پرورش گیاهان مقاوم در خاک شور با استفاده از باکتری


پرورش گیاهان مقاوم در خاک شور با استفاده از باکتری

تهران- ایرنا- محققان آمریکایی در جریان مطالعه‌ای متوجه شدند که با تلقیح برخی باکتری‌های گیاهان شور پسند به دانه گیاهان، می‌توان آن‌ها را نسبت به شوری خاک مقاوم کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، بخش اعظم خاک جهان در حال حاضر برای کشاورزی بسیار شور است. این در حالی است که مزارع موجود با چرخه‌های مکرر آبیاری/ تبخیر ، شورتر نیز می‌شوند. هرچند می‌توان امیدوار بود زیرا محققان روشی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌شود گیاهان را در خاک‌های غیرقابل استفاده (شور) پرورش داد.

پرورش گیاهان مقاوم در خاک شور با استفاده از باکتری

محققان دانشگاه «بریگام یانگ» در آمریکا در این مطالعه، ریشه سه نوع گیاه را که به گیاهان شورپسند معروف هستند، خرد کردند. این گیاهان با کمک باکتری‌هایی که به طور طبیعی در ریشه‌ی آن‌ها ایجاد می‌شوند، می‌توانند در خاک بسیار شور رشد کنند.

محققان پس از قرار دادن این ریشه‌های خاکی در ظروف پتری، توانستند برخی از این باکتری‌های مفید را پرورش داده و جدا کنند. این میکروب‌ها سپس به یک محلول مایع اضافه و به نوبه خود در دانه‌های یونجه گنجانیده شدند. زمانیکه این دانه‌های تلقیح شده در محیط رشدی قرار گرفتند که حاوی ۱ درصد کلرید سدیم بود- این غلظت نمک رشد گیاهان درمان نشده را تا حد زیادی مهار می‌کند - این دانه‌ها به آسانی جوانه زده و به گیاه تبدیل شدند.

گمان می‌رود که «هالوموناس» و «باسیلوس» از میان باکتری‌هایی که از ریشه‌های این گیاهان نمک دوست جدا شدند، عامل اثر مقاومت آن‌ها نسبت به نمک بودند. محققان با علم بر این موضوع، اکنون آزمایش‌هایی را در محیط گلخانه بر روی برنج، لوبیا سبز و کاهو آغاز کرده‌اند. به گفته محققان، این مطالعه نشان می‌دهد که از زمین‌های شور که مدت‌ها به عنوان زمین‌های بی استفاده به آن‌ها نگاه می‌شد، می‌توان برای مصارف کشاورزی استفاده کرد.

مقاله‌ای در رابطه با این تحقیق در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان