400 واحد صنعتی طی 2 سال اخیر در قم ایجاد شد


400 واحد صنعتی طی 2 سال اخیر در قم ایجاد شد

قم ایرنا – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به عملکرد دولت دوازدهم در این استان گفت: در 2 سال گذشته 400 واحد صنعتی جدید در قم ایجاد و به بهره‌برداری رسیده است.

محمود سیجانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا افزود: با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم خارجی در این مدت علاوه بر تلاش برای حفظ اشتغال واحدهای صنعتی موجود، سالیانه ۲۰۰ واحد صنعتی جدید در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به شناسایی حلقه‌های مفقوده تولید در استان گفت: بر اساس مزیت‌های قم و واحدهای مهم تولید در استان، حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید در بخش‌های مختلف شناسایی و از سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها حمایت و این موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان در راستای تکمیل زنجیره‌های تولید سوق داده شود.

سیجانی ادامه داد: تکمیل زنجیره‌های تولید، اتصال حلقه‌های تولیدی موجود استان به یکدیگر، توجه به ایجاد صنایع مادر، حمایت از واحدهای تولیدی دانش بنیان و دارای فناوری‌های پیشرفته، بازسازی و نوسازی صنایع موجود، به‌روزرسانی تجهیزات، توسعه واحدهای فعال موجود همچنین پیدا کردن بازارهای صادراتی برای تولیدات استان از جمله اولویت‌های مهم این سازمان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با تاکید بر تمرکز بر صنایع کوچک و متوسط و صنایع کم آب بر و غیر آلاینده، اظهار داشت: در کنار حفظ اشتغال واحدهای تولیدی موجود، ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی جدید در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: حمایت از اجرای طرح‌های توسعه واحدهای موجود از ایجاد واحدهای جدید اثربخشی بیشتری دارد به همین دلیل در راستای تقویت واحدهای موجود از طرح‌های توسعه‌ای این واحدها در استان حمایت جدی می‌شود.

کسب رتبه پنجم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم

سیجانی با بیان اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از جمله ظرفیت‌های مهم برای رفع مشکلات تولید در استان است گفت: این ستاد نظر عملکرد و اثربخشی رتبه پنجم در کشور را بدست آورده و این موجب شده تا قم از بسیاری از استان‌های صنعتی جایگاه بهتری داشته باشد.

وی با اشاره به رصد مستمر واحدهای صنعتی استان بیان کرد: وضعیت واحدهای صنعتی با اشتغال بیش از ۱۰۰ تن به صورت مستمر رصد و به صورت هفتگی جلساتی مشترک برای شناسایی مشکلات و تصمیم‌گیری برای حل این مسائل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به‌روزرسانی تجهیزات و به حداقل رساندن آلایندگی واحدهای صنعتی از دیگر اولویت‌هایی است که در استان پیگیری می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی برای حمایت سالیانه از ۵۰ واحد تولیدی برای به‌روز کردن تجهیزات کاهش آلایندگی آن‌ها صورت گرفته است.

تدوین سند رونق تولید درقم

سیجانی با اشاره به تدوین سند رونق تولید قم در سال جاری افزود: این سند در قالب ۱۰ راهبرد و ۲۸ برنامه کلان به منظور تحقق شعار سال در استان تدوین و در آن سهم هدف‌گذاری و چشم‌انداز دستگاه‌های مختلف استان، تعیین شده است که بر اساس این سند تمام دستگاه‌های استان هر سه ماه ملزم به ارائه گزارش عملکرد برای رسیدن به اهداف ترسیم‌شده در این سند هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با تاکید بر لزوم افزایش ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: نهضت داخلی سازی قطعات در کشور آغازشده که هدف آن تامین تمام حلقه‌های مفقوده تولید و خودکفایی در کشور است که برای تحقق این هدف،‌ نیاز تمام واحدهای تولیدی استان شناسایی و این نیازها به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

وجود ۴۰ هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی و همچنین ۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم از دیگر ظرفیت‌های مهم اقتصادی قم در بخش صنعت، معدن و تجارت است.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حرف های داغ و تازه حسین رضازاده درباره بیماری‌اش