فرانسه باید آمریکا را به توقف سیاست فشار حداکثری متقاعد کند


فرانسه باید آمریکا را به توقف سیاست فشار حداکثری متقاعد کند

 تهران-ایرنا- تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: فرانسه برای موفقیت در کاهش تنش بین ایران‌ وآمریکا باید واشنگتن را متقاعد کند دست از سیاست فشار حداکثری علیه ایران بردارد و شرایط را به دوران قبل از تحریم برگرداند.

«پیروز ایزدی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به سفر روز جمعه محمدجواد ظریف به پاریس و رایزنی‌های امانوئل مکرون در اجلاس گروه ۷ گفت: فرانسوی‌ها مانند اتحادیه اروپا به دنبال حفظ برجام هستند و توافق هسته‌ای را دستاورد بزرگی برای تامین صلح و امنیت جهانی به ویژه امنیت اروپا می‌دانند.

وی با بیان اینکه اروپا در مجاورت ایران و غرب آسیا قرار دارد، اظهار داشت: اروپایی‌ها تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و افزایش بحران در خاورمیانه را به نفع خود ارزیابی نمی‌کنند چراکه این موضوع می‌توانند بر امنیت کشتیرانی و عبور امن محموله‌های نفتی اثرگذار باشد. به همین خاطر، آنها به کاهش تنش‌ها تاکید دارند و همزمان با افزایش بحران در رابطه ایران با انگلیس و آمریکا در خلیج فارس به تلاش‌هایشان افزوده‌اند.

این کارشناس مسائل اروپا با یادآوری جایگاه فرانسه در عرصه جهانی تصریح کرد: فرانسه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و به نوعی به همراه آلمان رهبری اتحادیه اروپا را برعهده دارد. این مسئله جایگاه و شرایط خوبی را برای نقش‌ آفرینی آنها فراهم کرده و تلاش‌های آنها هم معطوف به همین جایگاه و شرایط است.

وی ادامه داد: فرانسوی‌ها روابط خوبی با آمریکا دارند و در رابطه با ایران نیز همواره تلاش کرده‌اند کانال‌های خود را حفظ کنند. در شرایط کنونی نیز آنها با توجه به این مناسبات تلاش می‌کنند به نوعی از تنش‌ها بکاهند و با ارائه یکسری پیشنهادات به ایران، شرایط را برای گفت‌وگو فراهم کرده و راه حلی را بیابند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که فرانسوی‌ها در گفت‌وگو با ایران حاضرند چه شرایطی را برای تامین منافع ایران را فراهم کنند؟ خاطرنشان کرد: فرانسه در مقطعی اعلام کرد هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا باید اقدامات کنونی‌شان را متوقف کنند یعنی ایران از این مرحله تعهداتش را کاهش ندهد و آمریکا هم تحریم جدیدی اعلام نکند و اجرای یکسری از تحریم‌های خود را هم متوقف سازد. با این وجود این پیشنهاد با پاسخ منفی طرفین روبرو شد. هم‌اکنون نیز اطلاعات جدیدی در رابطه با پیشنهاد جدید آنها مشخص نشده است.

ایزدی با بیان اینکه اینستکس همچنان عملیاتی نشده است، ابراز داشت: اینستکس به فرض اجرایی شدن در شرایط کنونی، بازهم نمی‌تواند نظر ایران را تامین کند و این وضعیت تعهدات اتحادیه اروپا را برای حفظ کانال‌های تجاری با ایران - با توجه به آنکه شامل نفت وکالاهای اساسی دیگر نمی‌شود - تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: فرانسه برای آنکه بتواند نظر مثبت ایران را اخذ کند باید از این حد و حدود فراتر رود و ایالات متحده را متقاعد به دست برداشتن از سیاست فشار حداکثری و همچنین توقف تحریم‌ها کند و از سوی دیگر، زمینه را برای بازگرداندن شرایط به وضعیت پیشین فراهم کند. این شرایط بستگی به اراده سیاسی اتحادیه اروپا و آمریکا دارد.
این پژوهشگر مسائل بین‌الملل سیاست‌های دونالد ترامپ را مهمترین چالش در رایزنی‌های فرانسه با ایران دانست و بیان کرد: فرانسه و اروپا به غیر از اختلاف در توافق هسته‌ای ایران، در مسائل دیگری هم مانند توافق آب و هوایی و همکاری‌های اقتصادی با آمریکا اختلافات شدیدی دارند که این مسائل در رایزنی‌های فرانسه با ایران و برخورد آمریکا بر آن اثرگذار است. اروپا طالب چندجانبه‌گرایی است ولی ترامپ سیاست‌های یکجانبه‌گرایی را در پیش گرفته و در ناسیونالیسم اقتصادی او، اروپا یک رقیب است تا شریک و متحد.
​​​​​ایزدی اضافه کرد: این مسائل موجب شده تا اختلافات فرا آتلانتیکی تشدید یابد. نقش پررنگ حضور آمریکایی‌ها در شرکت‌های اروپایی و وابستگی اروپا به آمریکا و همچنین پیوندهای امنیتی مانع از آن می‌شود که اروپا، پا را فراتر از حدی بگذارد و همه اینها دستیابی به یک راه میانه را مشکل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد