443 هزار دانش آموز افغان در ایران تحصیل می‌کنند


443 هزار دانش آموز افغان در ایران تحصیل می‌کنند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران گفت: ۴۷۳ هزار دانش آموز خارجی و پناهنده داریم که حدود ۴۴۳ هزار نفر تبعه افغانستان هستند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «غلامرضا کریمی» رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران گفت: ۴۷۳ هزار دانش آموز خارجی و پناهنده داریم که حدود ۴۴۳ هزار نفر تبعه افغانستان هستند.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۳ مبنی بر اینکه همه کودکان پناهنده در داخل ایران فارغ از اینکه اقامت قانونی دارند یا خیر می‌توانند در مدارس ثبت نام کنند، گفت: نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است که تمام فرزندان اتباع بتوانند به مدرسه بروند.

کریمی درباره تعداد فرزندان به مدرسه نرفته اتباع، گفت: مسؤولیتی در زمینه شناسایی نداریم؛ آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که نزدیک به یک میلیون پناهنده ثبت شده رسمی داریم که فرزندانشان هم بالطبع در مدارس حضور می‌یابند. اما آمار غیررسمی حاکی از دو میلیون تبعه غیرمجاز در کشور است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران افزود: اگر آمار رسمی را درنظر بگیریم باید ۳۰۰ هزار دانش آموز اتباع داشته باشیم. ولی ما اتباع غیرمجاز را هم ثبت نام می‌کنیم. سال‌های قبل حدود ۲۸۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم، ولی بعد از دستور مقام معظم رهبری و مصوبه دولت ۱۲۳ هزار دانش آموز غیرمجاز وارد مدارس شدند که با مجوز خاص وزارت کشور می‌توانند تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه مجموع کمک‌های بین المللی برای دانش آموزان پناهنده کمتر از دو درصد کل هزینه‌ای است که صرف می‌کنیم در حالی که نرم جهانی این است که ۵۰ درصد هزینه‌ها را کمیسیاریای عالی پناهندگان یا سایر تشکل‌های بین المللی تامین کنند، گفت: مجامع بین المللی باید کمک کنند. ما به وظیفه خود عمل کردیم، ولی آن‌ها به وظیفه خود عمل نکردند. ما مرتب در حال انعکاس موضوع به مجامع بین المللی هستیم.

کریمی ادامه داد: البته هر سال ۱۰ تا ۱۲ مدرسه از سوی کمیسیاریای عالی ساخته می‌شود، ولی حجم کمک‌ها محدود است. ایران تنها کشوری است که تمامی پناهندگان را در درون نظام آموزشی رسمی پذیرش می‌کند. حتی کشور‌های توسعه یافته که ادعای حقوق بشر دارند پناهندگان را در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها نگه می‌دارند.

/انتهای پیام/

443 هزار دانش آموز افغان در ایران تحصیل می‌کنند
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس