روایت قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده برای کودکان


روایت قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده برای کودکان

قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده، حاوی نکات آموزنده و ظریفی زیادی است؛ از این رو در این مطلب به بررسی این شعر زیبا و پیام‌های آموزنده آن پرداخته‌ایم.

روایت قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده برای کودکان
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر - انوری، استاد قصیده‌سرایی شعر پارسی و آراسته به هنر‌های خوش‌نویسی و موسیقی بوده‌است. او از شاعران نامی قرن ششم هجری است که از علم حکمت، ریاضی و نجوم نیز بهره داشت. توان بالای انوری در بکارگیری اصطلاحات ادبی و عبارات لطیف و معانی زیبا موجب شده تا بزرگان ادب ایران به او به دیده احترام نگاه کنند. در شعر چنار و کدوبن هم انوری با ترتیب دادن مناظره‌ای هنرمندانه میان چنار و کدو، به زیبایی موضوع ظرفیت باطنی افراد را نشان می‌دهد. طرح چنین قصه‌ای در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی می‌تواند با زبانی ساده و بی آلایش یک درس اخلاقی بسیار تأثیرگذار باشد. در این مطلب قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده و پیام‌های آموزنده آن آورده شده‌است؛ با ما همراه باشید.

قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده

متن شعر

نشنیده‌ای که زیر چناری کدو بنی
برجست و بر دوید برو بر به روز بیست؟

پرسید از چنار که: «تو چند روزه‌ای؟»
گفتا چنار: «عمر من افزون‌تر از دویست»

گفتا: «به بیست روز من از تو فزون شدم
این کاهلی بگوی که آخر ز بهر چیست؟»

گفتا چنار: «نیست مرا با تو هیچ جنگ
کاکنون نه روز جنگ و نه هنگام داوری‌ست

فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان
آنگه شود پدید که نامرد و مرد کیست؟»


معنی شعر

در زیر پای درخت چناری بوته‌ کدویی ریشه دواند و آنقدر رشد کرد که در مدت بیست روز از درخت چنار بزرگ‌تر شد. بوته کدو از چنار پرسید چند سال داری؟ چنار پاسخ داد: بیش‌تر از سی سال. کدو خنده‌ای کرد و گفت: من بعد از بیست روز از تو بزرگ‌تر شده و بالاتر از تو قرار گرفته‌ام، با من علت این سستی و تنبلی را بگو؟ چنار پاسخ داد که امروز روز قضاوت و داوری نیست، روزی که باد پاییز بر من و تو بوزد آن وقت مشخص خواهد شد که چه کسی مرد است و چه کسی نامرد.

همچنین بخوانید: ۷ داستان کوتاه آموزنده و زیبا

نقش شخصیت‌ ها در مناظره چنار و کدو

چنار در این داستان کوتاه و زیبا، نماینده‌ آدم‌های با تجربه و دنیادیده است، آدم‌هایی که فقط ظاهر امور را نمی‌بینند و دید عمیق‌تری دارند؛ اما کدو نماینده‌ آدم‌هایی است که به خاطر خامی و بی تجربگی، بی جهت به خود مغرور شده و گول ظاهر را می‌خورند.
روایت قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده برای کودکان


پیام قصه شعر چنار و کدوبن

این داستان به ما نشان می‌دهد که نباید به سادگی و با دیدن ظواهر، در مورد چیزی قضاوت کرد، بلکه در سختی‌هاست که واقعیت خیلی چیز‌ها مشخص می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که معمولا آدم‌های باتجربه، آرامش و وقار بیشتری دارند؛ چراکه هیچوقت گول ظاهر اتفاقات را نمی‌خورند. اما آدم‌های خام و بی تجربه، معمولا خیلی زود و غیرمنصفانه قضاوت می‌کنند که اکثر این قضاوت‌ها هم غلط است و نتیجه‌ ظاهربینی و غرور کاذب است. این‌ها نشان می‌دهد که در زندگی باید صبور بود و هیچوقت از روی ظاهر قضاوت نکرد.

سخن آخر

در این مطلب سعی شد تا قصه شعر چنار و کدوبن به نثر ساده‌ای بیان شود که امیدواریم خواندن آن برای شما مفید بوده باشد. شما همچنین می‌توانید شعر روباه و زاغ معروف و بهترین شعرهای کودکانه در مورد صداقت را نیز در ستاره مطالعه کنید.
لطفا نظرات و پرسش‌های خود را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر