نمایشگاه کاریکاتورهای داوود شهیدی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد


نمایشگاه کاریکاتورهای داوود شهیدی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد

نمایشگاه «جامعه» با آثاری از داوود شهیدی ، هنرمند کاریکاتوریست روز جمعه (یکم شهریور ماه) در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این... ادامه مطلب... نوشته نمایشگاه کاریکاتورهای داوود شهیدی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

نمایشگاه «جامعه» با آثاری از داوود شهیدی ، هنرمند کاریکاتوریست روز جمعه (یکم شهریور ماه) در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه ۲۵۰ اثر از طرح‌هایی که سال ۷۹ از این هنرمند در روزنامه «جامعه» با قلم فلزی و مرکب کار شده بود به نمایش گذاشته‌ شده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه داوود شهیدی یادآور شد: در این نمایشگاه تعداد ۲۵۰ اثر از طرح‌هایی را که سال ۷۹ در روزنامه «جامعه» با قلم فلزی و مرکب کار کرده‌ام به نمایش گذاشته‌ام. روزنامه «جامعه» شروع یک حرکت رسانه‌ای درست بود که با سنت‌هایی که از سال ۵۷ به جلو رفت، متفاوت و متضاد بود و روی استانداردهای رسانه‌ای که قانونی بود پایه‌ریزی شد.

او گفت: وقتی «جامعه» منتشر شد همه روزنامه‌نگارها از سراسر دنیا بحث دوستی صلح‌آمیز و پرغرور را مطرح کردند که مورد توجه هنرمندان نیز قرار گرفت و از لحاظ محتوای بصری بحث تازه‌ای روی کارها اتفاق افتاد. در آن زمان که در روزنامه مقاله می‌نوشتند، انتظار داشتند که یک آدم در لحظه در بیان تصویری و با یک زبان طنزآمیز اگر ضعفی روی مقاله است را بگیرد و خشونت را حذف و به یک بیان شیرین و لبخند تبدیل کند، و طنز را همراه با زیبایی‌شناسی انجام دهد. طنز نیز دغدغه و مسئولیت اجتماعی داشت و صرفاً در مقام یک فکاهی ساده نبود.

این طراح و کاریکاتوریست بیان کرد:

هنر باید مسوولانه عمل کند و با زیبایی خالص و بی‌پیرایگی خودش مفهوم را بیان کند. در واقع طنز یک فکاهی بی‌هدف نیست، بلکه با توجه به زمینه اجتماعی و فرهنگی که در پیوند با آن قرار دارد باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد. طرح‌های من نیز در این نمایشگاه هدفمند و با ابزار طنز به نقد شرایط اجتماعی پرداخته است.

این هنرمند همچنین اظهار کرد که خانه هنرمندان ایران با روزنامه «جامعه» شباهت دارد چون هر دو دغدغه اجتماعی دارند که به دنبال انتقال آن به مخاطب هستند.

داوود شهیدی متولد ۱۳۳۰ تهران و دانش آموخته معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و معماری شهری از دانشگاه بوستون است. که از سال ۱۳۴۴ فعالیت هنری خود را در زمینه کاریکاتور و طنز سیاه باقلم نوک فلزی و مرکب روی مقوا شروع کرد و دو سال بعد با چاپ آثارش در مجلات آبنوس، جهان‌نو، خوشه، اطلاعات و تماشا شناخته شد.

نمایشگاه طرح‌های داوود شهیدی تا ۱۲ شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی