های خوزستان است و دو سه نفر دیگر از هنرمندان فیلم هم خوزستانی هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس