جزئیات حکومت موقت، مبارک یا تسلیت؟


خبرها حاکی از آن است که جناب رییس جمهور راهی عربستان سعودی گردیده و شاید هم احضار شده باشد تا مسایل مورد توافق میان امریکا و طالبان به سمع شان رسانیده شود. عربستان سعودی که از بازیگران کلیدی و تمویل کننده طالبان است با اعتبار و...

خبرها حاکی از آن است که جناب رییس جمهور راهی عربستان سعودی گردیده و شاید هم احضار شده باشد تا مسایل مورد توافق میان امریکا و طالبان به سمع شان رسانیده شود.

عربستان سعودی که از بازیگران کلیدی و تمویل کننده طالبان است با اعتبار و نامی که در ذهنیت مسلمانها دارد گپ اخر که بگمان اغلب تشکیل اداره موقت و ترکیب شورای رهبری و انتقال قدرت است خواهد گفت. با توافق امریکا و طالبان و تایید سازمان ملل اداره موقت برای چهارده ماه و به این ترکیب *تحریک طالبان شش نفر، جمعیت چهار نفر، حزب اسلامی سه نفر، حزب وحدت سه نفر، جنبش ملی دو نفر، حزب دعوت دونفر، تکنوکراتها سه نفر و خانمها چهار نفر به ریاست استاد سیاف و معاونیت ملا برادر، استاد عطا و استاد خلیلی تشکیل میگردد. این شورا در این مدت کشور را اداره، شکل نظام را تعیین و کارهای لازم دیگر را برای حکومت دایمی انجام خواهد داد.

صلح امر پسندیده و خوبی است اما صلحی که عوامل اصلی را نادیده، ریشه های نزاع را نخشکانده و با خوشباوری بخواهد که میش و گرگ از یک گودر اب بخورد مطمن بنظر نمیرسد.
اندکی دقت کنید زمانیکه نیروهای خارجی بیرون و نیروهای طالبان داخل گردند در کجا جابجا میگردند، ایا این نیروها حاضرند با نیروهایی که دیروز میجنگیدند در یک کاغوش بخوابند، حالا که طالب در بیرون است و حکومت با این همه امکانات به دستبوسی ان میرود فردا که طالب باشکست امریکا و فاتح میدان وارد میگردد کدام نیرو جلوگیر ان خواهد بود.

ترسم که این شورا یک ترفند و یا تجاهل العارف نباشد احتمال اینکه طالبان در این دوره تمامی اموررا در دست بگیرند و اگر عضوی هم مخالفت بکند به سرنوشتی مانند دوستم در حکومت انتخابی دچار شود و یا... نکته دیگر در ترکیب این شورا این است که از هرطرف حساب کنیم طالب دست بالا را دارد وگرنه همه یکی اند و اما در کشوری که متولیان حکومت که خود را منتخب و خدمتگار مردم میدانند در حالیکه به سرنوشت مردم و کشور در جاهای دیگر بازی و معامله صورت میگیرد انها بی خیال جشن استقلال تجلیل و کمباین انتخاباتی میکنند. کسی نیست که بپرسد دفاع از مردم استقلال و ازاد وظیفه کیست؟ به چشم مردم خاک میپاشید و غیرت افغانی را به رخ میکشید اما...

ای انانیکه حضور امریکا را حلال تمام مشکلات و انرا الکو و حامی دموکراسی و مردم سالاری میدانستید حال بنگرید چی ارزان بفروش رفتید.
ای انانیکه ادعای رهبر داشته و القاب شما در یک صفح نمیگنجید جواب این همه خون انسانیکه به بیان شما علیه نوکران بیگانه، دشمنان دین و وطن، جاهلان و... ریخته شده چی خواهد بود؟

واما ای مردم بخوابید که وقت خواب است، چشم ها را باز نکنید که مبادا حقیقت را ببینید. انزمان که گفتیم هرانکه منافع امریکا را تضمین کند دوست ان است، اگر گفتیم که هیچکدام اینها برای خدا، وطن و مردم جنگ نمیکنند، اگر گفتیم ابشخور همه یکی است و بادار همه یکی است خندیدید و ما را به تمسخر گرفتید. حالا بنشینید و تماشا کنید تادیده شود که چی میشود.
منحیث کسیکه در این چهل سال بیشترین تلفات و سختترین مصایب را متحمل شدم امیدوارم که تمام برداشت هایم غلط ثابت گردد اما مردم و میهنم به ارامش و رفاه برسند و اگر خدای ناخواسته چنین نشد.
ما هستیم به همان عهدی که بستیم.

نور احمد برزین خطیبی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی