تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه


تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه

عملیات نظامی در شرایطی که اهداف نامشخص و راه‌های بازگشت نامطمئن می‌باشد اشتباهی راهبردی است.

تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقههنوز زمانی از حملات به انبارهای حشد الشعبی در عراق و قبول تلویحی مسئولیت این حملات از جانب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد، برخی گزارش‌ها از حملات رژیم صهیونیستی در سوریه و تجاوز این رژیم به حریم هوایی لبنان حکایت دارد.
خبرگزاری های جهان اعلام کردند: «جنگنده های اسرائیلی روز شنبه به مواضعی در نزدیکی دمشق که در حال برنامه ریزی برای به پرواز درآوردن پهپادهای مسلح به سمت اسرائیل بودند, حمله کردند.»
رسانه های سوریه نیز اعلام کردند, پدافند هوایی سوریه شنبه شب «اهداف متجاوز» را بر فراز شهر دمشق هدف قرار داد. طبق گزارش خبرگزاری سانا, «این اقدام تهاجمی در جریان است و پدافندهای هوایی در حال رویارویی با اهداف متجاوز هستند و اکثر آنها را در منطقه جنوبی (سوریه) سرنگون کرده اند.» طبق بیانیه ارتش سوریه «اکثر موشک های اسرائیلی پیش از رسیدن به اهداف خود نابود شدند.»
همزمان خبرگزاری های جهان از تجاوز پهپاد‌های رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و هدف قرار گرفتن دو فروند از آن ها از جانب سامانه دفاع هوایی مقاومت اسلامی لبنان خبر دادند.
یک مسئول حزب الله لبنان به رویترز گفت یک پهپاد رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه در جنوب بیروت که در کنترل حزب الله قرار دارد سقوط کرد و همچنین یک پهپاد دیگر پیش از برخورد به زمین منفجر شد.
این مسئول افزود: پهپاد دوم هنگام سقوط در یکی از محله های جنوب بیروت نزدیک مرکز اطلاع رسانی حزب الله، خساراتی را وارد کرد.
پیش از این هم دو مقام عالی رتبه آمریکایی به نیویورک تایمز اعلام کردند: اسرائیل در روزهای اخیر چند انبار مهمات گروه های تحت حمایت ایران را در عراق هدف قرار داد.
یک ماه پیش در روزهای 19 و 28 ژوئیه هم مواضع در عراق هدف قرار گرفت و محموله های موشک های پیشرفته در پایگاه هایی در حوالی بغداد نابود شد. هویت عاملین حمله به طور رسمی تایید نشد اما بسیاری منابع به ویژه دیپلمات های غربی ناشناس تایید کردند که عامل اصلی حملات اسرائیل بود.
با این حال برخی صاحب نظران معتقدند آمریکا عامل حملات انجام شده به مواضع حشد الشعبی است ولی چون نیروی های نظامی این کشور در عراق در معرض حملات حشد الشعبی قرار دارند از قبول مسئولیت دست داشتن در این حملات امتناع می‌کنند.
با توجه به این دیدگاه ممکن است حملات و تجاوزگری رژیم صهیونیستی در سوریه و لبنان هدفی جز باور پذیر کردن این دیدگاه که "رژیم صهیونیستی عامل حملات به مواضع حشد الشعبی در عراق بوده است" نداشته باشد.
البته حملات نیرو‌های آمریکایی به مواضع حشد الشعبی یک هدف دیگر نیز دارد و آن تحریک افکار عمومی و مقامات و رهبران قومی در عراق علیه مقاومت اسلامی عراق و جمهوری اسلامی ایران است.
گزارش روزنامه لوریان لوژور با عنوان "عراق به میدان جنگ جدید اسرائیل و ایران تبدیل شده است" می‌تواند بیانگر این مطلب باشد. به گزارش این روزنامه، مقامات عراقی بارها اعلام کردند که نمی خواهند عراق به میدان جنگ جدید میان واشنگتن و تهران تبدیل شود. به ویژه آنکه این کشور به تازگی از جنگی طولانی علیه داعش رها شده است.
علاوه بر این، هر چند آمریکا در حملات به مواضع حشد الشعبی در عراق نقش داشته ولی ادامه حملات به مواضع حشد الشعبی - به نوشته روزنامه لوریان لوژور - این نگرانی را در پنتاگون بوجود آورده است که عراق از آمریکا بخواهد نیروهایش را از این کشور خارج کند. این به معنای یک شکست راهبردی بسیار قابل توجه برای آمریکایی ها خواهد بود که از 5 هزار سرباز و پایگاه های خود در عراق برای رصد اقدامات ایران استفاده می کنند". شاید قبول مسئولیت این حملات از جانب رژیم صهیونیستی راهی برای جلوگیری از اعلام این درخواست در بغداد باشد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با یک شبکه صهیونیستی روس زبان که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد اسرائیل می تواند در صورت لزوم به مواضع ایران در عراق حمله کند. وی گفت البته من نیروهای امنیتی را در این زمینه آزاد گذاشته ام و به آنها دستور داده ام برای خنثی کردن برنامه های ایران هر چه لازم است، انجام دهند. نتانیاهو همچنین در سفر روز دوشنبه خود به کیف اعلام کرد برای ایران هیچ جای مصون از حملات وجود ندارد.
تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه و لبنان همچنین پس از ناکامی‌های نظامی ارتش صهونیستی در برابر حملات موشکی گسترده مقاومت اسلامی فلسطین در ماه‌های گذشته و در آستانه رقابت‌های انتخاباتی در اراضی اشغالی صورت گرفته است.
در ماه‌های گذشته در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه مقاومت فلسطینی دو بار - یک بار با 400 موشک و بار دیگر با 600 موشک - مواضع و اهداف صهیونیستی را در اراضی اشغالی هدف قرار دادند. شدت و گستردگی این حملات در حدی بود که برای نخستین بار رژیم صهیونیستی آتش بس یک طرفه اعلام کرد. اعلام این آتش بس دولت نتانیاهو رو با موج انتقادات داخلی روبرو کرد. شاید حملات به سوریه و تجاوز گری در لبنان تلاشی تبلیغاتی برای مهار پیامد‌های انتخاباتی این ناکامی‌ها در نوار غزه باشد.
با این حال رژیم صهیونیستی باید بداند که ممکن است ریسک این حملات کور بسیار بالا باشد و اوضاع در منطقه به زیان این رژیم از کنترل خارج شود و راه بازگشتی هم برای این رژیم نباشد. زیرا به نظر صاحب نظران عملیات نظامی در شرایطی که اهداف نامشخص و راه‌های بازگشت نامطمئن است اشتباهی راهبردی است.

--------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

­

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید