دولت تدبیر و امید 200 هزار میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری کرده‌ است


دولت تدبیر و امید 200 هزار میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری کرده‌ است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: دولت تدبیر و امید طی 6 سال گذشته 200 هزار میلیارد ریال در این استان سرمایه‌گذاری کرده است که رقمی بی‌نظیر به‌شمار می‌رود.

محمدمهدی شهریاری شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری سیمای مرکز آذربایجان‌غربی افزود: با این میزان سرمایه‌گذاری دولتی، شاخص‌های اقتصادی در استان به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته که در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و عمران روستایی و دیگر بخش‌های اقتصادی مشهود بوده‌ است.

وی با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری طی هشت ماه گذشته ۲ بار به آذربایجان‌غربی سفر کرد، اضافه کرد: افتتاح راه‌آهن ارومیه، پروژه های مربوط به احیای دریاچه ارومیه و سد کرم‌آباد در کنار ده‌ها هزار میلیارد ریال طرح دیگر از جمله برکات این سفرها به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در کنار سرمایه‌گذاری دولتی، بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در آذربایجان‌غربی داشته، بیان کرد: تنها در سال‌جاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی شده‌ است.

استاندار آذربایجان‌غربی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شرکت حمل و نقل ریلی در استان خبر داد و گفت: این امر در راستای توسعه شاخص‌های استان و استفاده از ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی این منطقه در دستور کار قرار دارد.

شهریاری بهبود شاخص‌های اقتصادی استان را یکی از مهمترین نتایج برنامه‌ریزی‌های دولت در آذربایجان‌غربی برشمرد و افزود: کاهش ۴.۲ درصدی نرخ بیکاری، کسب رتبه نخست فضای کسب و کار در کشور و افزایش قابل توجه صادرات از جمله نتایج اقدامات دولت محسوب می‌شود.

وی گفت: همزمان با هفته دولت ۹۱۲ طرح عمرانی با ۱۰ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال هزینه و ۶۲ طرح اقتصادی با یک‌هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: از ۹۱۲ طرح عمرانی، ۷۰۳ طرح مربوط به دستگاه‌های اجرایی با هفت‌هزار و ۵۲۸ میلیارد ریال هزینه، ۹۴ طرح مربوط به شهرداری‌های استان با ۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۱۵ طرح مربوط به عمران روستایی دهیاری‌ها به مبلغ ۳۶۷ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: در هفته دولت امسال همچنین عملیات اجرایی ۷۵ طرح عمرانی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های استان با ۱۲ هزار و ۵۴۴ میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شده، آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶۴ طرح مربوط به دستگاه‌های اجرایی با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال و ۱۱ پروژه مربوط به شهرداری‌های استان است.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: افتتاح بیمارستان آیت‌الله خویی با ۷۷۸ میلیارد ریال، گازرسانی به ۴۹ روستا و ۶۳ واحد صنعتی با ۴۶۰ میلیارد ریال، استادیوم ۱۵ هزار نفری شهر ارومیه با ۲۷۵ میلیارد ریال، افتتاح ۷۲۰ واحد مسکونی طرح بهسازی مسکن روستایی در سطح استان با ۵۵۷ میلیارد ریال و آبرسانی به ۴۹ روستا با بیش از ۱۰۷ میلیارد ریال هزینه از جمله پروژه‌های شاخص افتتاحی در هفته دولت امسال در استان است.

«شهریاری» بهره برداری از ۲۰۴ طرح جهادکشاورزی در سطح استان با همکاری بخش خصوصی و با ۲۶۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل سایت ۳G و۴G همراه اول و ایرانسل، توسعه شبکه فیبر نوری در قالب ۷۹ پروژه و توسعه پوشش شبکه همراه روستایی و خدمات الکترونیک در روستاها با ۲ هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال هزینه، احداث تصفیه‌خانه آب شرب شهر پلدشت با ۶۰۰ میلیارد ریال را از جمله دیگر پروژه‌های شاخص افتتاحی در هفته دولت برشمرد.

وی در خصوص طرح‌های در نظر گرفته‌شده برای کلنگ‌زنی نیز گفت: در این هفته عملیات اجرایی گازرسانی به ۴۴ روستا و یک شهر و ۱۶۳ واحد صنعتی با ۸۵۰ میلیارد ریال، فیبر روستایی به طول ۱۰۴ کیلومتر با ۴۲ میلیارد ریال، احداث ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی شهرچای ارومیه به مساحت ۱۲ هزار هکتار از اراضی دشت ارومیه و با یک‌هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال، احداث ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد زولای سلماس به مساحت ۱۶ هزار هکتار و با اعتبار یک‌هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال، احداث ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد «دریک» سلماس به مساحت چهارهزار و ۵۰۰ هکتار و با اعتباری افزون بر یک‌هزار و سه میلیارد ریال و آبرسانی به ۱۹۲ روستای سطح استان با اعتبار ۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از افتتاح ۶۲ پروژه اقتصادی با یک‌هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و ۷۰۸ نفر در استان خبر داد و افزود: ۱۴ پروژه اقتصادی نیز با ۱۷ هزار و ۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۶۷۹ نفر همزمان با هفته دولت در استان کلنگ‌زنی خواهد شد.

«شهریاری» با اشاره به اینکه برای افتتاح برخی طرح‌ها اقدامات اساسی زیادی انجام شده‌ است، اضافه کرد: تنها در سال‌جاری ۲۰۰ میلیارد ریال برای اتمام ورزشگاه ارومیه اختصاص داده شده‌ است.

وی همراهی بخش خصوصی در راستای توسعه آذربایجان‌غربی را ستودنی دانست و بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال طرح بخش خصوصی طراحی شده که در این راستا ۴۷ قطعه زمین نیز واگذار شده‌ است.

وی با بیان اینکه برخی از شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی زیرساخت‌های لازم را برای توسعه نداشت، اظهار داشت: مشکل آب برای صنایع در شهرک صنعتی شماره ۳ به دلیل مصوبات ستاد احیا و همچنین اختصاص آب برای ایجاد گلخانه‌ها از جمله این مشکلات است که امیدواریم در سفر هفته جاری معاون اول رییس‌جمهوری به استان حل شود.

وی در خصوص رفع موانع تولید و اقدامات قابل توجه انجام شده برای این امر در آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال ۴۷ واحد تولیدی در استان به چرخه تولید بازگشته و احیا شده‌ است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: باید زمینه و فضایی را در استان ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان فضای کسب و کار خوبی را شاهد باشند که این امر در استان محقق شده و طبق آمار کشوری، در بین استان‌های مختلف رتبه نخست این بخش را دارا هستیم.

شهریاری با اشاره به اینکه کشاورزی با سهم ۳۰ درصدی در اشتغال یکی از بخش‌های مهم اقتصادی آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود، افزود: یکی از سیاست‌های استان در راستای ارتقای بهره‌وری این بخش مهم، توسعه گلخانه‌ها، کشت نشایی، توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت، استفاده از بذر سازگار با محیط، کاهش مصرف آب کشاورزی و استفاده از فناوری‌های جدید آبیاری است.

وی همچین با تاکید بر اینکه بخش معدن در آذربایجان‌غربی مغفول مانده‌ است، اضافه کرد: در جنوب استان معادن منحصر به‌فردی نظیر زره‌شوران را داریم که ظرفیت‌های بسیاری دارد و در صدد هستیم بیش از سه‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید در آن انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها در این بخش احداث صنایع پایین‌دستی طلا در تکاب است که امیدواریم با همراهی بخش خصوصی شاهد تحقق این امر باشیم.

وی از اکتشاف پهنه‌های جدید معدنی فلزاتی نظیر مس، طلا و اورانیوم بین خوی و چالدران خبر داد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌هایی را برای استفاده از ظرفیت این پهنه‌ها در کنار توجه به پهنه‌های قدیمی نظیر تیتان ارومیه در حال اجرا داریم.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود ۶ پایانه مرزی در استان، از افزایش قابل توجه صادرات استان طی سال گذشته و امسال خبر داد و گفت: در حالی‌که میزان صادرات استان در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۶۰ میلیون دلار بود، این رقم در سال گذشته به یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید و در سه ماه نخست امسال نیز شاهد صادرات بیش از ۵۱۲ میلیون دلاری از استان بودیم.

شهریاری افزود: در حالی رشد صادرات استان به ۱۶۰ درصد رسید که میزان رشد صادرات کشور در سال گذشته بین ۱۳ تا ۱۵ درصد بود.

وی با اشاره به اقدامات زیربنایی برای توسعه تجارت در آذربایجان‌غربی، افتتاح بازارچه ساری‌سوی بازرگان و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بازارچه پیراحمد کندی چالدران را در همین راستا عنوان کرد و ادامه داد: رسمی شدن مرز کیله سردشت و افزایش تجهیزات مرزی از جمله دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید در حوزه زیرساختی و اقدامات شرکت‌های خدمات‌رسان به‌ویژه در روستاهای آذربایجان‌غربی اقدامات بی‌نظیری انجام داده‌ است، اضافه کرد: در این دولت روزانه به‌طور متوسط به ۳۰ خانوار روستایی آبرسانی شده و میزان آبرسانی در این بخش به بیش از ۶۵ هزار خانوار در ۶ سال فعالیت دولت تدبیر و امید رسیده‌ است.

استاندار آذربایجان‌غربی از هفت هزار کیلومتر احداث شبکه گاز در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و بیان کرد: در ابتدای دولت برخورداری کمی در این حوزه داشتیم ولی طبق برنامه‌ریزی طی ۲ سال آینده میزان برخورداری استان به ۸۳ درصد خواهد رسید.

شهریاری تاکید کرد: به آینده توسعه استان بسیار امیدواریم و مطمئن هستیم با همراهی مردم که در ۶ سال اخیر نیز به خوبی اتفاق افتاده، می‌توانیم سرعت توسعه را در مناطق مختلف استان افزایش دهیم.

هفته دولت از امروز /شنبه/ همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌غربی آغاز شده و تا جمعه این هفته ادامه دارد.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا