مخالفت مجلس با طرحی در رابطه با شفافیت آرای نمایندگان


مخالفت مجلس با طرحی در رابطه با شفافیت آرای نمایندگان

نمایندگان مجلس با دوفوریت طرحی مخالفت کردند که طبق گفته طراحان آن هدف آن شفافیت آرای نمایندگان است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، مجتبی ذوالنوری در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 3 شهریور به عنوان یکی از طراحان طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس (طرح شفافیت آرای نمایندگان) گفت: مشروعیت ما نمایندگان به رای مردم است. مردم باید بتوانند بر نماینده شان نظارت کنند و مطالبه گری داشته باشند. این مطالبه گری زمانی ممکن است که اطلاعات و اشراف نسبت به عملکرد نماینده شان داشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر از حضور و غیاب، ماموریت و مرخصی، شرکت در رای گیری یا عدم شرکت نمایندگان خود اطلاعی ندارند چون آیین نامه داخلی آن را مخفی تلقی کرده است، باید سامانه ای وجود داشته باشد که مردم و رسانه ها در جریان این مسایل قرار گیرند و بر ما نظارت داشته باشند.

وی بیان کرد: مردم ذی نفع ما هستند و باید بدانند چه کسی در رای گیری مشارکت می کند و چه کسی شرکت نمی کند، این باعث می شود مردم مطالبه گری کنند و مجلس کارآمد شود.

ذوالنوری تصریح کرد: اگر مردم بر نمایندگان خود نظارت نداشته باشند و ندانند که چه نماینده ای در رای گیری شرکت یا شرکت نمی کند، قطعا در هنگام رای گیری دقت لازم صورت نمی گیرد و خروجی مجلس با کیفیت نمی شود.

شهروز برزگر به عنوان مخالف این طرح گفت: با این طرح عده ای که موافق طرح هستند به نماینده ای که ممکن است مخالف آن طرح باشند، هجمه کنند و یا بالعکس. در واقع این نوع طرح ها باعث می شود که نمایندگان از وظایف نمایندگی شان و تحلیل و تفسیرها دور شوند و به کارهای پوپولیستی بپردازند.

فاطمه ذوالقدر در موافقت با این طرح گفت: طرح دوفوریتی در راستای شفاف سازی است، ما سوگند خوردیم که وظیفه اول مان حضور در صحن و رای گیری ها باشد. این سامانه در مورد اینکه چه کسی مخالف یا موافق طرح است، صحبت نمی کند بلکه در این رابطه باید مجلس نظر بدهد و این سامانه در راستای شفاف سازی در مورد حضور و غیاب وکلای ملت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی مواقع در کمیسیون ها ها به دلیل عدم حضور نمایندگان رای گیری استمزاجی انجام می شود و این به مجلس ضربه می زند.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مخالفت با این طرح گفت‌: چرا وقت مجلس را در رابطه با موضوعاتی می گیرید که در آیین نامه داخلی مجلس دقیق مشخص شده است. بروید سراغ مشکلات اقتصادی مردم و طرح های معطل مانده مانند اعاده اموال نامشروع مسئولان.

در نهایت، نمایندگان با دوفوریت این طرح با 69 رای موافق، 103 رای مخالف و 8 رای ممتنع مخالفت کردند./

پایان پیام/33

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید