چرا محصولات هنگام ورود به بازار شکست می‌خورند؟


چرا محصولات هنگام ورود به بازار شکست می‌خورند؟

محصول موفق باید در بازار هم موفق باشد. اگر محصول به دست مشتری نرسد و استفاده نشود، رسالت خود را به انجام نرسانده است. هر چقدر محصول برای مشتریان مطلوب‌تر باشد، سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد. این سهم بازار به شکل مستقیم بر دوام چرخه تولید اثر می‌گذارد و ساختار اقتصادی آن را شکل می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، اگر محصول نتواند فروش را شکل دهد و در بازار موفقیت نداشته باشد، شکست خواهد خورد. از دلایل شکست محصول در زمان ارائه به بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب بازار اشتباه: شناخت بازار برای ارائه محصول بسیار حائز اهمیت است. اگر بازار اشتباه انتخاب شود گردش مالی مورد انتظار به دست نمی‌آید. در انتخاب بازار باید به رقبا، اکوسیستم و ذی‌نفعان توجه کرد. بازار درست محصول را به مشتریان هدف می‌رساند.

حل مشکل به شکلی بهتر توسط رقبا: ممکن است یک محصول خوب با یک تیم حرفه‌ای تولید شود اما الزاما راه‌حل ارائه شده بهتری نداشته باشد. گاهی رقبا محصول را کاربرمحورتر می‌سازند و این مساله باعث می‌شود که مشتریان آن محصول را بیشتر بخواهند. گاهی نیز از راه‌حل‌های بومی و منطبق با محیط استفاده می‌کنند و پاسخ بهتری به نیاز مشتری ارائه می‌دهند.

انتخاب گروه هدف اشتباه: محصول برای گروه هدف مشخص در بستری خاص ارائه می‌شود. تنوع محصولات در ساختار صنعتی جامعه پیشرفته به‌گونه‌ای است که برای هر مشتری محصولاتی وجود دارد تا با ویژگی‌هایش انطباق پیدا کند. اگر محصولی برای گروه اشتباهی از مشتریان هدف گرفته شود طبعا به محصول اقبال نشان نخواهند داد و محصول با شکست مواجه می‌شود.

قیمت‌گذاری اشتباه: مشتریان برای یک محصول خاص تا حد مشخصی از هزینه را معقول می‌دانند. کم یا زیاد بودن این قیمت سبب می‌شود که مشتریان میل به استفاده از آن را نداشته باشند. در محیط پر چالش امروز، قیمت‌گذاری اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا کسب‌وکارها برای جذب و حفظ مشتری، قیمت‌های خود را بسیار رقابتی انتخاب می‌کنند.

ارائه زمانی که دیگر دیر شده: امروزه رقابت در بازار بسیار شدیدتر از گذشته است و هر روز محصولات جدیدی متولد می‌شود. اگر توسعه محصول بیش از حد طول بکشد زمان ارائه از دست خواهد رفت و رقبا محصولات مشابه را به بازار می‌فرستند و مشتریان را به خود جذب می‌کنند.

چه باید کرد؟

بازار محصول را دقیق بررسی کنید تا همه جزئیات آن را بشناسید. هر چقدر شناخت از بازار بهتر و بیشتر باشد، شرایط ارائه پایدارتری برای محصول رقم خواهد خورد.

رقبا را خوب بشناسید و از اشتباهات آنها در محصول خود درس بگیرید. بدون تحلیل رقبا محصول را در بازار ارائه نکنید.

محصول را در زودترین زمان ممکن ارائه کنید. اجازه دهید بهبود محصول در کنار مشتریان اتفاق بیفتد تا بدون حضور آنها.

برای قیمت‌گذاری و مشخص‌کردن جایگاه محصول در بازار، بررسی‌های دقیقی انجام دهید و از مشتریان برای این بررسی‌ها کمک بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...