طبع هندوانه چیست و مصلح‌های آن کدام است؟


طبع هندوانه چیست و مصلح‌های آن کدام است؟

طبع هندوانه سرد و تر است، بنابراین افرادی که مزاج سردی دارند باید آن را همراه با مصلح میل کنند. از مهم ترین مصلح‌های هندوانه می‌توان به عسل و گلنگبین اشاره کرد.

طبع هندوانه چیست و مصلح‌های آن کدام است؟

ستاره | سرویس سلامت - هندوانه یک میوه‌ تابستانی است که ۹۲ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. این میوه به صورت بته رشد ‌می‌کند و در دسته صیفی‌جات قرار دارد. هندوانه میوه‌ای همه‌پسند است و در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری‌که نماد شب یلدا شناخته می‌شود. از دیرباز در طب سنتی خواص زیادی را برای هندوانه برشمرده‌اند که نشان می‌دهد چرا مصرف این میوه توصیه می‌شود. هندوانه میوه بسیار مناسب برای افرادی با مزاج گرم و خشک یا صفراوی است، بنابراین افرادی با مزاج سرد باید از مصلح هندوانه همراه با آن استفاده کنند. اگر تمایل دارید با طبع هندوانه، مصلح‌ها و خواص آن بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

طبع هندوانه چگونه است؟ مصلح های هندوانه کدامند؟ هندوانه چه خواصی دارد؟ هندوانه چه مضراتی دارد؟

طبع هندوانه چگونه است؟

طبع هندوانه سرد و تر است. به همین دلیل افرادی که مزاج بلغمی یا سوداوی دارند، باید در خوردن هندوانه احتیاط کنند، زیرا هندوانه باعث سردی بیشتر در بدن و معده این افراد می‌شود و به ضعف نیروی جنسی و درد مفاصل می‌انجامد. راه حل این مشکل مصرف هندوانه به همراه مصلح خاص خود است.

طبع هندوانه چیست و مصلح‌های آن کدام است؟

مصلح های هندوانه کدامند؟

مصلح نوعی ماده غذایی خاص است که بعد یا به همراه خوراکی اصلی استفاده می‌شود و به دلیل طبع مخالفی که با غذای اصلی داردریال مزاج فرد را متعادل می‌کند. افرادی که طبع سردی دارند یا با مصرف هندوانه احساس ضعف و سرما می‌کنند بهتر است که بعد از خوردن آن از مصلح‌های هندوانه یعنی عسل، گلنگبین یا گلقند استفاده کنند. این مصلح‌ها را به ویژه افراد سرد مزاج باید استفاده کنند تا تعادل مزاجی‌شان حفظ شود.

طرز تهیه گلنگبین و گلقند

گلنگبین یک فرآورده در طب سنتی ایرانی است که دارای خواص بسیاری است و مصلح خوبی برای هندوانه نیز به شما می‌رود. مواد لازم برای تهیه گلنگبین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مواد لازم
گلبرگ تازه گل سرخ نیم کیلوگرم
عسل طبیعی نیم کیلوگرم
طرز تهیه:
۱. گلبرگ‌های گل محمدی را با عسل، در ظرفی شیشه‌ای مخلوط می‌کنیم.
۲. برای مدت ۴۰ روز ظرف مخلوط گلبرگ و عسل را در معرض آفتاب قرار می‌دهیم.
۳. در صورت لزوم می‌توانید گاهی مقداری عسل به مخلوط خود اضافه کنید.
۴. گلنگبین شما حاضر است و می‌توانید از آن به مقدار نیاز استفاده کنید.
نکته: شما می‌توانید به جای استفاده از گلبرگ تازه گل سرخ از گلبرگ‌های خشک شده نیز استفاده کنید. در این صورت برای بهتر مخلوط شدن گلبرگ‌ها آنها را در مقداری گلاب خیس کرده و مقداری گلاب نیز به ترکیب نهایی اضافه کنید.

برای تهیه گلقند تنها کافی است به جای عسل از شکر قهوه‌ای یا نیشکر استفاده کنید.

طبع هندوانه چیست و مصلح‌های آن کدام است؟

هندوانه چه خواصی دارد؟

هندوانه دارای ویتامین‌های B6 ،B1 ،B5 ،C و A، منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. کالری هندوانه بسیار ناچیز است. لذا میان وعده‌ای مناسب برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. از دیگر خواص بی‌نظیر هندوانه برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تامین آب مورد نیاز بدن جلوگیری از سرطان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و لیکوپن بهبود عملکرد دستگاه گوارش به دلیل داشتن فیبر و رطوبت پاکسازی کبد و کلیه تقویت مو و افزایش رشد آن آبرسان پوست و از بین برنده جوش و آکنه

بیشتر بخوانید: خواص پوست هندوانه در طب سنتی

طبع هندوانه چیست و مصلح‌های آن کدام است؟

هندوانه چه مضراتی دارد؟

باوجود اینکه هندوانه خواص فراوانی دارد، اما مصرف آن، برخی از افراد را دچار مشکل می‌کند. کسانی که دچار مشکلات طحال هستند و بعد از مصرف هندوانه در سمت چپ شکم خوداحساس درد دارند و دچار نفخ می‌شوند باید از خوردن هندوانه پرهیز کنند حتی اگر با مصلح آن را استفاده کنند. مصرف بیش از حد هندوانه می‌تواند منجر به اسهال، حالت تهوع و استفراغ شود. در صورتی که بدنتان به هندوانه حساسیت نشان دهد، احتمال بروز کهیر نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که در صورتی که خوردن هندوانه برای شما همراه با عوارض بود، حتما از خوردن آن خودداری کنید و به درمان ضررهای وارد شده به بدنتان بپردازید. برای این کار توصیه می‌کنیم که به متخصصین طب سنتی مراجعه شود.

سخن آخر

اکنون که با طبع هندوانه و مصلح آن آشنا شدید می‌توانید با هر مزاجی از خوردن هندوانه به مقدار متعادل لذت ببرید. خواص هندوانه به موارد ذکر شده در این مقاله ختم نمی‌شود و پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله خواص هندوانه و فواید آن برای تندرستی را نیز مطالعه کنید. به علاوه شاید اطلاع نداشته باشید که تخم هندوانه نیز خواص بسیاری دارد، لذا مطالعه مقاله خواص تخم هندوانه برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها نیز خالی از لطف نیست. آیا شما مصلح‌های دیگری برای هندوانه می‌شناسید؟ آیا خواص دیگری برای هنداونه می‌شناسید؟ فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟