دستیابی به ماده استراتژیک و پایه تولید 52 نوع آنتی‌بیوتیک با کمک سلول زنده


دستیابی به ماده استراتژیک و پایه تولید 52 نوع آنتی‌بیوتیک با کمک سلول زنده

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی تولید ماده استراتژیک تولید داروهای آنتی‌بیوتیک دست یافتند که به گفته آنها این ماده پایه تولید 52 نوع آنتی‌بیوتیک است.

علی شریف اعلم، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، از دستیابی این شرکت به دانش فنی تولید ماده اولیه پنی‌سیلین G خبر داد و گفت: پنی‌سیلین G به عنوان محصول استراتژیک در کشور است که برای اولین بار موفق به تولید آن شدیم.

وی ادامه داد: آنتــی‌بیوتیـک‌هـای "بتـالاکتـام" شامـل پنـی‌سیلیـن‌هایی چون "آموکسـی‌سیلین" و "آمپی‌سیلین" و سفـالوسپـورین‌ها (سفالکسین و سفیکسیم) از مهمترین و پر مصرف‌ترین انواع آنتـی‌بیوتیک‌ها در جهـان هستند که جهت درمان انواع گوناگونی از بیماری‌های عفونی تجویز می‌شوند.

شریف اعلم، هسته اصلی همه این آنتی‌بیوتیک‌ها را ماده اولیه پنی‌سیلین جی (Pen.G) دانست و ادامه داد: تولید انبوه این داروها تنهــا از طریق دانش بیوتکنـولوژی امکان‌پذیر است. علی‌رغم آنکه سال‌ها از کشف پنـی‌سیلین G می‌گذرد، دانش فنـی تولید این ماده همچنان در انحصـار تعداد معدودی از کشورهای جهــان است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه پنی‌سیلین G‌ پایه تولید ۵۲ نوع آنتی‌بیوتیک است، ادامه داد: از این رو این ماده بسیار استراتژیک است و در صورتی که کشوری به دانش فنی این ماده دست یابد و امکان تولید آن را داشته باشد، از نظر واردات محصولات آنتی‌بیوتیک به‌ویژه در زمان‌های بحرانی و یا جنگ بی‌نیاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه پنی سیلین G تبدیل به مواد واسط مانند ۶APA می‌شود، اظهار کرد: از این ماده واسط برای تولید آمپی‌سیلین و آموکسی‌سیلین و یا بتالاکتام‌ها استفاده و یا تبدیل به ۷ADCA و یا ۷AVCA و ۱۲ نوع ماده واسط دیگر می‌شود که این مواد در نهایت تبدیل به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند.

به گفته این محقق، پنی‌سیلین G به تنهایی برای درمان بیماری‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه از آن برای تولید داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده خواهد ‌شد.

شریف اعلم تولید پنی‌سیلین G را از طریق رشد انبوه گونه‌های بهبود یافته و مهندسی شده قارچ پنـی‌سیلیوم کریزوژنـوم (Penicillium Chrysogenum) و طـی عملیات طولانـی و پیچیـده فرمانتاسیــون و پس از آن جداســازی مولکــول پنی‌سیلین G از محیط کشت قارچ دانست.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی‌ مهم پنی‌سیلین G، تولید آن از سلول زنده است، در نهایت در فرآیندهای مختلف در فرمانتورهای بسیار بزرگ پودر پنی سیلین G استخراج می‌شود. به خاطر همین ویژگی است که این ماده را استراتژیک کرده است.

وی با بیان اینکه این ماده تاکنون به کشور وارد می‌شد، اضافه کرد: ما در این شرکت توانایی کامل تولید این ماده را به اندازه نیاز کشور داریم.

شریف اعلم با اشاره به اقدامات این شرکت برای تجاری‌سازی این ماده استراتژیک، اظهار کرد: با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت در مرحله تجاری‌سازی این ماده هستیم.

این محقق در عین حال بزرگترین رقیب این شرکت برای صادرات این محصول را کشور چین ذکر کرد و یادآور شد: فعالیت‌هایی برای صادرات این محصول در دستور کار داریم و امیدواریم با حمایت وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت، معدن و تجارت بتوانیم در این مسیر با موفقیت گام برداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403