تربیت پزشک متخصص مانند کاشتن درخت گردو است نه گندم!


تربیت پزشک متخصص مانند کاشتن درخت گردو است نه گندم!

یک پزشک در کردستان معتقد است: در پی توزیع نشدن مناسب و درست امکانات، پزشکان نیز درست توزیع نخواهند شد و آنها بعد از اتمام طرح خود، محل خدمت را ترک خواهند کرد و مطمئنا برای پیشرفت خانواده خود به پایتخت و یا خارج از کشور نقل مکان می‌کنند.

علیرضا قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به توزیع ناعادلانه پزشکان، اظهار کرد: ما انتظار داریم که یک توزیع متقارن و متواضعی برای خدمات دهی پزشکان صورت گیرد تا آن ها بتوانند برای ارائه خدمات خود از حداقل امکانات برخوردار باشند.

وی، نبود امکانات مناسب را یکی از دلایل اصلی رغبت نداشتن برای فعالیت در استان‌های همچون کردستان، بوشهر و ببرجند دانست و افزود: در این راستا بیشتر پزشکان بعد از اتمام طرح در این استان ها باقی نمی مانند و شهرهای بزرگ را به دلیل داشتن امکانات لازم برای ارائه خدمات خود انتخاب می کنند.

این متخصص داخلی در کردستان افزود: معتقدم سیاست‌های کلی وزارت بهداشت، بخشی از سیاست کلی مملکت است و ما نمی‌توانیم بگوییم که فقط باید وزارت بهداشت کارش را درست انجام دهد و بقیه اینگونه عمل نکنند، چرا که این قوانین بهم پیوسته است.

قبادی بیان کرد: پزشکی که در سن 40 سالگی مدرک فوق تخصصش را کسب کرده انتظار دارد که فرزندش در بهترین مدرسه کشور ادامه تحصیل بدهد، بر همین اساس نبود کتابخانه، اینترنت و امکانات رفاهی از جمله عواملی است که موجب می شود پزشکان شهرستان‌های کوچک را رها کنند.

وی افزود: برخی پزشکان با وجود کمبود امکانات، به دلیل بومی بودن و حضور در کنار خانواده در شهرهای کوچک خود مانده و به مردم خدمت می کنند.

این متخصص داخلی در کردستان، عنوان کرد: بدون تردید کمبود امکانات در استان هایی همچون کردستان، خواه یا ناخواه موجب می شود که پزشکان متخصص، بعد از اتمام طرح خود این استان را ترک کنند، لذا دانشگاه علوم پزشکی استان باید شرایط مناسب را برای حفظ این پزشکان فراهم کند.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان فوق تخصص کم است، اما همین تعداد بهتر از داشتن پزشکان بی‌سواد است ادامه داد: این عوامل نباید موجب شود که دانشگاه‌های علوم پزشکی هر داوطلبی را برای دانشجوی پزشکی پذیرش کند چرا که هدف ما این است که مشکلی حل شود نه اینکه دو برابر شود.

قبادی گفت: برخی از دانشجویان که با شهریه‌های هنگفت در دانشگاه علوم پزشکی پذیرش می‌شوند و دانشگاه نیز برای کسب درآمد، آنها را قبول می کند در آینده آقای و خانم دکترهایی هستند که به درستی بیمار را درمان نمی‌کنند و با نسخه‌های اشتباه، عوارضی را برای بیمار ایجاد می کنند که چندین برابر شهریه خود، به دولت ضرر می‌رسانند.

وی افزود: در این راستا به دلیل کیفیت نداشتن کار برخی از پزشکان، مریض با مراجعه کردن به چندین پزشک متاسفانه درمان نمی شود و این جاست که دولت به جای حق بیمه به یک پزشک، باید به چندین پزشک بیمه پرداخت ‌کند و این‌ حاصل دانشگاهی است که به راحتی این دانشجویان را پذیرش کرده است.

این متخصص داخلی در کردستان، تاکید کرد: نباید کیفیت، فدای کمیت شود و به دلیل تعداد کم پزشکان فوق تخصص، دانشجوی اضافی را پذیرش کرد چرا که پزشک اضافی، مشکل را حل نخواهد کرد، اگر همین پزشکان هم بتوانند با معالجه درست و کمترین تداخل دارویی خدمت کنند، کفایت می‌کند.

قبادی در ادامه تصریح کرد: وقتی تظاهر داریم که پزشک فوق تخصص در استان کم است نباید این موضوع را ساده گرفت چرا که تربیت دانشجوی فوق تخصص، سالها زمان می‌برد و مانند کاشتن درخت گردو است نه گندم.

وی خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت که از کشورهای توسعه یافته گرفته شده بود در ایران با شکست مواجه شد، چرا که پزشکان و مردم آمادگی چنین طرحی را نداشتند.

وی ادامه داد: در این طرح برخی از بیماران به دلیل کم بودن هزینه ویزیت در هفته چندین بار به مراکز خدمات دولتی مراجعه می‌کردند و با نسخه‌های متفاوت تداخل دارویی به وجود می‌آمد و همچنین برخی از پزشکان نیز به خاطر منافع خود بیمارانی را در بیمارستان بستری می‌کردند که اصلا نیازی به ماندن در بیمارستان نداشتند.

این متخصص داخلی در کردستان، پزشکان را مظلوم‌ترین قشر جامعه دانست و گفت: پزشکان برای ادامه تحصیل و طرح در بیمارستان‌ها از اوقات فراغات، مهمانی، مسافرت و حضور در کنار خانواده خود گذشت کرده و همیشه در بیمارستان ها و خدمات درمانی‌ها در حال ویزیت و معالجه بیماران هستند و متاسفانه مطالبات و حق آنها را خیلی دیر پرداخت می‌کنند و با این شرایط فعلی اقتصادی کشور، حق پرداختی سال گذشته آنها امسال نصف شده، آیا نباید این قشر را محترم شمرد و گرامی دانست.

هومن قصری، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خبرنگار ایسنا گفته، توزیع متخصص در بیمارستان‌ها بر اساس شاخص‌هایی نظیر تعداد تخت بیمارستان، جمعیت شهرستان، دسترسی به شهرستان‌های همجوار و مرکز استان و سایر مراکز استانها، سطح بندی خدمات بیمارستانی و تجهیزات موجود در آن بیمارستان است.

وی افزود: به عنوان مثال شهرستانی همچون مریوان به دلیل دوری از مرکز و عدم همجواری با شهرستانهای بزرگ دیگر، تمام پزشکان متخصص‌ لازم را دارا بوده و خود، معین شهرستان سروآباد نیز است به علاوه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در جذب و ماندگاری متخصصین در شهرستان های استان نیز دخیل است.

وی بیان کرد: متخصصین توسط مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت صرفا برای آموزش دستیاران تخصصی و کار درمانی در مراکز آموزشی و درمانی معرفی می‌شوند و تا تامین نیازهای آموزشی در مراکز فوق تخصصی مرکز استان به کار مشغول هستند.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، خاطرنشان کرد: خروجی فارغ التحصیلی افراد فوق تخصص و متخصص در کشور محدود است؛ در حال حاضر بیش از هزار بیمارستان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در کشور در حال فعالیت است و در سنندج نیز در برخی از رشته‌های فوق تخصصی فقط یک نفر حضور دارد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت