کنفرانس بین‌المللی کشاورزی ارگانیک و مرسوم در اردبیل آغاز شد


کنفرانس بین‌المللی کشاورزی ارگانیک و مرسوم در اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا- دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم روز یکشنبه طی آیینی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه کشت و زرع در محل دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس این کنفرانس در آیین گشایش این رویداد علمی، هدف از برگزاری این همایش را بسترسازی علمی و فنی برای تولید محصول سالم و ایجاد شرایط کشاورزی پایدار و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد.

اکبر قویدل، کشاورزی ارگانیک را ضرورت زندگی امروزی دانست و افزود: امروزه تولید محصول سالم و کشاورزی پایدار دغدغه جوامع و کشورهای مختلف است و این نوع کشاورزی از هر ۲ بعد، کشاورزی استراتژیک و آینده‌نگر محسوب می‌شود و همه کشورها و ایران به این موضوع توجه دارند.

وی با اشاره به حذف کاغذ و پوستر در مراحل برگزاری این همایش گفت: در این راستا تمامی مراحل اطلاع‌رسانی این همایش به شکل اینترنتی و الکترونیک انجام شده و مقالات ارائه شده در این کنفرانس نیز به صورت اینترنتی قابل دسترس است.

وی از حضور ۲ کارشناس صاحب‌نظر حوزه کشاورزی ارگانیک از کشور ترکیه در این کنفرانس خبر داد و بیان کرد: علاوه بر این، چند شرکت‌کننده نیز از کشورهای آفریقایی در این همایش علمی حضور یافته‌اند.

معاون پژوهشی و فناروی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش، برگزاری همایش‌های علمی را از جمله عوامل مهم در توسعه ذکر کرد و گفت: این کنفرانس درصدد است تا شرایط هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو در عرصه کشاورزی نوین را فراهم کرده و موجب آشنایی دانشجویان و صاحب‌نظران حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه و خودباوری برای فعالیت‌ها در آینده شود.

ابوالفضل بضاعت‌پور افزود: این همایش همچنین درصدد طرح مشکلات محلی و بررسی راه‌حل‌های افزایش ارتباط بین جامعه و دانشگاه است.

معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل هم در این همایش استان اردبیل را از جمله مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی در ایران عنوان کرد و گفت: این استان برغم این که حدود یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده ولی بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید می‌کند.

ارژنگ عزیزی با اشاره به تولید محصول کشاورزی چهار برابر بیشتر از نسبت خاک استان در ایران بیان کرد: برگزاری این همایش موجب فراهم شدن بستر علمی تولید اثربخش در حوزه کشاورزی استان اردبیل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این همایش ۲ روزه با اشاره به تولید بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، دامی و باغی در این استان گفت: استان اردبیل به علت تنوع اقلیمی یک کشور کوچک و کامل در عرصه کشاورزی محسوب می‌شود.

خلیل نیکشاد افزود: حدود ۲۳۰ هزار هکتار از ۷۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان اردبیل آبی است و در اغلب مناطق این استان بیشتر محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود.

وی تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان اردبیل را ۱۲۰ هزار نفر اعلام و بیان کرد: ۲۹ درصد مشاغل استان در حوزه کشاورزی ایجاد شده و بالای ۳۵ درصد از تولید ناخالص استان مربوط به بخش کشاورزی استان است.

نیکشاد، جایگاه استان اردبیل در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و سالم را در سطح ملی مناسب خواند و گفت: میزان مصرف سموم کشاورزی در سطح جهان ۱.۲ کیلوگرم در هر هکتار و در سطح ملی نیز ۶۰۰ گرم در هر هکتار است در حالی که این میزان در استان اردبیل کمتر از ۴۰۰ گرم است.

وی از آغاز مدیریت تلفیقی آفات در سطح ۱۲۱ هزار هکتار از مزارع استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: ۲۵۹ کارشناس کشاورزی برای تولید محصول ارگانیک و سالم با سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همکاری دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به فعالیت ۶ کلینیک گیاه پزشکی در این استان اضافه کرد: رویکرد سازمان جهاد کشاورزی استان استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک و رفتن به سوی تولید محصول پاک و سالم است.

وی افزود: ۳۲ گونه محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۴۰ درصد آنها به صورت محصول پاک روانه بازار مصرف می‌شود.

نیکشاد همچنین با اشاره به نصب دستگاه‌های تحلیل خطر و استفاده از فناوری‌های روز و علمی در تولید محصول، خواستار ارتقای فناوری مبارزه شیمیایی و بیولوژیک در بخش کشاوزی استان اردبیل شد و بیان کرد: باید به سمت تولید محصول پاک و سالم از طریق برقراری استانداردهای اجباری، اختیاری و تشویقی باشیم.

وی بر ضرورت استفاده از دانش و فناوری تولید محصولات ارگانیک با ویژگی‌های ژنتیکی سالم تاکید کرد و گفت: علاوه بر این استفاده از دانش هواشناسی علمی برای بالا بردن بهداشت و سلامت تولید محصول و نیز فرهنگ سازی مصرف و رصد و پایش علمی بر روی عوامل خسارت‌زا و انجام تحقیقات تقاضامحور و با نگاه به اصل عرصه و تقاضا ضروری است.

کنفرانس بین‌المللی کشاورزی ارگانیک و مرسوم در اردبیل آغاز شد

در این کنفرانس ۲ روزه علاوه بر ارائه مقالات در حوزه تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک با هدف ارتقای امنیت و سلامت مواد غذایی، راه‌های تولید اقتصادی محصولات ارگانیک نیز بررسی می‎شود.

فردا در پایان این همایش علمی، ضمن صدور بیانیه علمی از طرف دبیرخانه، از برگزیدگان مقالات علمی ارائه شده در پنل‌های تخصصی این کنفرانس تخصصی تجلیل به عمل می‌آید.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس