راه نجات از بلای بزرگ


راه نجات از بلای بزرگ

«ما اسیر نفت نباشیم؛ امروز ما اسیرِ نفتیم، ما توی مشت نفتیم؛ نفت هم دست ما نیست، تولیدش دست ما است، قیمت‌گذاری‌اش دست دیگران است، امکان فروشش دست دیگران است، تحریمش به‌دست دیگران است؛ ما در واقع اسیر نفتیم، نفت باید اسیر ما باشد».

انرژی | اقتصاد آنلاین | 1 ساعت پیش |8/25/2019 12:59:13 PM 56 بازدید

راه نجات از بلای بزرگ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، درآمد آسان صدور نفت خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعاً به‌ضرر پیشرفت کشور تمام شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت‌گذاری و میزان خرید، دست مصرف‌کننده‌های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گیریهای سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

ایشان تبدیل نفت خام به فرآورده‌های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می‌توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، توجه ویژه رئیس جمهور، وزارت نفت و دیگر دستگاهها را به ساخت پالایشگاه ضروری دانستند و اضافه کردند: مشکل هزینه تولید پالایشگاه را نیز می‌توان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.

اقتصاد نفتی ــ یعنی تکیه‌ی اصلی به فروش نفت خام ــ یکی از عیوب اساسی اقتصاد ما است؛ رهبر انقلاب از حدود بیست سال قبل این حرف را گفتند و بعضی از مسئولینِ دولتهای آن روز یک لبخندی زدند و از آن عبور کردند.

ایشان بارها طی 20 سال گذشته تأکید کردند: "ما بایستی به جایی برسیم که هروقت اراده کردیم بتوانیم درِ چاه‌های نفتمان را ببندیم و این ممکن است، این را بعید نباید دانست؛ این چیزی است ممکن".

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جایی تصریح کردند: «ما اسیر نفت نباشیم؛ امروز ما اسیرِ نفتیم، ما توی مشت نفتیم؛ نفت هم دست ما نیست، تولیدش دست ما است، [امّا] قیمت‌گذاری‌اش دست دیگران است، امکان فروشش دست دیگران است، تحریمش به‌دست دیگران است؛ ما در واقع اسیر نفتیم، [ولی] نفت باید اسیر ما باشد، نفت باید در اختیار ما باشد؛ این یک سیاست قطعی است. نفت یک سرمایه‌ی ملّی است. البتّه سالهای طولانی‌ای خواهد گذشت تا این سرمایه تمام بشود امّا خب تمام خواهد شد. ما عادت کرده‌ایم که نفت را یعنی این ذخیره‌ی ملّی را از زیر زمین می‌آوریم بیرون و بدون هیچ ارزش افزوده‌ای می‌فروشیم».

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها